ورود نادرست کد PUK یا تاخیر در پرداخت قبض موبایل از جمله دلایلی است که می تواند سیم کارت را برای مدتی غیر قابل استفاده کند.
به گزارش ICTNN، به راحتی می توانید چند ساعت تلفن همراه خود را خاموش کنید، اما اگر سیم کارت شما برای لحظه ای قطع شود و نتوانید ارتباط برقرار کنید، کار بسیار سختی است. سیم کارت ها ممکن است به دلایل مختلف دچار مشکل شده و از کار بیفتند. این دلایل ممکن است شامل عدم پرداخت قبض یا وارد کردن کد پین اشتباه و به دنبال آن PUK باشد.
سیم کارت یکی از انواع کارت های هوشمند (SMART CARD) است که به عنوان شناسه اصلی مشترکین در شبکه GSM استفاده می شود، به عبارت دیگر فرآیند شناسایی هویت و تشخیص مشترکین مجاز و غیرمجاز توسط سیم کارت امکان پذیر است. علاوه بر این نقش، سیم کارت حاوی اطلاعات شخصی مشترک مانند پیام های کوتاه و دفترچه تلفن و همچنین اطلاعات موقعیت مکانی مشترک است که نقشی حیاتی در خدمات رسانی به مشترک به ویژه در سفر ایفا می کند.
پس از خاموش و روشن کردن مجدد گوشی، اگر پین کد سیم کارت شما فعال باشد، از شما می خواهد که آن را وارد کنید. اگر مشترک سه بار پین کد خود را اشتباه وارد کند، سیم کارت قفل می شود. برای فعال سازی مجدد باید کد PUK یا (کلید رفع انسداد شخصی) هشت رقمی را وارد کنید. اگر کد PUK 10 بار اشتباه وارد شود، سیم کارت سوخته و غیر قابل استفاده می شود.
شماره PUK درج شده روی بدنه سیم کارت کد مخفی سیم کارت بوده و قابل تغییر نیست و در صورت مفقود شدن فقط در اختیار صاحب سیم کارت قرار می گیرد. بنابراین در صورتی که سیم کارت با وارد کردن کد PUK اشتباه از دسترس خارج شود و دچار سوختگی شود، مشترکین سیم کارت می توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی مورد نیاز به هر یک از دفاتر خدمات ارتباطی اپراتور مورد نظر مراجعه و در صورت عدم وجود قانونی سیم کارت را تعویض کنند. ممنوعیت درخواست و دریافت سیم کارت جدید.
یکی دیگر از دلایل غیرفعال شدن سیم کارت، قطع شدن HLR به دلیل عدم پرداخت قبض مشترک یا دریافت شکایت است. در این صورت پیامی نمایش داده می شود که نشان می دهد شماره گیری برای شما امکان پذیر نیست. هر یک از اپراتورها طبق مقررات خود مدت زمان مشخصی را برای پرداخت قبض مشترک در نظر می گیرند. در صورت عدم پرداخت بدهی کاربر در مدت زمان تعیین شده، اپراتور مجاز است بر اساس مصوبه 207 نظارتی نسبت به برداشت حق مالکیت خط اقدام کند، سپس وصول مبلغ بدهی از طریق مجاری قانونی پیگیری خواهد شد.
بدیهی است در صورتی که مشترک یا وکیل بدهی خود را پرداخت کند و تقاضای ترمیم تلفن همراه شخصی را داشته باشد، در صورتی که شماره مشترک به شخصی واگذار نشده باشد، با پرداخت بخشنامه هزینه در اولویت واگذاری قرار می گیرد.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات