بر اساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس که همزمان با نزدیک شدن واشنگتن به ممنوعیت احتمالی اپلیکیشن ویدیویی چینی TikTok، انجام شد، اکثر آمریکاییها معتقدند چین از TikTok برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی آمریکا استفاده میکند.
حدود 58 درصد از شرکتکنندگان در این نظرسنجی دو روزه که روز سهشنبه پایان یافت، با این بیانیه موافق بودند که دولت چین از TikTok متعلق به شرکت چینی ByteDance برای «تأثیرگذاری بر افکار عمومی آمریکا» استفاده میکند. حدود 13 درصد مخالف بودند و بقیه مطمئن نبودند یا به این سوال پاسخ ندادند. جمهوری خواهان بیشتر از دموکرات ها معتقد بودند که چین از این اپلیکیشن برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی آمریکا استفاده می کند.
اما TikTok می گوید بیش از 1.5 میلیارد دلار برای اقدامات امنیتی داده ها هزینه کرده است و داده های 170 میلیون کاربر آمریکایی خود را با دولت چین به اشتراک نخواهد گذاشت. این شرکت سال گذشته به کنگره گفت که به درخواست دولت چین محتوا را تبلیغ یا حذف نخواهد کرد.
جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده هفته گذشته قانونی را امضا کرد که به ByteDance 270 روز فرصت می دهد تا دارایی های TikTok در ایالات متحده را واگذار کند. در غیر این صورت ممنوع خواهد شد.
TikTok اعلام کرد که این ممنوعیت را به عنوان نقض حمایت از آزادی بیان مندرج در اولین متمم قانون اساسی ایالات متحده به چالش می کشد و کاربران TikTok باید به اقدامات قانونی متوسل شوند. یک قاضی آمریکایی در مونتانا در نوامبر گذشته اجرای فرمان ایالتی مبنی بر ممنوعیت TikTok را به دلیل نگرانی از آزادی بیان مسدود کرد.
نظرسنجی رویترز/ایپسوس نشان داد که 50 درصد از آمریکایی ها از ممنوعیت TikTok حمایت می کنند، در حالی که 32 درصد با آن مخالف هستند و بقیه مطمئن نیستند. این نظرسنجی فقط برای بزرگسالان ایالات متحده انجام شده است و دیدگاه افراد زیر 18 سال را که بخش قابل توجهی از کاربران TikTok در ایالات متحده را تشکیل می دهند، منعکس نمی کند. حدود 6 نفر از هر 10 پاسخ دهنده 40 ساله و بالاتر از ممنوعیت TikTok حمایت می کنند، در حالی که حدود 4 نفر از هر 10 پاسخ دهنده 18 تا 39 ساله از ممنوعیت حمایت می کنند.
نتایج این نظرسنجی نشان داد که 46 درصد از آمریکاییها با این جمله موافق بودند که چین از این برنامه ویدیویی برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی استفاده میکند. ادعایی که پکن آن را رد کرده است.
این برنامه در سراسر آمریکا استفاده می شود. حتی ستاد انتخاباتی بایدن از TikTok به عنوان ابزاری برای جذب رأی دهندگان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 5 نوامبر استفاده می کند. رقیب بایدن، دونالد ترامپ جمهوریخواه، که از ممنوعیت احتمالی TikTok انتقاد کرده و مالک اکثریت شرکتی است که برنامه رسانه اجتماعی Truth Social او را اجرا می کند، به TikTok نپیوسته است.
به گفته اکثریت آمریکایی ها (60%)، استفاده نامزدهای سیاسی آمریکایی از TikTok برای کمپین های انتخاباتی خود نامناسب است.
امضای بایدن ضربالاجل فروش را تا 19 ژانویه، یک روز قبل از پایان دوره ریاستجمهوریاش تعیین کرد، اما اگر تشخیص دهد که ByteDance در مذاکرات برای فروش TikTok به کندی پیش میرود، میتواند این مهلت را برای سه ماه دیگر تمدید کند.
به گزارش رویترز، این نظرسنجی که به صورت آنلاین انجام شد، پاسخهایی را از 1022 بزرگسال آمریکایی در سراسر کشور جمعآوری کرد و حاشیه خطای آن حدود سه درصد بود.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات