در پاسخ به این تصمیم، مایکروسافت و اکتیویژن گفتند که انتظار چنین نتیجه ای را داشتند و این گام دیگری در یک فرآیند بسیار طولانی است.
مقامات رقابت بریتانیا تحقیقات بیشتری را در مورد معامله مایکروسافت با اکتیویژن بلیزارد پیشنهاد کرده اند.
در پایان مرحله اول بررسیها، این رگولاتور تمام نگرانیهای خود را در خصوص این معامله بیان کرد. نگرانیها نه تنها در بازار بازیهای ویدیویی، بلکه در سایر بازارهای نوظهور مانند بازیهای ابری و سرویسهای اشتراک که مایکروسافت دو بار روی آنها تمرکز کرده است، مطرح شده است. اکنون با اعلام این نگرانیها، رگولاتور بریتانیا فاز دوم بررسیها را آغاز میکند مگر اینکه مایکروسافت تا هفته آینده راهحل موجهی را به آنها ارائه کند و ثابت کند که خرید آنها خطری برای بازار بریتانیا ندارد.
فیل اسپنسر، رئیس بخش بازی های مایکروسافت در پاسخ به این خبر که بازی های این شرکت در زمان عرضه روی پلی استیشن نیز عرضه می شود و جای نگرانی نیست.
این سازمان نگران است که با استفاده از محتوای Activision Blizzard و اکوسیستم گسترده مایکروسافت، این شرکت مزیت بینظیری در پتانسیل خدمات ابری و بازی پیدا کند.
بسیاری از منابع و کارشناسان معتقدند که روند خرید اکتیویژن بلیزارد بسیار طولانی خواهد بود و در مدت زمان کوتاهی به نتیجه نخواهیم رسید.
رگولاتور مذکور تأثیرات احتمالی ادغام اکتیویژن بلیزارد با مایکروسافت را بر دیگر رهبران بازار از جمله نینتندو و سونی و به ویژه تأثیر فرنچایزهای پرفروش و تأثیرگذار صنعت بازی، یعنی Call of Duty، Candy Crush را بررسی کرد. و World of Warcraft، در سونی. همچنین، در نتایج، قدرت ویژه “اکوسیستم بازی” مایکروسافت برجسته شد که در حال حاضر با کنسول ها، سرویس اشتراک، سرویس ابری و پلت فرم اختصاصی Azure علاوه بر سیستم عامل رایانه شخصی (ویندوز) و بسیار زیاد است. 24 استودیو بازی سازی.و موثر است.
سازمان رقابت و بازار بریتانیا گفت که نگرانی اصلی استفاده از امتیاز امتیاز طولانی و محبوب Activision Blizzard در برابر اکوسیستم موجود در چشم انداز آینده صنعت بازی است. عدم دریافت بازی های جدید Call of Duty برای سونی به چه معناست؟ سازمان مذکور در خصوص Game Pass گفت:
اگرچه بازار خدمات اشتراک هنوز بسیار نوپا است، تأثیر این ادغام می تواند تراکم بازیکنان را به نفع مایکروسافت تغییر دهد. در حالی که سایر رقبا هیچ شانسی برای توسعه بیشتر پیدا نمی کنند.
تنظیم کننده رقابت بریتانیا حکم داده است که خرید 70 میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد می تواند تأثیر مخربی بر رقابت در بازار بازی های ویدیویی داشته باشد و خواستار تحقیقات بیشتر شد.
بیش از همه، این سازمان نسبت به آینده بلندمدت بازی ها در قالب خدمات ابری ابراز نگرانی کرد. بیانیه ایشان در این باره به شرح زیر است: