کارشناسان در نشستی با عنوان «مسیر دولت چهاردهم» با محوریت اقتصاد مقاومتی، دور زدن تحریم را نوعی بازتولید مشکلات قبلی دانستند و به همین دلیل باید به خنثی سازی تحریم پرداخت. قدرت ما در منابع، صنایع و جغرافیای ما نهفته است و برای اجرای اقتصاد مقاومتی، دستگاه ها باید از پراکندگی پرهیز کنند و به سمت یک هدف هدایت شوند. داشتن یک ایده بزرگ، متقاعد کردن مردم و بسیج نیروها در این مسیر مهم است.
به گزارش ICTNN، با نزدیک شدن به ماراتن چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مساله نحوه حکومت داری، تعاملات بین المللی، مساله تحریم ها، سیاست داخلی و خارجی و تاثیر این مولفه ها بر اقتصاد کشور مورد توجه قرار گرفته است. انتظار می رود دولت آینده بتواند برنامه ها و سیاست های معقولی را تدوین و اصولی را برای بهبود وضعیت کشور اتخاذ کند.
اتاق فکر اقتصاد مقاومتی چندی پیش در ارسال بسته سیاستی «راه دولت چهاردهم» به شش نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در قالب نامه ای اعلام کرد: تحول و پیشرفت کشور نیازمند اراده برای حکومت است و این امر اراده بدون ایده حکومت ممکن نیست. این ایده بر اساس شرایط کنونی کشور و جهان در برنامه سیاسی «مسیر دولت چهاردهم» تبیین شده است. در همین راستا عصر دیروز جلسه ای با حضور محمدامینی رعیا – مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی، حسین درودیان – اقتصاددان، موسی شهبازی – دبیر کمیسیون اقتصادی دولت و مهدی رزم آنگه – کارشناس پژوهشگاه مجلس تشکیل شد. مرکز. . متن کامل این نشست به زودی منتشر می شود.
قدرت ایران در منابع، صنایع و جغرافیای آن است
محمدامینی رعیا، مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی در این پنل گفت: پس از انقلاب اسلامی، آمریکا و متحدانش به این نتیجه رسیدند که باید جلوی ایران گرفته شود. زیرا ما در نقطهای هستیم که میتوانیم تهدیدی برای لهستانیهای بزرگ باشیم. بنابراین تصمیم گرفتند ایران را تحریم کنند. اگر خودمان را به جای کسی که تحریم کرده است بگذاریم، طبیعتاً دلیلی برای لغو تحریم وجود ندارد.
وی افزود: تحریم ها اقتصاد ما را تهدید می کند. قدرت ما نیز در منابع، صنایع و جغرافیای ما نهفته است. نقطه ضعف اصلی ما در همه دولت ها بحث تورم و معیشت است. به نظر من باید تحریم های اعمال شده توسط بخش های غیرمقاوم اقتصاد را خنثی کنیم. سوال بعدی این است که چگونه قدرت ایجاد کنیم؟ پاسخ توسعه صنعتی با محوریت نظم نوین جهانی است. باید صنایع صادراتی اشتغالزا و ارزآور را بر اساس زنجیره ارزش منطقه ای ایجاد کنیم تا مراکز جدید قدرت مبتنی بر صنایع محرکه شکل بگیرد.
لازمه داشتن یک ایده بزرگ این است که هرکس می خواهد کشور را در دست بگیرد باید جنبه گفتمانی را تقویت کند و افراد معتقد به این ایده را بسیج کند. مثلاً ایده کلی دولت اصلاحات یا احمدی نژاد شناخته شده بود، لذا عده ای آن را پذیرفتند. این به شما امکان می دهد هماهنگی و همسویی را در اقدامات دولت ایجاد کنید.
ایجاد همسویی بین مردم و دولت
در ادامه این نشست حسین درودیان، اقتصاددان اعلام کرد: نیاز شدید به فکر این است که هرکس می خواهد کشور را در دست بگیرد، جنبه گفتاری را تقویت کند و افراد معتقد به این ایده را بسیج کند. مثلاً ایده کلی دولت اصلاحات یا احمدی نژاد شناخته شده بود، لذا عده ای آن را پذیرفتند. این به شما امکان می دهد هماهنگی و همسویی را در اقدامات دولت ایجاد کنید. اگر ایده عالی وجود نداشته باشد، معیاری برای خوب یا بد بودن آن ایده ندارید.
به گفته درودیان، اگرچه توسط جوانان ایجاد شده است، اما متن اصلی ایده اقتصاد مقاومتی بالغ و عالمانه است. متن بسیار واقع بینانه نوشته شده و هیچ شعاری در آن وجود ندارد. جنبه مثبت دیگر به جنبه میدانی آن مرتبط است. مشکلی که بسیاری از اقتصاددانان با آن مواجه می شوند هیچ ربطی به واقعیت موجود ندارد. به عنوان مثال، صحبت بیش از حد در مورد متغیرهای کلان اقتصادی که به دور از دسترس هستند، مانند شعار تورم تک رقمی، دور از واقعیت است. ما به مسائل بزرگ اهمیت زیادی می دهیم. اگرچه بهتر است روی چند چیز که در حال بهبود هستند تمرکز کنید.
تصور عمومی این است که تحریم را می توان از طریق مذاکره برداشت.
موسی شهبازی دبیر کمیسیون اقتصادی دولت نیز گفت: متأسفانه در حال حاضر نگاه جامعه کارشناسی به موضوع تحریم با فضای عمومی متفاوت است. در این انتخابات می بینیم که گفته می شود شاید در آن زمان امکان رفع تحریم وجود نداشت، اما اکنون با مذاکره می توان تحریم را رفع کرد. دولت ها همیشه سعی در ایجاد تغییرات داشته اند. اما چرا چیزها اتفاق نمی افتد؟ آیا در دولت های گذشته اولویت نداشتیم که مشکلات اقتصادی ما حل نشود یا مشکل ریشه دارتر و ساختاری باشد؟
شهبازی گفت: دولت رئیسی از نظر پشتکار و تلاش (در گذشته) قابل مقایسه نبود. وزرا افرادی پیگیر و دغدغه مند بودند و کل دولت با مشکلات آشنا بودند. اما با آسیب شناسی به این نتیجه رسیدم که لکوموتیویی که باید اولویت ها را هدایت کند ضعیف است. به دادن یک برنامه 100 روزه و گرفتار شدن در کاغذبازی فکر نکنید. ما سازمان ها و وزارتخانه های زیادی داریم که در کنار مراجع تصمیم گیرنده غیردولتی حضور دارند. سیستم تصمیم گیری به گونه ای شده است که گاهی همه کارها را از اول انجام می دهد و با دعوت از همه دستگاه ها دستخوش نوعی انتشار می شود. من فکر می کنم تضاد بین ملاحظات سیاسی کوتاه مدت و بلند مدت باید از بین برود.
دنیای 2024 با دنیای 2014 کاملا متفاوت است. خروج از برجام یک بار تجربه شده است. اروپا و غرب سیاست تکه تکه شدن را در پیش گرفته اند و تجارت در حال تبدیل شدن به ابزار جنگ است. به عنوان مثال، اروپا زنجیره های ارزش را از روسیه جدا کرد و تصمیم گرفت گاز از روسیه وارد نکند. در بحث برجام، فردی که با ما در مورد برجام صحبت کرد، دیگر آن طرف میز نمی نشیند.
ایده بزرگ می تواند مشخصه یک دولت باشد
مهدی رزمهنگ، کارشناس مرکز پژوهش های مجلس در این نشست گفت: به نظر من ایده بزرگ می تواند ویژگی یک دولت باشد و تا زمانی که نباشد همه راه ها و همه اندیشه ها از هم دور نمی شود. اگر ایده بزرگی باشد، همه نیروها برای تحقق آن هماهنگ می شوند. مثلا در دولت روحانی بحث عادی سازی روابط بر عهده دولت بود. این ایده بزرگ به آنها مسیر عملی داد. بنابراین، فکر می کنم ایده بزرگ مهم است.
وی تصریح کرد: دور زدن تحریم ها نمی تواند پاسخ دقیقی به تحریم ها باشد. زیرا دور زدن تحریم، معماری جدیدی از روابط بین الملل ایجاد نمی کند، بلکه مشکلات قبلی را بازتولید می کند. نکته دوم اینکه دنیای 2024 با دنیای 2014 کاملا متفاوت است. خروج از برجام یک بار تجربه شده است. اروپا و غرب سیاست تکه تکه شدن را در پیش گرفته اند و تجارت در حال تبدیل شدن به ابزار جنگ است. به عنوان مثال، اروپا زنجیره های ارزش را از روسیه جدا کرد و تصمیم گرفت گاز از روسیه وارد نکند. در بحث برجام، فردی که با ما در مورد برجام صحبت کرده، دیگر آن طرف میز نمی نشیند. امروز اگر به اروپایی ها بگوییم بیایند سر میز مذاکره بنشینند، مسئله غزه برای آنها مهمتر از مسئله هسته ای است. بنابراین مشکل ما باید خنثی کردن تحریم باشد.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات