به گزارش ICTNN از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات در مراسم گرامیداشت روز فناوری اطلاعات در مشهد با اشاره به نامگذاری 31 تیرماه به نام روز ملی فناوری اطلاعات گفت: فرصت مغتنمی برای دستگاههای فعال در این بخش است تا جایگاه فناوری اطلاعات را بررسی کنند و فعالان و متخصصان این حوزه نیز با توجه به پیشرفتهایی که در حال رخ دادن است، جایگاه خود را بررسی کنند. در دنیا تا از این بخش عقب نمانیم.
وی با بیان اینکه برخی از فناوریهایی که در بخشهای مختلف تحولآفرین بودهاند، باعث تغییر پارادایم شدهاند، افزود: فناوری اطلاعات یکی از فناوریهایی است که بازتابکننده است و باعث تغییرات اساسی و غیرقابل برگشت میشود.
وی ادامه داد: فناوری اطلاعات از یک سو منجر به چابکی، تسهیل، تسریع و افزایش بهره وری برای سازمان ها شده و از سوی دیگر موجب بازتعریف کسب و کارها و تغییر پارادایم شده است.
خوانساری تاکید کرد: اگر به دنبال افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشور هستیم، فناوری اطلاعات موتور محرکه کشور در این زمینه است.
وی تصریح کرد: سازمان ها باید به یک مثلث سه ضلعی توجه کنند تا به کمک فناوری اطلاعات کار خود را بازتعریف کنند. .
وی افزود: نقش مردم و بنگاه های اقتصادی استفاده کننده از این خدمات در این سه بعد بسیار مهم است و باید در تدوین و تعریف خدمات به مردم به عنوان ولی نعمتان و بهره برداران این خدمات توجه ویژه شود.
وی خاطرنشان کرد: لازمه تحقق جهات ذکر شده این مثلث ایجاب می کند که حوزه فناوری اطلاعات در هر دستگاهی به روز شود.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به نقش و جایگاه کارکنان معاونت فناوری اطلاعات به عنوان چابک سازان این حوزه گفت: نیروی انسانی متخصص در حوزه فناوری اطلاعات موتور محرکه توسعه سازمان و ویژه محسوب می شود. باید به کارکنان این بخش به عنوان موتور جدید یک سازمان توجه شود. .
وی ادامه داد: بسیاری از ادارات که در فضای فیزیکی به مردم خدمات رسانی می کنند اعم از سازمان های مختلف، معاونت ها و حتی اپلیکیشن های متنوع و متعدد از طریق فناوری اطلاعات تبدیل به یک پورتال و نماد تلفن می شوند و مردم تمام خدمات مورد نیاز خود را دریافت می کنند. از طریق آن دریافت خواهد کرد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه باید در فضای مجازی وحدت خدمت به مردم از دولت و شهرداری ها شکل گیرد، تصریح کرد: تعدد بسترهای ارائه خدمات به مردم باید به بستری واحد برای سهولت تبدیل شود. و دسترسی ایمن به خدمات
وی با بیان اینکه برای دستیابی به این هدف ایجاد پنجره ملی واحد خدمات دولت هوشمند در سطح ملی برنامه ریزی شده و در حال اجراست. آنها باید تا سپتامبر 30 درصد از خدمات پرکاربرد خود را در این پلتفرم به مردم ارائه دهند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر بر اساس این پنجره ملی خدماتی مانند ثبت نام از بازماندگان، دریافت یارانه و ارائه اینترنت رایگان به دهک های کم درآمد به عنوان یکی از وعده های رئیس جمهور به مردم ارائه می شود.
خوانساری با اشاره به اینکه برای برنامه ریزی برای توسعه در آینده باید فناوری های نوین در حوزه فناوری اطلاعات مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: فناوری های نوین در حوزه فناوری اطلاعات از حالت متمرکز به توزیع شده در حال تبدیل شدن است. بنابراین باید ابعاد و آثار مختلف آن به دقت مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: فناوری های نوین حکمرانی را در شهرهای هوشمند بازتعریف کرده و تمرکز را به سمت حاکمیت توزیع شده سوق داده است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه فناوری هایی مانند ارزهای دیجیتال توزیع شده و هوش مصنوعی تحولی در ارائه خدمات به مردم ایجاد می کند، تصریح کرد: با استفاده از کلان داده هایی که در سطح ملی وجود دارد و با کمک بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان می توانند خدمات بهتری را به مردم ارائه دهند و دولت باید بر نحوه ارائه خدمات به نمایندگی از مردم نظارت کند.
وی افزود: بر این اساس رویکرد دولت به عنوان یک بستر به عنوان رویکرد محوری سازمان فناوری اطلاعات در بازطراحی و ارائه خدمات هوشمند دولتی، از زیرساخت های ابری تا پنجره واحد خدمات دولت به همه (دولت به دولت، دولت به کسب و کار و دولت به مردم).
وی ادامه داد: بر این اساس باید به مقوله آموزش هم برای دست اندرکاران این حوزه و هم برای مردم برای رسیدن به اهداف تعریف شده توجه جدی شود.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات