خالق عنوان Shadow of the Colossus معتقد است که دوره ای برای تکیه بر مکانیسم های جدید به پایان رسیده است و بازی ها دیگر نباید مبتنی بر نوآوری های مکانیکی باشند.

گیم پلی بدون شک مهمترین عنصر هر بازی ویدیویی است. Nintendo Games همچنین توضیح می دهد که چرا آنها موفق می شوند و با تکیه بر یک گیم پلی سرگرم کننده موفق به موفقیت شدند. حتی اگر بیشتر بازی های منتشر شده در کنسول های قابل حمل نینتندو از نظر گرافیکی زیاد نباشند.
اگرچه گیم پلی از اهمیت زیادی برخوردار است ، اما مکانیسم های جدید همیشه لازم نیست. اجرای مکانیسم های مختلف برای سرگرمی لازم نیست ، زیرا به نظر می رسد زمان وابستگی به نوآوری های مکانیکی به پایان رسیده است.
FUMITO UEDA ، طراح عنوان تحسین شده سایه Colossus ، اخیراً بازی مستقل را به یک T ستود. این بازی یک کار سبک راز است که توسط استودیوهای مستقل از اورویل به رهبری تاکاشی ساخته شده است. اودا از تاکاشی پرسید که هنگام انتشار تریلر بازی ، تجربه بازی چیست؟ تاکاشی پاسخ داد که این بازی مکانیک خاصی ندارد و اودا آن را عالی توصیف کرد.
اودا با نگاه به این مکالمه هدف واقعی شما را توضیح داد:
من دقیقاً نمی دانم که چرا در آن زمان آن را عالی توصیف کردم ، اما احتمالاً در ذهن من است که مکانیسم های گیم پلی به پایان رسیده است. من فکر نمی کنم زمان آن رسیده که یک بازی جدید با یک دستگاه جدید یا مکانیک متفاوت منتشر شود.
اودا با توضیح این نکته ادامه داد که ، به گفته وی ، مکانیسم های بازی لزوماً نباید جدید یا ابتکاری باشند. از دیدگاه آن ، این برداشت هنری و این روایت که تجربه جهانی بازی را تشکیل می دهد. دیدگاه آن می تواند قابل قبول تلقی شود ، اما طبیعتاً همه موافق نیستند ، زیرا نوآوری همیشه نقش اساسی در صنعت بازی دارد.
برخی از مجموعه ها ممکن است بدون اضافه کردن مکانیسم های جدید ظاهر شوند ، اما اجماع عمومی این است که هر بازی باید ابتکاری به نظر برسد. بزرگترین بازی تاریخ را بدون هیچ مکانیک جدید یا نوآوری مهم تصور کنید و چگونه خواهد بود؟
انتظارات مطمئناً با کارهای بزرگ و پرهزینه متفاوت است. در چنین پروژه هایی ، نوآوری نه تنها یک امتیاز بلکه یک ضرورت است. عدم خلاقیت در چنین آثاری می تواند با واکنشی گسترده از طرف مردم ، انتقاد و رسانه ها همراه باشد. صنعت بازی های ویدیویی به دنبال تجربیات جدید است و فراتر از حد معمول است.

