وی گفت: معتقدم افرادی که کسب و کار خود را فقط روی پلتفرم های خارجی می گذارند اشتباه کردند. این افراد در صورت استفاده از پلتفرم های داخلی می توانستند فروش خود را بیشتر افزایش دهند. باید پذیرفت که بسیاری از افراد بسترهای خارجی و واریز پول به صورت کارت به کارت را ریسک می دانند و به سمت آن نمی روند اما در بسترهای قانونی و داخلی اعتماد به مراتب بیشتر است زیرا می داند در صورت بروز مشکل ، آنها می توانند به راحتی پیگیری قانونی کنند.
برش دادن
1- سهم استان تهران از کل خرید اینترنتی کشور در هفت ماهه امسال 89 درصد بوده است.
3- در نیمه دوم سال جاری میزان فروش اینترنتی افزایش می یابد زیرا برخی افراد به دلیل اختلالات اخیر ترجیح می دهند خرید اینترنتی از بسترهای داخلی انجام دهند.
4- مدت زیادی است که برای خرید و فروش آنلاین به پلتفرم های خارجی وابسته نیستیم و بیش از 90 درصد تجارت الکترونیک در بسترهای داخلی انجام می شود.
این عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه 80 درصد بنگاه های اقتصادی از شبکه های اجتماعی برای فروش کالاهای خود استفاده می کنند، تصریح کرد: از آنجایی که دولت قبل در ایجاد اشتغال و مهار تورم ناکام بوده و نتوانست برای اقشار مختلف جامعه شغل ایجاد کند. که باهوش بودند به سراغ کسب و کارهای اینترنتی رفتند و با گرفتن مجوزهای قانونی سعی کردند فروش آنلاین را دنبال کنند. بنابراین با گذشت زمان این نوع کسب و کار جایگاه خود را در بین مردم باز کرد.
در برخی کشورها کل فرآیند اعم از پرداخت و ردیابی کالا در شبکه اجتماعی قابل انجام است، اما در کشور ما معمولا این فرآیندها بر روی سایر پلتفرم های داخلی انجام می شود و در حال حاضر بسترهای بسیار خوبی در کشور داریم که مردم می توانند پرداخت کنند. با خیال راحت در با خیال راحت این کار را انجام می دهند و مراحل ارسال کالا را رعایت می کنند و امکان شکایت دارند.
5- تجارت الکترونیک در کشور هزار و 300 هزار میلیارد تومان است که نشان از رشد اقتصاد ایران دارد.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
وی تاکید کرد: در بسیاری از کشورها خرید و فروش اینترنتی جایگاهی دارد و در ایران نیز شاهد بلوغ کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین هستیم. در این میان بررسی وضعیت خرید اینترنتی مهرماه سال جاری اتاق بازرگانی تهران نشان می دهد که در این ماه حدود 96 هزار میلیارد تومان خرید اینترنتی انجام شده که سهم 13.6 درصدی از کل معاملات را به خود اختصاص داده است. . خرید اینترنتی در مهرماه نسبت به ماه قبل (شهریور) چهار درصد کاهش داشته اما در عین حال نسبت به مهر سال گذشته 38 درصد افزایش داشته است. بر اساس بررسی های انجام شده، سهم استان تهران از کل خرید اینترنتی کشور طی هفت ماهه امسال 89 درصد بوده است.
در 6 ماهه اول سال جاری بیش از 25000 قلم کالا ثبت شده و در امضای دیجیتال تا 120 درصد رشد داشته ایم. علاوه بر این، عنصر اعتماد یکی از اساسی ترین ارکان رشد تجارت الکترونیک است که از طریق آن کاربران می توانند به خرید آنلاین اعتماد کنند. بنابراین، از آنجایی که اعتماد یک مفهوم نسبی است، آن را به صورت بدون ستاره به پنج ستاره ارائه می کنیم.
همچنین برآوردهای اتاق بازرگانی تهران حاکی از آن است که روند کلی نزولی تمامی تراکنشهای خرید (موبایل-اینترنت-پایانه فروشگاهی) از مردادماه 1398 آغاز شده است و برای خریدهای اینترنتی با نوسانات کمتری همین تجربه را داشتهایم.
کاهش کل معاملات خرید واقعی در شهریور 25.6 درصد تشدید شده است و شاهد کاهش نرخ کاهش در مهرماه به حدود 21 درصد هستیم. همچنین خرید واقعی اینترنتی در شهریور 23.3 درصد کاهش داشته است که در مهرماه با رقم 7.2 درصد شاهد تداوم رشد منفی بوده ایم.
این عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد: مدت زیادی است که برای خرید و فروش اینترنتی به بسترهای خارجی وابسته نیستیم و بیش از 90 درصد تجارت الکترونیک در بسترهای داخلی انجام می شود.
وزارت امنیت کشور اعلام کرده است که حجم کل تجارت الکترونیک در کشور بسیار زیاد است و نقش آن در زنجیره تامین کالا و خدمات کشور بسیار مهم است. بنابراین، این نشان می دهد که فضای مجازی مهم است. بر این اساس نقش فضای مجازی در روش های مختلف کسب و کار غیر قابل انکار است.
در این بین چندی پیش علیرضا شهمیرزایی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد قابل قبول ایران در حوزه تجارت الکترونیک گفت: اساساً شروع فعالیت های تجاری نیاز به مجوزهای سنگین ندارد. و در همین راستا این محصول بدون ستاره را برای تسهیل در کسب و کارها ایجاد کرده ایم.
اما تغییرات ایجاد شده به دلیل حضور پلتفرم های خارجی مانند اینستاگرام، واتس اپ و تلگرام نبوده، بلکه پلتفرم های داخلی تمایل و جذابیت خرید آنلاین را برای مردم به ارمغان آورده است. طبق آمار 97 درصد تجارت الکترونیک کشور بر روی پلتفرم ها و سیستم های داخلی انجام می شود. محمدحسن مرتضوی، عضو اتاق بازرگانی ایران، درباره تجارت الکترونیک و خرید اینترنتی مردم به «ایران» گفت: در چند سال اخیر با توسعه بسترهای داخلی و خارجی، خرید اینترنتی مردم ایران افزایش یافته است. البته با فیلتر شدن پلتفرم های اینستاگرام و واتس اپ، حجم خرید آنلاین کاهش یافته است، اما این کاهش چندان محسوس نیست.
این عضو اتاق بازرگانی ایران اذعان داشت: در نیمه دوم سال جاری میزان فروش اینترنتی افزایش می یابد زیرا بخشی از مردم به دلیل اختلالات اخیر ترجیح می دهند از بسترهای داخلی خرید اینترنتی انجام دهند.
وی ادامه داد: بسترهای داخلی مدت زیادی است که فعالیت می کنند و با توجه به وجود نماد اعتماد الکترونیک و شاپرک، اعتماد به خرید اینترنتی افزایش یافته است.
به گزارش ICTNN از روزنامه «ایران»، پیش از این گفته می شد با فیلتر شدن برخی اپلیکیشن ها مانند اینستاگرام و واتس اپ، تجارت الکترونیک و خرید اینترنتی ایران به شدت کاهش می یابد، اما آمارهای رسمی نشان می دهد که بیشتر خریدهای الکترونیکی ایران از پلتفرم های داخلی است. شده است. در این میان، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که تجارت الکترونیک در کشور یک میلیون و 300 هزار میلیارد تومان (همات) است که رقم بسیار کلیدی و حیاتی است، زیرا این نشان می دهد که اقتصاد ایران در حال رشد و از اقتصاد است. سنت در حال دور شدن است یا به عبارتی سبک خرید مردم در حال تغییر است.
وی گفت: به افرادی که در گذشته در پلتفرم های اینستاگرام و واتس اپ اقدام به فروش کالا می کردند توصیه می کنم به سراغ پلتفرم های داخلی بروند تا کسب و کارشان دوباره رونق بگیرد.
2- توصیه می شود افرادی که در گذشته در پلتفرم های اینستاگرام و واتس اپ اقدام به فروش کالا می کردند به پلتفرم های داخلی مراجعه کنند تا کسب و کارشان دوباره رونق بگیرد.
تحریریه ICTNN شبکه خبری