البته باید گفت که گزارش منتشر شده مربوط به فروش یک بازی پس از 12 ماه از حضور آن در سرویس Game Pass بود. هنگامی که صحبت از خدمات اشتراک به عنوان یک مدل تجاری می شود، سوال واقعی این است که چقدر می توانید از یک مشتری در طول دوره اشتراک آنها درآمد کسب کنید. برخی از بازیها بیشتر از مدل اشتراک سود میبرند تا فروش واحد، و برای برخی دیگر برعکس است.
موسس سازمان تحقیقاتی MIDIa Research، آقای کارول سورین، اخیراً مصاحبه ای با سایت Wccftech انجام داده و در مورد مسائل روز صنعت بازی های ویدیویی صحبت کرده است. او در مورد قرارداد دیروز نینتندو و مایکروسافت گفت:
در مورد تصاحب اکتیویژن بلیزارد باید گفت که در نهایت به نظر من این گزارش به نفع مایکروسافت است و مخالف آن نیست. اگر می خواهید از مشتری محافظت کنید، پس این واقعیت که Xbox Game Pass برای مشتری هزینه کمتری دارد یک امتیاز مثبت است.
در هفته های اخیر اخبار زیادی در رابطه با ایکس باکس و نینتندو منتشر شده است. دیروز، مایکروسافت قراردادی را با نینتندو امضا کرد تا از نظر قانونی موظف به انتشار سری Call of Duty بر روی پلتفرم های این شرکت باشد. البته این در صورتی است که تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت نهایی شود.
من هنوز فکر می کنم این خرید در نهایت تایید می شود. من فکر می کنم گزارش CMA نیز بخشی از این فرآیند/تاریخچه است. من این را مانع بزرگی برای نهایی کردن این توافق نمیدانم. البته این کار زمان می برد. اجازه دهید توضیح دهم که من کارشناس حقوقی نیستم، اما تاکنون دلیل قانع کننده ای برای توقف این معامله ندیده ام. بسیاری از سازمان ها آن را صرفاً به دلیل اندازه معامله در نظر می گیرند. بنابراین این روند زمان می برد.
اخیراً شاهد کاهش ارزش سهام نینتندو پس از گزارش مالی بوده ایم. به گفته سورین، این برای یک کنسول قدیمی طبیعی است. البته باید دید نینتندو چگونه کاهش درآمد حاصل از فروش سخت افزار را جبران می کند:
این معامله همچنین یک جریان درآمد جدید برای نینتندو است. در حال حاضر، حدود 45 درصد از کسانی که دارای سوییچ در بریتانیا هستند، نه پلی استیشن دارند و نه کنسول ایکس باکس. بنابراین این در نهایت منجر به افزایش درآمد برای Activision و در نتیجه برای مایکروسافت خواهد شد. علاوه بر این، اگر معامله نهایی شود، مایکروسافت ممکن است ارزش بیشتری برای بخش ابری خود دریافت کند.
به طور کلی، من این معامله را یک معامله برد-برد برای همه طرف ها می بینم. ناظران مطمئن خواهند شد که هیچ تهدیدی برای انحصار Call of Duty وجود ندارد. تهدیدی که البته به نظر من هرگز وجود نداشت. مایکروسافت و اکتیویژن قادر خواهند بود گروه جدیدی از مخاطبان را به Call of Duty معرفی کنند.
در نهایت، از تحلیلگر MIDIa Research در مورد تأثیر حضور یک بازی در Game Pass بر فروش آن سؤال شد. مایکروسافت اخیرا تایید کرده است که داشتن یک بازی در Game Pass فروش آن را کاهش می دهد:
سورین معتقد است که قرارداد اکتیویژن بلیزارد با مایکروسافت در نهایت تایید خواهد شد و تصمیم اولیه CMA بخشی از این فرآیند است:
در جلسه مالی اخیر نینتندو، بارها تاکید شد که قرار است هفت سال از سوییچ را ببینیم. طبیعی است که شاهد کاهش رشد مواد باشیم. علاوه بر قدیمی بودن کنسول، به نظر می رسد چندین عامل دیگر نیز بر عملکرد نینتندو تأثیر گذاشته است. به نظر می رسد سونی مشکلات تولید خود را حل کرده و شاهد بهبود فروش کنسول خود بوده است. علاوه بر این، افزایش هزینه های زندگی بسیاری را بر آن داشته است که اولویت بندی کنند. به طور کلی، سوییچ سخت افزار بسیار موفقی برای نینتندو بوده است و با نزدیک شدن به پایان چرخه عمر خود، دو سوال باید پرسیده شود:
- نینتندو کاربران فعال زیادی دارد. آیا این شرکت می تواند درآمد خود را از نرم افزار و بازی افزایش دهد؟ نینتندو چقدر می تواند افت فروش سخت افزار را جبران کند؟
- نینتندو چه زمانی سخت افزار بعدی خود را معرفی می کند و چه خواهد بود؟
اینکه خدمات اشتراک ارزش یک محصول را کاهش می دهد چیز جدیدی نیست. این در مورد موسیقی و ویدیو صادق بود و فکر نمیکنم کسی از این که شرایط برای بازیهای ویدیویی هم همینطور است تعجب کند.
تحریریه ICTNN شبکه خبری