همچنین اگرچه این آمار نسبت به سالهای گذشته کاهش ترافیک پستی را نشان میدهد، اما همانطور که ترافیک پستی ماهانه در جدول زیر نشان میدهد، در ماه مارس افزایش مییابد که با توجه به شیوع کرونا در کشورها، آمار ترافیک پستی، طی دو سال گذشته به دلیل افزایش خرید اینترنتی افزایش یافته است.
ICTNN/
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
آمارهای منتشر شده تا پایان سال 1400 حاکی از افزایش ارسال مرسولات پستی از سال 1399 است در حالی که این آمار همچنان نسبت به سال های گذشته روند نزولی دارد.
با گذشت زمان، بیشتر کسب و کارهای سنتی با توسعه ارتباطات الکترونیکی به سمت تجارت الکترونیکی رفتند و کسب و کارهایی که موفق به انجام این کار نشدند، عرصه رقابت را به رقبای الکترونیکی خود واگذار کردند. با توجه به کاهش سهم پست با توسعه شبکه های ارتباطی، طبق گفته اتحادیه جهانی پست و با توجه به زیرساخت های موجود، پست باید ماموریت های جدیدی ایجاد کند و به سه بعد فیزیکی، الکترونیکی و مالی برسد.
آمارهای ارائه شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حاکی از آن است که در سال 1395 تردد پستی 495 میلیون و 234 هزار و 111، در سال 1396 به 476 میلیون و 439 هزار و 559، در سال 1397 به 367 میلیون و 936 هزار و 240، در سال 1218 هزار و 1397 رسیده است. و در سال 93 در سال 1399 به 226 میلیون و 156 هزار و 263 رسید. در عین حال با توجه به جدول زیر و نوع خدمات در سال 1400 این آمار به 257 میلیون و 811 هزار و 47 محموله رسید.
به گزارش ICTNN، در دو دهه گذشته محیط پست تغییرات زیادی کرده است و آن طور که مسئولان معتقدند جنبه های زیست اجتماعی انسان دستخوش تغییرات زیادی شده و بخش سنتی پست دستخوش تغییراتی شده است. از سوی دیگر، ظهور فناوریهای نوین الکترونیکی و فراگیر شدن اینترنت و تلفنهای همراه و مقرراتزدایی در حوزه پست، تأثیر عمیقی بر سازمانهای پستی گذاشته و حضور پست در فضای سنتی را کاهش داده است. بخش ها
در واقع در حالی که از سال 1394 به دلیل گسترش اینترنت و حذف بسیاری از قبوض در کشور، ارسال های پستی کاهش یافت و تا سال 1399 کاهش یافت، اما در سال 1400 این روند از سال 1399 تا حدی رشد داشته است، هرچند که هنوز به آمار سال 1398 به بعد نرسیده است.
تحریریه ICTNN شبکه خبری