در این صورت شما که دستگاه را خریده اید و مالکیت را انتقال نداده اید بازنده اصلی خواهید بود. بنابراین توصیه می شود فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه و با حضور فروشنده انجام شود.
کد فعال سازی را از کجا دریافت کنم؟
اگر کد فعال سازی دستگاه را دارید، باید دستگاه را برای سیم کارت خود فعال کنید. بسته به دستگاهی که خریداری کرده اید، کد فعال سازی به یکی از روش های زیر در اختیار شما قرار می گیرد.
برای دستگاه های آکبند قانونی کد فعال سازی روی جعبه یا کارت گارانتی درج می شود و در غیر این صورت می توانید با توجه به عدم وجود کد فعال سازی روی کارت با شرکت وارد کننده که در استعلام اصالت سیستم آنالوگ نمایش داده شده است تماس بگیرید. برای مشاهده شماره تماس شرکت های واردکننده می توانید صفحه اطلاعات گارانتی ثبت شده در سامانه جامع گارانتی را مطالعه نمایید.
در مورد روش دوم، برای دستگاه های استفاده شده (کارکرده) انتقال داده شده، کد فعال سازی به همراه شماره HAMTA در پیامک ذکر می شود. در روش سوم، برای دستگاههای مسافری ثبتشده، کد فعالسازی در پیام تأیید سفارش و کیف پول مسافر وجود دارد (توجه داشته باشید که این دستگاهها فقط برای استفاده شخصی مسافر طراحی شدهاند و امکان استفاده تجاری ندارند). حتما کد فعال سازی را وارد کنید زیرا هیچ هزینه ای ندارد و فروشنده موظف است آن را در اختیار خریدار قرار دهد.
در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه و دریافت هزینه کد فعال سازی، خدمات ثبت نام، عدم ارائه کد فعال سازی توسط فروشنده و … موضوع را در اسرع وقت به مراجع نظارتی و در سایت های مربوطه تشکیل پرونده ارجاع دهید. یک شکایت، مانند العقب و سازمان پشتیبانی ثبت. برای راهنمایی بیشتر در این زمینه به آموزش شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی و آموزش شکایت در سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده مراجعه کنید.
هر دستگاهی که نیاز به فعال سازی دارد (اکبند، انتقال مالکیت، حضور درخواست تایید شده مسافر) باید از طریق سامانه همتا با وارد کردن شناسه (IMEI)، شماره سیم کارت و کد فعال سازی سیم کارت درخواستی فعال شود. برای فعال کردن دستگاه ابتدا باید به سیستم همتا متصل شوید.
شما می توانید از طریق سه روش وب سایت www.hamta.ntsw.ir کد دستوری *7777# و اپلیکیشن همتا با سامانه همتا تماس گرفته و فرآیند فعال سازی دستگاه را انجام دهید.
چگونه دستگاه را با کد دستوری *7777 فعال کنیم؟
ابتدا با استفاده از سیم کارت مورد نظر (ترجیحاً سیم کارت خود خریدار برای جلوگیری از فعال سازی کاذب) کد دستوری *#7777 را شماره گیری کرده و گزینه تماس را انتخاب کنید. در مرحله بعد لازم است با ارسال عدد 2 گزینه “Activate” را انتخاب کنید.
سپس باید شناسه (IMEI) دستگاهی را که می خواهید فعال کنید وارد کنید. IMEI دستگاه به تعداد اسلات های دستگاه (شیار سیم کارت) بستگی دارد و روی کیس، پشت باتری و یا با شماره گیری *#60# قابل مشاهده است. برای انجام کلیه عملیات در سیستم همتا، باید از 11 رقم اول این شناسه (IMEI) بدون هیچ علامت اضافی (کاما، خط تیره و غیره) استفاده شود.
در مرحله بعد، باید شماره سیم کارتی را که قصد دارید دستگاه را با آن فعال کنید، وارد کنید. در مرحله پنجم باید کد فعال سازی را وارد کنید. پس از انجام مراحل ذکر شده، پیامی را مشاهده خواهید کرد که شماره شناسه (IMEI) و شماره سیم کارت درج شده را نشان می دهد. در صورتی که اطلاعات این پیام مورد تایید شما قرار گرفته باشد، عدد 1 را وارد نمایید. در نهایت پیامی مبنی بر فعال سازی موفق شناسه دستگاه مربوطه (IMEI) برای شماره سیم کارت مشاهده می شود. لازم به ذکر است این پیام از طریق پیامک نیز ارسال خواهد شد.
عواقب فعال نشدن دستگاه چیست؟
اگر دستگاه خریداری شده قانونی سیم کارت خریدار را فعال کند، بسته به فعال بودن یا نبودن دستگاه، عواقب زیر به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال اگر یک دستگاه آکبند قانونی با کمک کد فعال سازی فعال نشود، پس از مدت کوتاهی این دستگاه قطع می شود.
همچنین در صورتی که دستگاه مورد استفاده با کمک کد فعال سازی موجود در پیام انتقال مالکیت HAMTA فعال نشود، این دستگاه تحت مالکیت سیم کارت قبلی باقی می ماند و در صورت بروز مشکلات احتمالی و سوء استفاده از شناسه دستگاه (IMEI) ) کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای سیم کارت قبلی لحاظ خواهد شد.
IMEI ذکر شده در پیام تایید فعال سازی را با IMEI دستگاه مطابقت دهید. پس از انجام موفقیت آمیز فرآیند فعال سازی، شناسه (IMEI) سیم کارت برای فعال سازی دستگاه به صورت پیامک خواهد بود.
مراقب باشید که شمارههای IMEI ذکر شده در پیام تأیید فعالسازی باید با شمارههای IMEI دستگاه مطابقت داشته باشند (قابل مشاهده روی جعبه، پشت باتری، شمارهگیری #60#*). هرگونه مغایرت بین شمارههای IMEI ذکر شده در پیام متنی تأیید فعالسازی و شمارههای IMEI دستگاه باید با همکاران ما در مرکز پاسخگویی همتا در 121 داخلی 3 در میان گذاشته شود.
اسلات های دستگاه را برای دو یا چند سیم کارت با کد فعال سازی فعال کنید
برای فعال سازی دستگاه های دارای دو یا چند سیم کارت کافی است شناسه (IMEI) یکی از اسلات ها (محل قرارگیری سیم کارت) را با استفاده از کد فعال سازی روی کارت گارانتی فعال کنید. با فعال کردن IMEI، IMEI دستگاه به تعداد اسلات های موجود در دستگاه (شیار سیم کارت) بستگی دارد و روی قاب، پشت باتری و یا با شماره گیری *#60#، IMEI مربوطه قابل مشاهده است. به اسلات های دیگر به طور خودکار فعال خواهد شد. لطفا توجه داشته باشید که کد فعال سازی یک کد یک بار مصرف است و پس از فعال سازی قابل استفاده مجدد نیست.
منبع: خبرگزاری ایسنا
منبع: https://www.itna.ir/news/81555/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AA%D9%84%D9%81%D9%86-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF
تحریریه ICTNN شبکه خبری