دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور تاکید کرد: این فناوری ها روزنه فرصت را با محدودیت زمانی بر روی ما باز می کند. تنها در مدت زمان کوتاهی است که میتوانیم بهترین استفاده را از آنها ببریم و خود را به عنوان یکی از فعالان این فناوریها در جهان معرفی کنیم و از مزایای آن در تحول دیجیتالی کشور نیز بهره ببریم.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: باید بدانیم که فناوری اداره کل توزیع شده فقط یک بلاک چین نیست، بلاک چین فقط بیت کوین نیست و بیت کوین فقط استخراج آن نیست.
باقری اصل تاکید کرد: اکنون فناوری دفتر کل توزیع شده، DLT و بلاک چین پیش روی ماست. این فناوری به ویژه و همچنین با ترکیب و استفاده از سایر فناوریهای نوظهور مانند استفاده از فناوریهای رایانش ابری، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، ارزش افزوده بیشتری در اقتصاد دیجیتال ایجاد میکند.
باقری اصل افزود: سیاست گذاری و تنظیم دارایی های دیجیتال در جهان از سال 2014 آغاز شد تا کشورها بتوانند با این فناوری روبرو شوند و بتوانند از این فرصت استفاده کنند. قانونگذاری امکان مدیریت دارایی سرمایه گذاران را در قالب ابزارهای مختلف فراهم می کند.
وی در خصوص اقداماتی که تاکنون از سوی سیاستگذاران برای ساماندهی این بازار انجام شده است، گفت: اولین بخش از رویکرد گذشته نگر به پدیده استخراج یک نوع ارز رمزنگاری شده در این راستا تنظیم می شود و مابقی نحوه مدیریت انرژی و الزامات است. از سرمایه گذاران.” بخش باید رعایت کند، برمی گرداند.
فرصت 10 ساله برای استفاده از فناوری بلاک چین
وی ادامه داد: کسب و کارهای نوآور نیز در این بازار فعالیت هایی مانند صرافی ارزهای دیجیتال را راه اندازی کرده اند. البته علاوه بر آن سوء استفاده هایی نیز به ضرر مردم صورت گرفته است که امید است با رویارویی فعال و آینده نگر کشور با این فناوری، ضمن حفظ سرمایه های مردم، استفاده از این فناوری در زندگی مردم باعث تسهیل و افزایش اعتماد خواهد شد. همچنین استفاده از آن می تواند نظام اداری و اقتصادی ما را که به نفع ارتقای اعتماد و کیفیت خدمات و رضایتمندی مردم است، دگرگون کند.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
باقری اصل تاکید کرد: بحث دوم مهمتر است. اول بخشی است که دولت سیزدهم در سند تحول در قالب کد دارایی یا ارزش دیجیتال به دنبال آن است. به نظر می رسد این یکی از محورهایی باشد که دولت سیزدهم آن را به عنوان اسناد تحول می داند.
باقری اصل تاکید کرد: کاربردهای فناوری دفتر عمومی توزیع شده بیشتر از نمونه های مختلف ارزهای رمزنگاری شده است. باید در نظر داشته باشیم که فرصت استفاده از این فناوری کم است و باید در خط مقدم آن باشیم. این فناوری بیش از 10 سال است که در دنیا وجود دارد و دوره گلدهی آن تا زمان بلوغ حداکثر تا 10 سال دیگر ادامه دارد. اگر ساختارهای خود را بر اساس آن تنظیم نکنیم، از این فناوری دور خواهیم ماند.
وی افزود: به موازات این اقدامات، بانک مرکزی به مراحل پایانی پروژه رمز ارزی بانک مرکزی رسیده و انتظار می رود به زودی شاهد بهره برداری از آن باشیم. البته باید دید آیا بانک مرکزی قصد دارد از ارز دیجیتال یا رمز ارز برای فعالیت های کلان با استفاده از خدمات بین بانکی استفاده کند یا در پرداخت های خرد قصد جایگزینی توکن ریالی را دارد.
وی افزود: آرامشی که قانونگذاری در این زمینه ایجاد کرده است، فرصتی برابر و مفید را برای سرمایه گذاران فراهم می کند تا با ریسک مدیریت شده وارد این فناوری شوند و این فناوری را با سایر فناوری های نوظهور ترکیب کنند تا محصولات نوآورانه تری را روانه بازار کنند. .
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات تصریح کرد: موضوع دیگر حفظ منابع عمومی، امنیت ملی و حاکمیت پولی کشور است. همچنین در مواجهه با این فناوری، موضوعاتی مانند مالیات و مبارزه با پولشویی مطرح می شود. به نظر می رسد حتی برخی از این دارایی های دیجیتال در صورت عدم تنظیم، قدرت مخربی بر اقتصاد کشور دارند. این مسائل باید در مسیر حاکمیتی و مقرراتی مورد توجه قرار گیرد و تا زمانی که آسیب بیشتری به آن وارد نشود، باید فعالانه با این فناوری مقابله کنند تا ذینفعان، دولت و مردم بتوانند از آن استفاده مفیدی کنند.
وی افزود: این رویکردها رویکردهای هوشمندانه ای هستند که باید از سه دسته ذینفعان یعنی مردم، حاکمیت و حقوق آن، توسعه اقتصاد دیجیتال و تسهیل آن در مواجهه با این موضوع انتخاب دقیق و به موقع داشته باشیم. فن آوری، سیاست و مقررات خوبی داشته باشد.
باقری اصل افزود: اکوسیستم دارایی های دیجیتال در کشور هنوز در مراحل ابتدایی است و باید انواع نهادهای اقتصادی و سایر نوآوری ها توسط بخش خصوصی در فضای رقابتی و قانونی ایجاد شود. جذابیت بازار ارزهای رمزپایه به حدی بوده است که بدون این مقررات و در فضایی پر ریسک، تعداد قابل توجهی از هموطنان بخشی از دارایی خود را در آن سرمایه گذاری کرده اند.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات تصریح کرد: این اقدامات باید با همکاری بخش خصوصی، دولت و مجلس همگرا شود تا بتوانیم از این فرصت نهایت استفاده را ببریم. نباید اجازه داد فضای خاکستری غیرقانونی در این منطقه مانع استفاده درست کشور از این فرصت ها شود و تنها منجر به ضرر و زیان مردم و نفع عده قلیلی شود.
رضا باقری اصل امروز (جمعه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ICTNN به تشریح وضعیت دارایی های دیجیتال و اقدامات دولت در این زمینه پرداخت.
وی افزود: کشورها رویکردهای متفاوتی برای مقابله با این فناوری داشته اند. برای استفاده از این فناوری نیازمند ترسیم رویکردهایی برای مقابله با آن در کشور با دید بلندمدت هستیم.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات تاکید کرد: رویکرد برخورد با ارزهای رمزنگاری شده در ابتدا بر مبنای ممنوعیت بود، اما اکنون به عنوان یک فرصت به آن نگاه می شود و بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، گروهی از کارشناسان در حال تدوین قانون دیجیتال هستند. دارایی های.
وی گفت: شتاب توسعه فناوری اطلاعات بیش از گذشته است. در سالهای اخیر با ظهور فناوریهای جدیدی مواجه هستیم که هر کدام میتوانند ساختارشکنی عصر خود داشته باشند و بسیاری از پیشفرضهای نظام سنتی اقتصادی و اداری را تغییر دهند.
وی گفت: یکی از چالش های بزرگ در این حوزه، حفاظت از دارایی های افراد است. این نوع دارایی ها نسبت به سایر دارایی های دنیا مانند اوراق بهادار دارای ریسک بیشتری هستند و این امر بر لزوم سیاست گذاری صحیح در این زمینه افزوده است. همچنین باید با تنظیم مقررات و سیاست های صحیح و حفاظت از دارایی ها و داده های مردم، ریسک ورود به این بازار را در آینده کاهش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی ایجاد فرصت برای کسب و کارهای جدید و توسعه این فناوری در کاربردهای مختلف و تلفیق آن با سایر فناوری ها است. این رویکرد بستری را برای ما فراهم می کند تا با استفاده از این فناوری، سهم اقتصادی دیجیتال خود را که اکنون 6 درصد است به بیش از 10 درصد افزایش دهیم.
وی در ادامه گفت: قسمت دیگر مربوط به مجلس است. با توجه به چالشهای موجود در این حوزه و به درخواست کمیسیون اقتصادی مجلس، طرحی برای مقابله با آسیبهای ارزهای رمزپایه، قانونگذاری در دستور کار قرار گرفت.
فضای خاکستری غیرقانونی نباید از ما بگیرد
نیاز به رویارویی فعال در زمینه سیاست دارایی دیجیتال
باقری اصل گفت: دنیا سهم استفاده از فناوری اطلاعات را به گونه ای هدایت کرده است که سهم اقتصاد دیجیتال کشورها از تولید ناخالص ملی به بیش از 15 درصد رسیده است.
وی بیان کرد: در حوزه ارزهای رمزنگاری شده سه رویکرد می توانیم داشته باشیم. یک راه این است که تحریم را به عنوان یک سیاست اتخاذ کنیم، راه دیگر اتخاذ انفعال است که به نظر می رسد در چند سال اخیر کمی منفعل بوده است. انتخاب دیگر ما می تواند مدیریت بهینه فرصت هایی باشد که در این صنعت وجود دارد. در این فرصت، ما باید بدانیم که چه چیزی باید در رویکردهای حاکمیتی و قوانین خود تغییر کند تا از این فناوری حداکثر استفاده را ببریم.
توجه دولت سیزدهم به دارایی های دیجیتال در سند تحول
تحریریه ICTNN شبکه خبری