
اگر در بازار قدم می زنید ، فقط به هر فروشگاهی بروید و متوجه خواهید شد که تعداد زیادی آیفون و بیش از 600 دلار ارزش مواد مخدر در فروشگاه ها وجود دارد که در شهرهای کوچک قابل توجه است.
با توجه به ابعاد مسئله در سطح سیاست های تعرفه ، به نظر می رسد اقدامات فوری علیه مقر ضد قاچاق ، ارز و گمرک انجام شود. بررسی میدانی نشان می دهد که فروشگاه های تلفن همراه در ویترین آنها نمونه های زیادی از تلفن هایی را ارائه می دهند که به نظر می رسد به عنوان “مسافر” تنظیم می شوند و با ضمانت قانونی تفاوت قابل توجهی دارند و توسط مشاغل رسمی در کشور ارائه می شود.
یکی از مهمترین نکات موجود در این بازار تفاوت قیمت است. ما می بینیم که تلفن های قاچاق (یا به اصطلاح تلفن های مسافرتی) در حدود چهل میلیون تومان ، ارزان تر از تلفن های تضمین شده رسمی و واردات قانونی در دسترس هستند. تعدادی که به طور مؤثر توانایی رقابت با تجارت رسمی را از بین می برد و باعث می شود بازار رسمی “بسته” شود ، بنابراین مصرف کننده در ازای خدمات پس از فروش ، ضمانت رسمی و کاهش خطرات ، از پرداخت ده ها میلیون دلار امتناع می ورزد. نتیجه این امر این است که خریداران تمایل دارند به ارزان ترین هزینه بروند ، حتی اگر این ماده ضد بارداری باشد یا بدون ضمانت.
مسئله دوم نحوه محاسبه وظایف گمرکی و محاسبات آنها است. فروشندگان و برخی از اتحادیه های صنفی می گویند که هزینه این تلفن ها با نرخ حاشیه بازار بسیار پایین تر محاسبه و اعلام می شود (حدود 70،000 تومانس ، که اکنون مبنای هزینه های مسافر است) ، در حالی که قبلاً تا 100000 تومان قبل از پرش اخیر به نرخ آزاد نزدیکتر بود. تفاوت 30 ٪ بین ماشین حساب و نرخ ارز آزاد در کاهش هزینه ثبت نام و ورود مسافران و افزایش انگیزه های قاچاق و فعال کردن تلفن ها به عنوان “مسافر” کمک کرده است.
به عبارت دیگر ، آنها از نرخ سنا برای محاسبه نرخ سوارکاری استفاده می کنند. این قیمت در واقع قیمت حاشیه بازار هنگام توافق و تصویب بود و چالش های این سیاست اشتباه با افزایش ارز آزاد مشخص شده است.
از طرف دیگر ، نرخ مورد استفاده برای وظایف گمرکی در واردات تجاری ، نرخ ارز منتهی به 1403 است که هم اکنون در حدود 72 هزار تومانس است.
سرانجام ، قیمت پرداخت شده برای سوابق مسافر ، با توجه به عدم تغییر در قیمت ، هیچ تفاوتی با تجارت ندارد و غیرقانونی است که بگوییم علاقه تجاری سوابق مسافر باید دو برابر تجاری باشد.
نتیجه این تفاوت در نرخ ، عرضه کالاهای ارزان در بازار محلی و ضعف واردات رسمی است.
نحوه انجام “ثبت نام مسافر” نیز ابهام جدی دارد. طبق قانون ، تلفن مسافر باید به نام مسافر ثبت شود و باید برای مدت زمانی برگشت ناپذیر باشد. اما گزارش ها و مشاهدات میدانی نشان می دهد که تلفن های فعال شده تحت نام “مسافر” بدون توجه به مقررات قانونی به راحتی اداره می شوند و به بازار آزاد منتقل می شوند و این سؤالات مهمی را در مورد نظارت بر مسافر ، مکانیسم کنترل سلامت ، کلاهبرداری در اسناد هویت و نقش شبکه ها در این تجارت تاریک ایجاد می کند.
نکته آخر این است که تلفن های به اصطلاح مسافر بدون گذراندن روند ثبت نام به مصرف کننده فروخته می شوند. خریدار فقط 20 روز برای پرداخت و ثبت نام قبل از قطع آنتن فرصت دارد ، به عبارت دیگر ، در این 20 روز ، مصرف کننده عملاً از تلفن قاچاق و بدون هویت استفاده می کند.
نکته مهم این است ؛ چگونه این تلفن ها برای مصرف کنندگان ثبت شده است که هرگز از مرز خارج نمی شوند؟ ثبت نام با چه سؤال انجام می شود؟ آیا گذرنامه تلفن را برای ثبت نام خود نگه می دارد؟ چگونه این روند در وهله اول با چنین ابهامات و سؤالات ملی اتفاق می افتد؟
عواقب این تخلف و نظارت ضعیف فراتر از کاهش درآمدهای گمرک است. تقاضا برای دلار در بازار کف (برای قاچاق ارز) افزایش می یابد ، دلار تحت فشار افزایش می یابد ، مصرف کننده از خدمات پس از فروش ، کالاهای تقلبی یا تقلبی وارد بازار می شود و شرکت هایی که از قانون و مقررات پیروی می کنند ، مجبور به عقب نشینی خواهند شد.
راه حل های پیشنهادی برای فعالان و کارشناسان اتحادیه های صنفی چند جانبه هستند:
• شفافیت و جدیت بیشتر در فرآیند ثبت نام مسافر. نظارت دقیق اطلاعات مسافر ، محدودیت تعداد دستگاه های ثبت شده در هر مسافر و محدودیت زمانی برای انتقال. نمونه هایی که توسط برخی از کشورها اجرا شده است (به عنوان مثال ، محدودیت چند ساله در انتقال یا ثبت نام در حال حاضر در کشوری مانند Türkiye) می تواند به عنوان یک مدل باشد.
• تطبیق قیمت محاسبه با نرخ ارز رایگان یا تنظیم مناسب آن. کاهش تفاوت در قیمت حسابی و قیمت بازار آزاد ، که اکنون به 30 ٪ حیرت انگیز رسیده است ، به از بین بردن رانندگان اقتصادی قاچاق کمک می کند.
• افزایش نظارت و درمان در اجرای قانون. ورود پرسنل قاچاق ، آداب و رسوم ضد انسانی ، برای مقابله با شبکه های فعال ثبت های غیرقانونی و فروشندگان غیرقانونی ضروری است.
• افزایش هزینه های قانونی قاچاق و افزایش مجازات ها. افزایش هزینه ها یا اعمال مجازات های مؤثر می تواند توجیه اقتصادی برای قاچاق را کاهش دهد.
• ارتقاء اطلاعات مصرف کننده در مورد خطرات خرید تلفن بدون ضمانت (عدم خدمات پس از فروش ، امکان کلاهبرداری یا به روزرسانی) برای ایجاد یک بازار آگاه تر.
به نظر می رسد که ؛ اگر اقدامات کنترل و سیاست گذاری در کوتاه مدت اصلاح نشده باشد ، روند فعلی بازار از نظر تولید ، واردات قانونی ، اشتغال و حقوق مصرف کننده می تواند ادامه یابد. این مسئولیت کارمندان ضد قاچاق و مؤسسات مربوطه در این زمینه برای جلوگیری از این سوءاستفاده ها با سیاستهای هماهنگ و مکانیسم های عملیاتی برای بازگشت بازار تلفن همراه به مسیری قانونی و شفاف است تا مصرف کننده بتواند از خدمات و پشتیبانی لازم برخوردار باشد.
منبع: tasnim
منبع: https://www.itna.ir/news/87248/%D8%AC%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%A2%DB%8C%D9%81%D9%88%D9%86-%D9%82%D8%A7%DA%86%D8%A7%D9%82-%D8%B1%D9%85%D8%B2-%D8%B1%D8%AC%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1%DB%8C
تحریریه ICTNN شبکه خبری





































