آمارهای بسیار و بسیار متفاوتی از اتحادیه های کارگری فعال در اینستاگرام وجود دارد. این در حالی است که به گفته «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی، اکنون 2 میلیون و 400 هزار اتحادیه صنفی مجازی در کشور تنها در اینستاگرام فعال هستند. تحلیل این رقم نشان می دهد که فعالیت اقتصادی متصدیان این مشاغل در این فضا از تعداد واحدهای صنفی واقعی کشور بیشتر است.
بیشتر بخوانید:
به گزارش ICTNN، ضریب نفوذ اینترنت پهن باند در کشور حدود 130 درصد است. با توجه به وجود این زیرساخت و حرکتی که دنیا به سمت انقلاب دیجیتال و توسعه کسب و کارها در فضای مجازی دارد، چند سالی است که ایران با سرعت بیشتری به این سمت می رود.
خسارت 50 میلیون تومانی به هر فروشگاه اینترنتی طبق اعلام پادارو، زیان 60 تا 30 درصدی تراکنش های پرداخت زیبال، کاهش 60 درصدی تراکنش های زرین پال، کاهش 75 درصدی تراکنش های پینگ، 50 میلیون تومان خسارت به هر فروشگاه اینترنتی به گفته مدیرعامل پادارو. همه از جمله اینها وقایعی است که از ابتدای اغتشاشات رخ داده است و رسانه های مختلف به بررسی ابعاد آن پرداخته اند.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
حدود 2 هفته پیش و با شروع ناآرامی ها در کشور، مقامات ذیصلاح تصمیم گرفتند دسترسی به برخی شبکه های اجتماعی مانند واتس اپ و اینستاگرام را محدود کنند. این 2 شبکه و پیام رسان اجتماعی فعال در کشور بستری برای ارتباط ارائه دهندگان خدمات و محصولات با متقاضیان شدند. اما با شروع ناآرامی ها و تصمیمی که مبنی بر محدود شدن دسترسی به این شبکه ها و اختلال در دسترسی عمومی به اینترنت صورت گرفت، کسب و کارهایی که توانستند به این شکل فعالیت کنند کاملاً از دسترس مخاطبان خارج شدند.
توسعه بسته حمایتی برای مشاغلی که به پلتفرم های داخلی مهاجرت می کنند
اختلالات و محدودیت اینترنت چه کرد؟
مدتی بعد با شتاب گرفتن توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور، استارت آپ ها شکل گرفتند، توسعه دولت الکترونیک جدی شد و حتی روستاهای دورافتاده کشور به اینترنت متصل شدند. پس از شیوع کرونا، استفاده از اینترنت رنگ دیگری به خود گرفت. این زیرساخت در کنار آب، برق و جاده به مطالبات مردم پیوست.
تا چند سال پیش که اینترنت توسعه نیافته بود و به جز ساکنان شهرهای بزرگ، مردم دسترسی لازم به اینترنت را نداشتند. در آن زمان اینترنت فقط وسیله ای برای سرگرمی و حضور در شبکه های اجتماعی بود.
مهاجرت کسب و کارهای سنتی به بستر آنلاین، تغییر رفتار کاربران برای دریافت خدمات و کالا از حضوری به غیر حضوری و آموزش 2 ساله غیر حضوری مدارس ، دانشگاه ها و کسب و کارها اینترنت را به موضوعی حیاتی در زندگی مردم تبدیل کردند.
تحریریه ICTNN شبکه خبری