رقبای اپل از نزدیک آنچه را تیم کوک، مدیرعامل اپل به عنوان بزرگترین مزیت و قدرت این هدست تعریف می کند، تماشا خواهند کرد.
تحلیلگران گلدمن ساکس تخمین می زنند که 1.35 تریلیون دلار برای ساخت این فناوری ها در سال های آینده هزینه خواهد شد.
سرمایهگذاران و تحلیلگران بازار شروع به ارزیابی این موضوع کردهاند که آیا فروش آتی هدستها یا سایر گجتهای بهبودیافته ارزش سهام اپل را افزایش میدهد، اگر اپل اولین خط تولید جدید خود را در هفت سال آینده راهاندازی کند.
به گزارش ICTNN، سال 2022 مهمترین سال برای متوارس خواهد بود زیرا شرکت های بزرگی مانند متا پلتفرم (شرکت مادر فیس بوک)، مایکروسافت و گوگل خود را برای عرضه محصولات سخت افزاری و خدمات نرم افزاری جدید آماده می کنند که در حال حاضر بازار کوچکی دارند.
مایکروسافت سرمایهگذاری زیادی روی خدمات ابری انجام داده است تا برای دنیای مجازی آماده شود که انتظار میرود در سال 2022 در دسترس عموم قرار گیرد. در ماه مارس، این شرکت پلتفرم Mesh را معرفی کرد که به توسعهدهندگان نرمافزار اجازه میدهد تا برنامههایی را برای دستگاههای مختلف بسازند تا واقعیت دیجیتالی یکسانی را به اشتراک بگذارند.
با این حال، اپل نام Metavars را ذکر نخواهد کرد. کوک در سپتامبر گفت: “من از این هیاهو دور خواهم ماند.” ما دسته محصول جدید را واقعیت افزوده محض می نامیم.
مایکروسافت اولین شرکت بزرگ فناوری بود که در سال 2016 یک هدست واقعیت افزوده با ویژگی های کامل به نام Hulu Lens را معرفی کرد. اما محصول فعلی این شرکت هنوز تا رسیدن به نقطه ای که مصرف کنندگان بتوانند از آن استفاده کنند فاصله دارد.
اکنون نشانههایی وجود دارد که نشان میدهد گوگل دوباره واقعیت افزوده را جدی میگیرد، حتی اگر به اندازه رقبای خود محصولات یا فناوریهایی را که به صورت عمومی معرفی شدهاند، در اختیار نداشته باشد. از زمان رونمایی از عینک گوگل برای اولین بار، هدست های واقعیت افزوده با نمایشگرهای پیشرفته تر، سنسورهای بهتر و پردازنده های قدرتمندتر معرفی شدند.
ورود متا به این حوزه به این شرکت اجازه داد تا بررسی کند که کاربران میخواهند از چه نرمافزاری در هدستهای خود استفاده کنند. در این ماه، این شرکت یک پلتفرم اجتماعی به نام Horizon Worlds راه اندازی کرد که در آن افراد می توانند در برنامه های کمدی و شب های فیلم در دنیای مجازی فیس بوک شرکت کنند.
این عناصر تکنولوژیکی اساس یک محصول کاملاً جدید را تشکیل خواهند داد که احتمالاً یک هدست پیشرفته اپل با ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خواهد بود و در سال 2022 عرضه خواهد شد.
Metavars نرم افزار و سخت افزاری را توصیف می کند که به کاربران اجازه می دهد در فضاهای مجازی سه بعدی بازی یا کار کنند یا اطلاعات را از اینترنت دریافت کنند و فوراً آن را در دنیای واقعی ادغام کنند. در حال حاضر، Metavers از طریق تلفن هوشمند قابل دسترسی است، اما حامیان می گویند که آنها در نهایت از طریق واقعیت افزوده پیشرفته یا هدست های واقعیت افزوده تجربه خواهند شد.
اپل در حال ایجاد زمینه برای یک خط تولید جدید بزرگ است. مدلهای جدید آیفون مجهز به حسگرهای پوششی هستند که قادر به اندازهگیری فاصله قرار گرفتن یک شی هستند. ویژگی مهم برای برنامه های مبتنی بر مکان. آخرین مدلهای آیفون و آیپد دارای نرمافزاری به نام ARkit هستند که به توسعهدهندگان اجازه میدهد برنامههایی بسازند که از حسگرهای آیفون برای نقشهبرداری دقیق فضا و مکان استفاده کنند.
مهمترین مشتری هولو لنز ارتش ایالات متحده است. مایکروسافت در اوایل سال 2021 یک قرارداد 22 میلیارد دلاری برای فروش 120000 لنز هولو به ارتش ایالات متحده برنده شد. با این حال، ارتش اعلام کرد که شروع آزمایش میدانی استفاده از لنزها را به تعویق انداخته است. لنزهای هولو تا سال 2022.
بر اساس گزارش Crunch Base، سرمایهگذاران در سال 2021 10 میلیارد دلار در استارتآپهای دنیای مجازی سرمایهگذاری کردند و این رقم شامل بودجه بازیگران بزرگ فناوری نمیشود. به عنوان مثال، مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا، گفت: «این شرکت در سال 2021 آنقدر پول به واقعیت و واقعیت مجازی اضافه کرد که سود شرکت را 10 میلیارد دلار کاهش داد.
برخلاف متا، اپل در مورد محصولات سخت افزاری جدید صحبت نمی کند تا زمانی که آنها آماده عرضه شوند. هنگامی که اپل یک هدست را عرضه می کند، احتمالاً کل بازار را تکان داده و رویکرد جدیدی را به بسیاری از رقبای بالقوه ارائه می دهد. دقیقا همان تاثیری که آیفون در بازار گوشی های هوشمند و اپل واچ در بازار ساعت های هوشمند داشتند.
گوگل
اریک شریدان، تحلیلگر گلدمن ساکس، در یادداشتی در ماه دسامبر نوشت: «پلتفرمهای فناوری اصلی که از رشد برنامههای محاسباتی موبایلی بهرهمند شدهاند، اکنون واقعیت افزوده را بهعنوان پلتفرم محاسباتی بعدی میبینند. باید خود را جهتگیری کنند. به نظر می رسد تغییر منطقی بعدی در الگوهای مصرف ایجاد شود و رهبران جدیدی در دنیای فناوری ایجاد کند.
سیب
فیس بوک بر متا فناوری ها تمرکز دارد. در واقع، در سال 2021 نام خود را به Meta Platforms تغییر داد تا منعکس کننده حوزه جدیدی باشد که شرکت روی آن تمرکز کرده است. به گفته IDC، متا در زمینه رقبای عمده فناوری و محصولات پیشرو است و در حال حاضر سخت افزار واقعیت مجازی را با 75 درصد از بازار در سال 2021 می فروشد.
با این حال، ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، بی تاب است. او در ماه نوامبر گفت: “من نمی توانم اغراق کنم که چگونه این یک نقطه عطف است.”
در عوض، مایکروسافت بر فروش هدست به مشاغلی متمرکز شده است که می توانند هر دستگاه را با قیمت 3500 دلار بخرند و می خواهند ببینند آیا این فناوری بهره وری کارمندان را افزایش می دهد یا خیر.
محتوا و نحوه ادغام سرویس های اپل در جذابیت این دستگاه مهم خواهد بود. آیا اپل اپ استور جدیدی برای اپلیکیشن های واقعیت مجازی معرفی می کند؟ آیا هدست اپل دارای محتوای مجازی یا پخش محتوای انحصاری یا پخش موسیقی مبتنی بر ورزش و واقعیت مجازی از NextVR خواهد بود؟
متا قصد دارد امسال هدست واقعیت مجازی دیگری به نام Project Cambria را عرضه کند. این دستگاه دارای سخت افزاری خواهد بود که واقعیت افزوده را بهبود می بخشد یا از دوربین های خارج از هدست واقعیت افزوده برای ارائه دنیای واقعی به بینندگان استفاده می کند. متا اعلام کرد که این گجت شامل ردیابی چهره و چشم می شود که باعث می شود دستگاه به کنترل های کاربر پاسخگوتر باشد.
در کریسمس، محبوب ترین برنامه در فروشگاه اپل اپل، برنامه واقعیت مجازی Oculus بود که برای استفاده از هدست Quest 2 ضروری است، که نشان می دهد بسیاری از مردم این دستگاه واقعیت مجازی را روی پای خود از درخت کریسمس پیدا کردند.
موتا آمار فروش Quest را منتشر نکرد، اما Qualcomm که تراشههای مورد استفاده در Quest را تولید میکند، تخمین زد که این شرکت در ماه نوامبر 10 میلیون واحد فروخته است. این آمار به اندازه آمار گوشی های هوشمند چشمگیر نیست، اما قابل توجه است و با تبلیغات تلویزیونی بزرگ این مطالب تقویت شده است.
با معرفی عینک گوگل در سال 2013، گوگل شوق هدست را در سیلیکون ولی آغاز کرد. این تجربه با استقبال خوبی مواجه نشد، اما گوگل تسلیم نشد. تا به حال، گوگل هدست های عینک گوگل را به کسب و کارها فروخته است، اما به طور کلی در دسترس مصرف کنندگان نیست.
متا
سال 2022 مهمترین سال برای Metavars یا نرم افزار و سخت افزاری خواهد بود که به کاربر امکان بازی یا کار در فضاهای مجازی سه بعدی را می دهد.
گوگل، سیستم عامل اندروید این شرکت، محبوب ترین نرم افزار گوشی های هوشمند در جهان است.
متا چندین شرکت را خریداری کرده است که برنامه های محبوبی برای کلاه آشیل ایجاد می کنند. این استراتژی ممکن است تحت نظارت ضد انحصاری قرار گیرد. کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده تحقیقات کاملی را در مورد خرید 400 میلیون دلاری آغاز کرده است.
اپل هرگز تایید نکرده است که روی یک هدست کار می کند، اما سال ها است که در تیم توسعه فناوری خود رویکردهایی را طراحی می کند.
ICTNN/
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
در سال 2020، گوگل شرکت North، یک شرکت متخصص در عینک های واقعیت افزوده را خریداری کرد. بر اساس مقالهای که مارک لوکوفسکی در ماه دسامبر، مدیرعامل شرکت گوگل منتشر کرد، اکنون گوگل تیم جدیدی دارد که بر روی سیستمعاملهای واقعیت افزوده متمرکز شده است. لوکوفسکی قبل از پیوستن به گوگل روی پروژه آشیل کار می کرد. با توجه به مشاغل ارسال شده توسط گوگل، این شرکت افرادی را استخدام می کند تا تیم را بر روی یک دستگاه واقعیت افزوده خلاقانه کار کند و محصولاتی را به مجموعه واقعیت افزوده خود اضافه کند.
شرکتها دلارهای تحقیق و توسعه را برای نمونههای اولیه و فناوریهای اولیه خرج میکنند و پس از عرضه محصولات خود برای رقابت در عرصه مجازی آماده میشوند.
شرکتهای بزرگ فناوری انتظار دارند که گجتها کاربران خود را به دنیای مجازی ببرد و بزرگترین بازارهای نرمافزاری جدید را از زمانی که اپل گوشی هوشمند صفحه لمسی را در سال 2007 معرفی کرد، باز کند. هدست واقعیت مجازی در چند سال آینده
مایکروسافت
در واقع، Mesh بسیار شبیه یک تماس ویدیویی با هولوگرام های سه بعدی است. مایکروسافت با خرید AltspaceVR در سال 2017 راه را برای گسترش حضور خود در این حوزه هموار کرد.
اگرچه این معامله بارها به تعویق افتاده است، اما سیگنال مهمی از سلامت بازار واقعیت افزوده است. Holo Lens علاقه شرکتهای پزشکی را برانگیخته است که به دنبال این هستند که ببینند آیا واقعیت افزوده میتواند به بهبود اتاقهای عمل یا حتی کمک به جراحی از راه دور کمک کند.
بر اساس گزارش CNBC، این قابلیت های نرم افزار Metavars در سال 2022 منتشر خواهد شد. مایکروسافت Mesh را در برنامه ویدئو کنفرانس تیمز ادغام خواهد کرد. ویژگی های بازی های ایکس باکس نیز در دست ساخت است، اما تاریخ انتشار آن اعلام نشده است. باید دید که آیا هدستهای واقعیت افزوده برنامههای بهرهوری را که مایکروسافت به آنها میشناسد بهبود میبخشد یا خیر.
CNBC وضعیت دنیای فناوری بزرگ در این زمینه و محصولاتی که سال آینده عرضه خواهد کرد را بررسی کرد:
تحریریه ICTNN شبکه خبری