وی در تعریف این دو مفهوم گفت: پلتفرم بستری قدرتمند برای اکوسیستم کسب و کار است که به طور معمول توسط یک کسب و کار یا بنگاه اقتصادی ایجاد می شود و توانایی جذب تعداد زیادی از شرکت کنندگان را دارد. بنابراین، یک پلتفرم می تواند توسط یک شرکت ایجاد شود و بازیگران مختلفی در آن بازی کنند. از سوی دیگر، اکوسیستم می تواند به طور طبیعی روی پلت فرم اجرا شود. ما در واقع می توانیم بستر آن را فراهم کنیم و یکی از مهم ترین این پلتفرم ها پلتفرم است.
رضا سمیع زاده، مدیرعامل هلدینگ فاخر، تحول دیجیتال را نقطه عطفی تاریخی در زندگی بشر دانست و افزود: این تحول تاریخی، تمامی فرآیندها، مدل های کسب و کار و تجربه ذینفعان را تغییر داده است و در این راستا، دو مفهوم «پلتفرم» تغییر کرده است. و “اکوسیستم ها” وارد ادبیات تجارت شده اند.
سمیع زاده افزود: اکوسیستم جامعه ای پویا متشکل از بازیگران مختلف کسب و کارهای مختلف است که خارج از توانایی یک سازمان با یکدیگر بازی می کنند. در یک اکوسیستم، خدماتی که ذینفعان می توانند از هر بازیگر دریافت کنند، بیش از ظرفیت یک بازیگر است. در نتیجه، اکوسیستم ائتلافی از بازیگران و ارائه دهندگان خدمات مشتری است که به طور معمول نمی توانند همه آنها را از یک بازیگر دریافت کنند.
در دهه های اخیر با افزایش روزافزون سرعت تغییرات در دنیای کسب و کار، مفاهیم، رویکردها و روش های جدیدی برای مدیریت مطرح شده است که یکی از آنها «اکوسیستم کسب و کار» است. اکوسیستم کسب و کار شامل شبکه ای از سازمان ها و بازیگران به هم پیوسته است، از جمله تولیدکنندگان، تامین کنندگان، توزیع کنندگان، مشتریان، رقبا، بانک ها و شرکت های بیمه، و موسسات دولتی و خصوصی که برای ارائه محصولات و خدمات مورد نیاز برای بقا و شکوفایی با هم همکاری می کنند. رشد تجارت آنها با یکدیگر رقابت می کند.
اولین قدم برای شروع یک مسیر جدید
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
وی با تاکید بر اینکه هلدینگ فاخر در 5 سال گذشته تلاش کرده است تا اکوسیستم اکوسیستم را به صورت کاملاً دموکراتیک و با حفظ هویت بازیگرانی که در آن همکاری و رقابت می کنند، توسعه دهد، افزود: این بدان معنا نیست که ما همیشه می خواهیم. برای رهبری این اکوسیستم، و ما امیدواریم که Zee Boom بتواند یک اکوسیستم دموکراتیک را با استفاده از همه بازیگران بزرگ و کوچک، لجستیک، تجارت الکترونیک و فینتک بسازد.
داشتن نقش محوری در اکوسیستم به معنای رقابت نیست
در ادامه جمشید ناظمی از اعضای هیئت مدیره شرکت تیپاکس با بیان اینکه در اکوسیستم کسب و کار یکی از اعضا نقش محوری دارد و سایر اعضا را هماهنگ می کند، گفت: وی گفت: این نقش محوری به معنای رقابت با سایر اعضا نیست. و هدف آن جهت دهی برنامه ها و سرمایه گذاری های بلندمدت و … با ایجاد هماهنگی بین تمامی اعضا می باشد.
یک انجمن فناوری صنعت خرده فروشی ایجاد کنید
مهرداد فاخر، رئیس هیئت مدیره هلدینگ فاخر در مراسم افتتاحیه رویداد تخصصی زیبوم 2022 که به منظور رونمایی از پلتفرم لجستیک اکوسیستم زی بوم برگزار شد، گفت: در عصر دیجیتال، تعامل نقش اساسی در موفقیت کسب و کار دارد. : ایجاد بستر برای توسعه اکوسیستم کسب و کارهای پست، لجستیک، تجارت الکترونیک و فناوری مالی ضروری بود و هلدینگ فاخر با رونمایی از این پلتفرم اولین گام را برای آغاز مسیری جدید در کشور برداشته است.
یک اکوسیستم را به روشی کاملاً دموکراتیک توسعه دهید
این رویداد تخصصی به مناسبت پنجمین سال تاسیس هلدینگ فاخر و در قالب نمایشگاهی با حضور کلیه شرکت های تابعه این هلدینگ، همایش ها، کارگاه ها و پنل های تخصصی زیرساخت ها، پست و لجستیک و “تجارت الکترونیک” سه شنبه 7 دی ماه در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.
فرزین فردیس، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری اتاق بازرگانی تهران با ابراز خرسندی از اینکه با حضور بازیگران کلیدی و پیشتازان صنعت خرده فروشی و دست اندرکاران زنجیره ارزش این صنعت، اکوسیستمی به معنای تنظیم کننده در حال شکل گیری است. وی گفت: در کنار مجموعههای دیگری که گردآوری کرده، از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران خواسته است تا انجمن فناوریهای خردهفروشی را تشکیل دهند. به نظر ما جای این انجمن در کشور خالی است.
سفری هیجان انگیز و چالش برانگیز را آغاز کنید
زاهد شیخ الاسلامی با ابراز امیدواری از اینکه اکوسیستم اکوسیستم با این اولین قدم به تدریج راه خود را پیدا کند، افزود: بدون همراهی و همدلی همه فعالان این صنعت امکان پذیر نیست.
تحریریه ICTNN شبکه خبری