متا پلتفرم موضوع شکایت هشت گروه مصرف کننده اتحادیه اروپا بوده است که می گویند این شرکت آمریکایی قوانین حفظ حریم خصوصی اتحادیه را در فرآیند جمع آوری داده های کاربران نقض کرده است.
به گزارش ICTNN، شکایت گروههای مصرفکننده در جمهوری چک، دانمارک، فرانسه، یونان، نروژ، اسلواکی، اسلوونی و اسپانیا به مقامات حفاظت از دادههای کشورهایشان بر شکایات قبلی در خصوص حجم عمده دادههای کاربران متا افزوده است.
این سازمان های مصرف کننده اظهار داشتند که متا از قوانین کلی حفاظت از داده ها در مورد پردازش منصفانه، به حداقل رساندن داده ها و محدودیت های هدف پیروی نمی کند و هیچ مبنای قانونی برای جمع آوری و پردازش داده ها توسط شرکت وجود ندارد.
اورسولا پاچل، معاون مدیر کل سازمان مصرفکننده اروپا، گفت: «بر اساس قانون کلی حفاظت از دادهها، مدلهای کسبوکار مبتنی بر کنترل و نظارت، انواع مشکلات را ایجاد میکنند و زمان آن فرا رسیده است که مقامات حفاظت از دادهها از پردازش ناعادلانه دادهها توسط متا و جلوگیری از آن جلوگیری کنند. نقض حقوق اساسی افراد توسط این شرکت.
او همچنین از تصمیم اخیر متا برای راه اندازی خدمات اشتراک پولی بدون تبلیغات فیس بوک و اینستاگرام در اروپا انتقاد کرد. این شرکت اعلام کرد که هدف از راه اندازی این خدمات، مطابقت با مقررات فناوری جدید اتحادیه اروپا است.
منتقدان می گویند این بدان معناست که کاربران باید برای حفظ حریم خصوصی خود هزینه کنند. کاربرانی که به تبلیغات اهمیتی نمی دهند می توانند به استفاده رایگان از این سرویس ادامه دهند.
بر اساس گزارش رویترز، متا گفت که تغییرات در سرویس اشتراک پاسخی به اقدامات نظارتی و احکام دادگاه است. یکی از سخنگویان متا گفت: «اشتراک بدون آگهی به آخرین تحولات نظارتی، راهنماییها و تصمیمات مشترک تنظیمکنندهها و دادگاههای اروپایی در سالهای اخیر پاسخ میدهد. » مهمتر از همه، طبق دستور بالاترین دادگاه اروپا. در ماه ژوئیه، دادگاه دادگستری اروپا مدل اشتراک را به عنوان وسیله ای برای کسب رضایت کاربر برای پردازش داده ها برای اهداف تبلیغاتی شخصی تایید کرد.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات