همایش های سواد رسانه ای با هدف ترویج، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به اقشار مختلف جامعه از کودک و نوجوان تا سایر اقشار جامعه همه ساله در آبان ماه همزمان با ایام فرهنگ عمومی با همکاری و همراهی اطلاع رسانی مرکز فناوری و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور برگزار می شود.
تاکید بر کاربرد سواد رسانه ای
به گفته وی، کمیته علمی چهارمین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی باید در نظر داشته باشد که قرار است درباره موضوعات این علم یا موضوع آن صحبت شود.
رئیس چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با اشاره به اینکه در صورت عدم رسیدگی به مسائل عمومی در حوزه حکمرانی و مدیریت دولتی، منافع عمومی خدشه دار می شود و حقوق عمومی زیر سوال می رود، خاطرنشان کرد: حفظ منافع عمومی در گرو اولویت بندی و رویکرد و بینش صحیح در حل مشکل آن مسائل عمومی است.
حمید شکری این فعال حوزه سواد رسانه ای نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: جامعه روابط عمومی نقش اساسی در تحول سواد رسانه ای جامعه دارد. اگر مدیران و مسئولان در سواد رسانه ای مشکل دارند به این دلیل است که روابط عمومی ها نتوانسته اند به مدیران مشاوره درستی بدهند و در نتیجه مدیران در حوزه سواد رسانه ای با مشکل مواجه شده اند.
چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با هدف افزایش و ارتقای دانش و مهارت های عمومی در حوزه سواد رسانه ای، اطلاع رسانی و فضای مجازی با موضوع اخبار جعلی به همت مرکز گسترش فرهنگ و هنر در فضای مجازی و با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، انجمن سواد رسانه ای ایران و موسسات، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی کشور برگزار می شود.
علاقه مندان برای شرکت در این همایش می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت چهارمین همایش سواد رسانه ای به نشانی https://milconf.ir/fa/ مراجعه کنند.
محمدصادق افراسیابی یکی از بنیانگذاران انجمن سواد رسانه ای و اطلاعاتی ایران نیز فعالیت های سواد رسانه ای کانون فرهنگ و هنر در فضای مجازی در سال های گذشته از جمله تولید و انتشار مجموعه تی نت، تولید و انتشار را مثبت ارزیابی کرد. از 300 موشن گرافیک که اکنون به عنوان منبع آموزش سواد آموزی استفاده می شود. وی گفت: این فعالیت ها همه خروجی همایش های سواد رسانه ای در سال های گذشته بوده است.
این مدرس دانشگاه در عین حال تولید خبر و بیان خبر را برای جلوگیری از تولد اخبار جعلی مهم دانست.
کنفرانس سواد رسانه ای در یک نگاه
تحقق جهاد تبیین با افزایش سواد رسانه ای مسئولان و رسانه ها
با تاکید بر ضرورت افزایش سواد رسانه ای در تمامی مولفه ها
نتایج همایش سواد رسانه ای برای جامعه قابل استفاده باشد
دبیر کمیته علمی چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: اهمیت سواد رسانه ای به عنوان یک موضوع بسیار راهبردی و مورد نیاز مردم و کشور بر هیچکس پوشیده نیست. اگر این روزها درگیر تنش ها، اعتراض ها و مشکلاتی هستیم، به بحث سواد رسانه ای برمی گردد.
اکبر نصرالهی وی با اشاره به اینکه منشأ بسیاری از مشکلات و بحران های موجود کمبود یا ناکافی بودن سواد رسانه ای در بین مسئولان، رسانه ها و در آخرین مرحله مردم است، افزود: اگر بخواهیم مشکلات، چالش ها و بحران های موجود را ریشه یابی کنیم. در کشور دلیل اصلی کمبود یا ناکافی بودن سواد رسانه ای مسئولان است.
گفتگوی همایش سواد رسانه ای پیرامون مسائل این علم و موضوع آن
این مدرس علوم ارتباطات همچنین با بیان اینکه بوتار مطمئن است برگزاری این همایش و تلاش هایی از این دست می تواند به کاهش هزینه های کشور کمک کند، تصریح کرد: اگرچه اخبار جعلی به عنوان موضوع این همایش مهم است، اما پرداختن به این موضوع بسیار مهم است. سواد رسانه ای مسئولان و رسانه ها
اهمیت تولید سامانه خبری و بیان آن در جلوگیری از تولید اخبار جعلی
نصیری نظام آموزشی، تجربیات جهانی، تجربه نگاری خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه را حتی اگر علمی-پژوهشی نباشد برای پژوهش در این همایش مفید دانست.
کوتاهی روابط عمومی در ارائه مشاوره به مدیران و مسئولان
وی خواستار اختصاص یک روز یا یک هفته به سواد رسانه ای شد تا توجه همه اقشار جامعه به این موضوع جلب شود. پیشنهادی که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.
در همایش های ملی سواد رسانه ای موضوعاتی چون توانمندسازی، سبک زندگی، تربیت، دین و اخلاق، تجربیات در زمینه سواد رسانه ای و اطلاع رسانی تولیدات رسانه ای (مستند، فیلم کوتاه، انیمیشن، بازی های رایانه ای و …) حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی و تولیدات هنری (پوستر، اینفوگرافیک و …) از موضوعات و محورهای قسمت علمی-پژوهشی این همایش ها در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی در نظر گرفته شده است.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
همچنین بهاره نصیری در این نشست محقق و یکی از اولین فعالان حوزه سواد رسانه ای کشور دلیل ضعف مدیران در سواد رسانه ای را «عدم آموزش سواد رسانه ای در نظام آموزشی کشور» عنوان کرد.
وی آنچه به نظر می رسد در موضوعات همایش سواد رسانه ای مغفول مانده موضوع آموزش است گفت: برنامه ریزی برای سواد رسانه ای باید در سه حوزه کوتاه مدت، بلندمدت و میان مدت انجام شود.
معصومه نصیری یکی دیگر از فعالان حوزه سواد رسانه ای نیز پیشنهاد کرد «دکترین تبیین» محوریت ویژه همایش ملی سواد رسانه ای در دوره چهارم باشد.
وی با بیان اینکه نگاه ما در برگزاری این همایش باید جهانی باشد، گفت: به نظر می رسد دکترین تبیین می تواند دکترین جمهوری اسلامی برای مواجهه با ویژگی های دوران پسا حقیقت و دیدگاه هایی باشد که در مورد اخبار جعلی مطرح می شود. جهان.
باستانی، رئیس انجمن سواد رسانه ای ایران نیز بر آموزش سواد رسانه ای به ویژه کارشناسان روابط عمومی تاکید کرد.
موضوع آموزش مغفول مانده در همایش سواد رسانه ای
تاکید بر صحت مباحث علمی همایش سواد رسانه ای به تفصیل
وی ادامه داد: سواد علمی دارای ادبیات دانشگاهی عمیق، مستحکم و گسترده در حوزه دانشگاهی با اکوسیستم، زیست و سیستم است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اتفاقاتی که یکی یکی می افتد و به سختی هفته ای داریم که یکی دو موضوع در این زمینه نداشته باشیم و رسانه های غربی و خارجی مرتبا حجم بسیار سنگینی را به کشور وارد می کنند، بیان کرد: . واردان بر لزوم توجه روزافزون به سواد رسانه ای در تمامی مولفه ها و عناصر آن تاکید کرد.
حاجی ملامیرزایی ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که همایش پیشرو به موضوع اخبار جعلی بپردازد، اما با توجه به اینکه هزاران موضوع مربوط به سواد رسانه ای است و پیشنهادات مختلفی از سوی دست اندرکاران این جلسه مطرح شد، در نهایت باید یک موضوع را بررسی کنیم. که مربوط به ماموریت های فضای مجازی است، اگر باور نکنیم که سواد فضای مجازی و سواد رسانه ای یکی هستند.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه در بحث های علمی چهارمین همایش سواد رسانه ای باید به جزئیات بیشتر توجه شود، اظهار داشت: سواد رسانه ای دانش است یا مهارت و به دنبال افزایش مهارت مسئولان، مردم، اصحاب رسانه و آیا ما خبرنگار هستیم یا به دنبال تولید و انتقال دانش با ابزارهای موجود هستیم، این موضوعی است که باید در این کمیته علمی به آن پرداخته شود، توصیه می شود در این جلسات الگوی راهبردی و مدل مفهومی و جزئیات مختلف
حاجی ملامیرزایی همچنین به تشریح بسیاری از حوزه ها، حوزه ها و موضوعات حوزه سواد رسانه ای اعم از مسئولان، خبرنگاران و سایر اقشار، «موضوع علم» و بهره برداران سواد رسانه ای، ضرورت تعمیم نظریه های سواد رسانه ای و جعلی را بیان کرد. اخبار حوزه «مسائل این علم». تاکید کرد.
پیشنهاد «دکترین تبیین» برای محوریت ویژه همایش ملی سواد رسانه ای
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کشور در «حصر تبلیغی» است، گفت: خروج از حصر تبلیغاتی جز با اتخاذ، پیگیری و تحقق راهبرد جهاد تبیین و جهاد تبیین امکان پذیر نیست. تحقق نخواهد یافت مگر اینکه سواد رسانه ای مسئولان، مخاطب و رسانه را بالا ببرد.
منشأ بسیاری از مشکلات موجود، نبود سواد رسانه ای در بین مسئولان و رسانه هاست
به نشستن ادامه داد علی گرانمایه پور این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه قطعا حرف هایش از سر دلسوزی است، گفت: مردم با اینکه ضعیف هستند اما در نهایت سواد رسانه ای دارند. ما دو گروه داریم که سواد رسانه ای ندارند یکی رسانه ها و یکی مسئولان و پیشنهاد می کنم یکی از محورهای چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای سواد رسانه ای و مسئولان سیاسی کشور باشد چرا که ما به رسانه نیاز داریم. سواد مسئولین، وزرا، وکلا و دست اندرکاران و فعالان. رسانه های کشور قیام خواهند کرد.
این همایش همه ساله همزمان با هفته فرهنگ عمومی با موضوعاتی همچون خانواده به عنوان نهاد بنیادین اجتماعی با هدف تبیین نقش و جایگاه مهم خانواده در عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای برگزار می شود. تاکید بر رویکردهای آموزشی، شناختی و آموزشی در دو بخش علمی-پژوهشی و تجربی. – کاربردی در دوره های قبلی.
باید سواد رسانه ای مسئولان را افزایش دهیم
به گزارش خبرنگار فرهنگی ICTNN، از گزارش روابط عمومی مرکز گسترش فرهنگ و هنر در فضای مجازی، دکتر حامد حاجی ملامیرزایی وی روز سه شنبه 8 شهریورماه در نشست اعضای کمیته علمی چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی بر ضرورت ارتقای سواد رسانه ای مسئولان، مدیران میانی و فعالان رسانه ای تاکید کرد و گفت: آموزش سواد رسانه ای لذت خدادادی نیست و نیاز به آموزش رسمی است. عمومی و عالی است.
وی در عین حال تاکید کرد: تلاش می کنیم چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی را با موفقیت برگزار کنیم تا نتایج به دست آمده از آن برای جامعه مورد استفاده قرار گیرد. با هم توافق کرده ایم که موضوع کلی در اولویت کشور باشد.
حاجی مالمیرزایی خاطرنشان کرد: شاید در سال های گذشته برخی اتفاقات که منجر به بحران و هرج و مرج اجتماعی می شد به این دلیل بود که یک مسئول نه تنها مهارت حرف زدن را نداشت، بلکه مهارت برخورد، ادب و ادب را هم نداشت. نحوه صحبت وی تصریح کرد: اگر موضوعی را که برای مردم مهم است با لبخند بیان کنیم، مردم احساس می کنند که مدیر مربوطه قصد دارد موضوع را به حداقل برساند یا آن را مسخره کند. در نتیجه نه تنها نحوه گفتار، بلکه نحوه گفتگو و گزارش و پاسخگویی نیز در انتقال مطلب مؤثر است. است.
توجه به سواد رسانه ای در همه مولفه ها در مقابل حجم رسانه های خارجی ضروری است