اگرچه هنوز اصطلاحی به طور رسمی تأیید نشده است، اما ما متاورز را به عنوان یک شبکه سه بعدی از فضای مجازی می شناسیم که در آن کاربران برای بازی یا کار به جوامع مختلف می پیوندند. شرکت هایی مانند سونی، اپیک، لگو، متا، کرافتن، باندای نامکو و مایکروسافت سرمایه گذاری های زیادی در این زمینه انجام داده اند و البته هر کدام ایده خاص خود را از متاوارز دارند.
من همیشه در مورد عبارات شعاری شک دارم زیرا این عبارات برای افراد مختلف معانی مختلفی دارند. افرادی که روی شعارها سرمایه گذاری می کنند، بعید است که نتایج عالی داشته باشند. من شخصاً در مورد دنیای بزرگ، پویا، تعاملی و بازی شکی ندارم، زیرا شرکت ما میزبان سه دنیای مختلف است. از GTA Online گرفته تا Red Dead Redemption Online و NBA 2K Onile و بسیاری دیگر در راه.
نظرت راجع به آن چیست؟
زلنیک در ادامه خاطرنشان کرد که نسبت به متافعال مبتنی بر بلاکچین بسیار بدبین بود:
رئیس Tic Tac Toe Interactive تردید خود را در مورد مفهوم “metavers” ابراز کرد و خاطرنشان کرد که تاکید بیش از حد شرکت ها بر این مفهوم می تواند برای آنها مضر باشد.
فکر میکنم شک و تردید من در جایی است که همه شرکتها ناگهان کلمه «متاس» را به زبان میآورند و آن را در استراتژی خود جای میدهند و فکر میکنند تغییر کردهاند و موفقیت در راه است، و البته این درست نیست.
بنابراین، من ایدههایی به ذهنم میرسد، و دیدن آنها واقعا سرگرمکننده است.
اغراق آمیز است اگر بگوییم هیچ شرکتی در ایجاد یک تجربه دیجیتال عظیم موفق نخواهد بود. مطمئناً چندین موفقیت بزرگ وجود خواهد داشت و امیدوارم ما نیز بخشی از این گروه از شرکت ها باشیم.
استراوس زلنیک، مدیرعامل Take-Two در مصاحبه با Gameindaster خاطرنشان کرد که در مورد سرمایه گذاری در “کلمات شعاری” تردید دارد. او همچنین اعلام کرد که Tic-Tac-toe در حال حاضر Metavars خود را در GTA Online دارد. زلنیک توضیح داد:
اما در این مسیر شاهد پیشرفت هایی نیز خواهیم بود و باید بگویم که استفاده از کلمه متاورز موفقیت شرکت را تضمین نمی کند. بدون ایجاد ارزش واقعی برای مشتریان، موفقیت بی معنی است.
اما مطمئناً در نهایت سؤال اصلی «آیا این اتفاق میافتد» نیست، بلکه «چه زمانی اتفاق میافتد» است. وقتی برای یک کلمه پول زیادی خرج می شود، به راحتی می توانید نتیجه را حدس بزنید.
در پایان، زلنیک به صراحت گفت که باور ندارد همه استعاره ها شکست خواهند خورد، اما به سادگی معتقد است که هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد:
سرگرم کردن مردم و پاسخگو نگه داشتن IP ها بسیار دشوار است. برای رسیدن به هدف باید زمان و هزینه زیادی صرف کنید و در نهایت خطرات زیادی وجود دارد. بنابراین وقتی شرکتی که دو سال پیش وجود نداشت، یک متا سوئیچ مبتنی بر بلاک چین را راهاندازی کرد که صدها میلیون دلار املاک دیجیتال را در دو روز ارائه میدهد، من قطعاً شک دارم. دلیلش این است که من برای سختی سرگرم کردن مردم احترام زیادی قائل هستم. وقتی سرگرمی وجود ندارد، نمی دانم چگونه میلیون ها دلار ارزش ایجاد می شود.
تحریریه ICTNN شبکه خبری