فیل اسپنسر، مدیر عامل بخش بازی های مایکروسافت، بار دیگر تاکید کرد که هم خدمات Game Pass و هم پلتفرم Xbox سودآور هستند.
مدتی است که می دانیم خدمات اشتراک GamePass چقدر سودآور است. فیل اسپنسر این را در طی یک مصاحبه زنده با وال استریت ژورنال در سال 2022 گفت. در حالی که ما از اعداد یا روش های حسابداری دقیق استفاده شده برای GamePass اطلاعی نداریم، اسپنسر اخیراً دو بار به سودآوری این سرویس اشاره کرده است. این مشکل با توجه به قیمت عالی ارائه شده توسط Game Pass با بیش از 400 بازی برای برخی افراد تعجب آور است.
درآمد این شرکت از پلتفرم ایکس باکس و کسب و کار آن نیز با سودآوری همراه بوده و ضرری ندارد. سوابق نشان می دهد که بخش بازی های مایکروسافت در سال 2022 15.56 میلیارد دلار درآمد ایجاد خواهد کرد، عمدتاً از طریق محتوا و خدمات، از جمله فروش بازی های کامل و اشتراک هایی مانند Game Pass. بر اساس درصدهای ارائه شده توسط اسپنسر در سال 2022، این سرویس می تواند 10 تا 15 درصد از درآمد دیجیتال ایکس باکس را نشان دهد که محدوده ای بین 1.197-1.796 میلیارد دلار را در سال مالی 2022 نشان می دهد.
اخیراً در پادکست جدید Giant Bomb، اسپنسر بیشتر در مورد مدل Game Pass و رویکرد کلی مایکروسافت به این سرویس صحبت کرد:
Game Pass و Xbox سودآور هستند و من بارها گفته ام که پایدار هستند، اما مردم می خواهند دقیقاً منظور من را بدانند.
من کمی به عقب برمی گردم به زمانی که ما فقط بازی ها را روی کنسول ها منتشر می کردیم. وقتی کنسول جدید عرضه شد، فکر کردیم سونی و نینتندو وجود ندارند. بنابراین هر بار که یک بازی را می دیدید، اینگونه می گفتید: “هی، شما این بازی را روی همه پلتفرم ها منتشر نمی کنید، شما انحصاری هستید و …”
فرض کنید که Halo 2 را منتشر می کنیم، اما قرار نیست آن را برای نینتندو و سونی منتشر کنیم. هیچ کس از من نمی پرسد: “اگر این بازی را روی پلتفرم هایی که می توانید آن را بفروشید، نفروشید، چه سود و ضرری دارد؟”
اما اکنون با Game Pass، مردم سوال دیگری می پرسند. آنها می گویند، “خب، یک لحظه صبر کنید، شما تا جایی که می توانید نسخه های زیادی را نمی فروشید، پس چگونه می خواهید هزینه های ساخت این بازی را تامین کنید؟”
ریاضیات این قسمت برای ما بسیار شبیه به مبحث قبل است. سوالی که از کنسولهای قدیمی میپرسید این بود: “خوب، وقتی Halo 2 عرضه شد چند کنسول میفروشید؟” این بازیکنان چقدر و چه مدت روی پلت فرم شما می مانند؟ آیا آنها بازی را می خرند؟ آیا نگه داشتن بازی در انحصار پلتفرم شما سودآور است؟
بگذارید واضح بگوییم، میتوانستیم Halo 2 را روی پلیاستیشن منتشر کنیم و احتمالاً نسخههای بیشتری بفروشیم. احتمالاً میتوانیم همین کار را روی پلتفرم نینتندو انجام دهیم.
وقتی به Game Pass نگاه میکنم، میدانم که قطعاً از Starfield درآمد کسب خواهیم کرد، رشد خواهیم کرد و در نهایت Game Pass و Xbox پلتفرم بهتری هم در رایانه شخصی و هم در بین کنسولها خواهند بود.
برای ما، این به معنای گسترش دسترسی مردم به پلتفرمهایمان است و معتقدیم بازیهای مهمی مانند Starfield رشد Game Pass را در بسیاری از پلتفرمها تسریع میکنند.
هر زمان که در حال توسعه یک پلتفرم هستید، در مورد بازی ها و نحوه ارائه آنها نیز معادله ای وجود دارد. ما یک ناشر شخص ثالث نیستیم، میتوانیم درباره محتوای خودمان مانند Starfield تصمیم بگیریم، اما تعمیم این موضوع به همه محتوا اشتباه است. بدیهی است که Minecraft در زمان راه اندازی بر روی پلتفرم های دیگر منتشر خواهد شد.
منبع: توییک تاون