مهمتر از آن، همراه داشتن تعداد زیادی اصل و کپی مدارک شناسایی و هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی، اساسنامه، اعلام تغییرات شرکت ها و وکالت نامه های اداری که همواره یکی از مشکلات اصلی انجام امور اداری می باشد. ، در دولت هوشمند منسوخ خواهد شد.
ایجاد «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» یک آرزوی دیرینه در جمهوری اسلامی ایران است و برای رسیدن به این هدف، دستگاه های دولتی باید با هم در همین راستا حرکت کنند.
در سال های گذشته ایجاد پنجره واحد در عرصه های مختلف آرزوی مردم و مسئولان بوده است که سرانجام در دولت سیزدهم به واقعیت پیوست. آرزویی که از ابتدای دهه 80 و در آغاز استفاده گسترده از اینترنت همواره مورد انتظار مردم بود و اجرای آن بیش از 2 دهه اما و اگرها را از سوی مسئولان وقت صرف کرد.
در ابتدای دولت سیزدهم با درک مشترک از اهمیت تحقق دولت الکترونیک، همگرایی بخشهای مختلف زمینه را برای تشکیل دولت هوشمند و تبادل و سرویس داده بین دستگاهها فراهم کرد.
به گزارش ICTNN، گام بعدی اقتصاد دیجیتال که از آن به عنوان گام سوم یاد می شود، هوشمندسازی و تحول دیجیتال است در حالی که برخی دستگاه ها در این راستا گام برداشته اند اما برخی دیگر هنوز تحول دیجیتال را آغاز نکرده اند. یکی از اقدامات مهم برای پیشبرد این هدف، اجرای دولت الکترونیک است.
دولت الکترونیک به استفاده از فناوری اطلاعات برای تحقق سیاست های نظام اداری اطلاق می شود که برای آن دولت از فناوری اطلاعات برای انتقال اطلاعات بین مردم، سازمان ها، بازار و سایر ارگان های دولتی استفاده می کند. البته واژه «دولت الکترونیک» در معنای عام آن منحصر به قوه مجریه نیست و شامل قوه مقننه، قضایی و سایر نهادهای دولتی و نهادهای عمومی (مانند شهرداری ها) می شود.
چندی پیش در جلسه هیات دولت مقرر شد هر هفته دستگاه هایی که به پنجره خدمات ملی پیوسته اند و یا دستگاه هایی که هنوز در این ارتباط معطل هستند معرفی شوند. اکنون پنجره یگان خدماتی به یکی از اولویت های اصلی دولت تبدیل شده است تا سامانه خدمت رسانی به مردم به سامانه ای آسان و در دسترس تبدیل شود.
دولت الکترونیک چیست؟
اما تفاوت بین دولت الکترونیک و دولت هوشمند بسیار ظریف است. در واقع نگرش در این دو دولت متفاوت است. در دولت الکترونیک تنها استفاده از ابزارهای الکترونیکی برای تسریع در امور دولتمردان به کار می رود، در حالی که در دولت هوشمند تلاش می شود تا تمامی زیرساخت های اساسی دارای هوشمندی ذاتی باشند. می توان گفت دولت هوشمند یک دولت الکترونیکی است. دولتی که در آن همه خدمات از طریق ارتباطات دیجیتال انجام می شود.
گزارش سازمان ملل در رتبه بندی ۱۹۳ کشور عضو این سازمان در حوزه توسعه دولت الکترونیک بخش های مختلفی از جمله خدمات آنلاین، وضعیت زیرساخت های ارتباطی و غیره را پوشش داده و سه کشور برتر را دانمارک، جنوب اعلام کرده است. کره و استونی؛ فنلاند، استرالیا، سوئد، انگلستان، نیوزلند، آمریکا، هلند، سنگاپور، ایسلند، نروژ و ژاپن در رتبه های بعدی قرار دارند.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
دولت هوشمند که با توجه به تفاوت بیان شده، سیستم توسعه یافته و پیشرفته دولت الکترونیک است، اساساً تعامل دستگاه ها و اتصال و تبادل اطلاعات را هدف قرار می دهد که طی آن فرآیند اتصال بین دستگاه ها و امکان دستگاه های نظارت بر یکدیگر تحقق می یابد. .
در لایحه بودجه 1401 به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تمهیداتی از سوی وزارت ارتباطات برای تحقق دولت هوشمند واحد اندیشیده شد و با مساعدت مجلس به قانون تبدیل شد.
اسناد کاغذی منسوخ خواهد شد
سازمان ملل متحد در گزارش دوسالانه خود به بررسی شاخص توسعه دولت الکترونیک (EGDI) در کشورهای مختلف پرداخته است و در گزارش 2020 ایران در بین 193 کشور رتبه 89 را به خود اختصاص داده است.
تحریریه ICTNN شبکه خبری