به گزارش خبرنگار اقتصادی ICTNN، با پیدایش و توسعه فناوری در کشور، زیرساخت هایی که برای تسهیل زندگی مردم در کشورهای جهان در نظر گرفته شده بود، به کشور ما نیز راه یافت. از دولت الکترونیک گرفته تا خرید و فروش الکترونیکی و البته تاکسی اینترنتی.
در اولین روزهای ورود تاکسی های اینترنتی، همه چیز از نظر قیمت، سفارش و زمان رسیدن راننده به مسافر، تجربه کاربری بسیار خوبی را رقم زد. با گذشت مدت ها از وجود انواع تاکسی های اینترنتی در کشور، این مقوله به سبک زندگی مردم افزوده شد و با زندگی روزمره آنها آمیخته شد تا جایی که آژانس های تاکسیرانی تقریبا از سطح شهر جمع شدند و رانندگان نیز به آن ملحق شدند. ناوگان حمل و نقل اینترنتی
یکی از مسائلی که چند سالی است مسافرانی را که عادت به سفر با تاکسی های اینترنتی دارند سردرگم کرده روزهای برفی و بارانی یا ساعات اوج ترافیک است. در این شرایط کاربری که برای روزهای آرام و تعطیلات زودتر از همیشه به مقصد می رسد، نه تنها تخفیفی دریافت نمی کند، بلکه در روزهای بارانی و برفی باید کرایه ای بپردازد که گاه بیش از 100 برابر افزایش می یابد.
از افزایش قیمت که بگذریم، موضوع بعدی عدم پذیرش سفر توسط رانندگان است. آنها مختارند هر سفری را که مقصد راحت تری با ترافیک کمتر و کرایه بالاتر دارد بپذیرند یا آنقدر منتظر بمانند که کاربر مجبور شود با اضافه کردن گزینه هایی مانند توقف در طول مسیر، کرایه را افزایش دهد تا راننده آن را بپذیرد.
امروز (یکشنبه 9 دی) و البته دیروز که شاهد بارش برف و باران در تهران بودیم، سردرگمی و سردرگمی مسافران شهری چند برابر شد. این دسته تنها مربوط به تاکسی اینترنتی نبود، همه تاکسی های اینترنتی و خدمات تاکسی شهری به این سردرگمی دامن زدند.
قیمت گذاری، بزرگترین چالش تاکسی های اینترنتی
خبرنگار ICTNN برای پیگیری موضوع فرید شهابی، معاون بازرگانی اسنپ رفت؛ V وی در خصوص علت افزایش نرخ کرایه تاکسی های اینترنتی در زمان بارندگی و برف گفت: برای پاسخ به این سوال ابتدا باید سیستم قیمت گذاری پویا در اسنپ را توضیح دهیم. این سیستم هوشمند بر اساس چندین معیار کار می کند.
شهابی تاکید کرد: بر اساس این معیارها گاهی برای یک مسیر در ساعات مختلف قیمت متفاوتی در نظر گرفته می شود. عواملی مانند مسافت، زمان سفر و نسبت عرضه و تقاضا از جمله این معیارها هستند. قیمت یک مسیر ثابت ممکن است در ساعات مختلف به دلیل تغییر زمان سفر و به دلیل عواملی مانند ترافیک یا شرایط آب و هوایی خاص تغییر کند. بر این اساس در ساعات خاصی از شبانه روز قیمت ها کمتر از حد معمول و ارزان تر از حد معمول بوده و در سایر ساعات شاهد افزایش قیمت هستیم.
عدم تعادل بین عرضه و تقاضا
وی ادامه داد: در شرایط نامساعد جوی شاهد ترافیک سنگین، اضافه بار تحمیل شده توسط سایر مدل های حمل و نقل و افزایش تقاضا هستیم که تعادل بین عرضه و تقاضا را به هم می زند. باید توجه داشته باشیم که ما نه می خواهیم و نه می توانیم قیمت بسیار پایین یا خیلی بالا داشته باشیم. هدف تعیین قیمتی است که هر دو کاربر از آن راضی باشند و از بازار خارج نشوند. یکی از بزرگترین چالش های تاکسی های اینترنتی بحث قیمت گذاری است، زیرا هم کاربر راننده و هم کاربر مسافر باید راضی باشند.
معاون بازرگانی اسنپ تاکید کرد: به طور کلی قیمت در اسنپ رقم ثابتی ندارد و نسبت عرضه و تقاضا در آن نقش بسزایی دارد. اما در بحث قیمت گذاری اسنپ همواره سعی می کنیم با اقداماتی مانند تعیین حداکثر و حداقل افزایش یا کاهش قیمت، دو طرف مشتریان خود را راضی نگه داریم.
کاهش تمایل رانندگان به پذیرش سفر در روزهای بارانی
ترافیک در روزهای بارانی و برفی افزایش می یابد. افزایش ترافیک باعث افزایش زمان سفر و کاهش نرخ موثر ناوگان می شود. به عنوان مثال اگر 10 هزار راننده 20 هزار سفر در ساعت انجام می دادند، اکنون با افزایش ترافیک، تنها 15 هزار سفر انجام می دهند و ناوگان موثر کاهش می یابد. همچنین در روزهای بارانی و به خصوص برفی به دلیل افزایش خطر تصادفات و ترافیک، رانندگان کمتری تمایل به تردد دارند و تعداد ناوگان کاهش می یابد.
با افزایش ترافیک و شرایط سخت جوی ناوگان عمومی دچار مشکل شده است که در این شرایط بار حمل و نقل بر دوش روش های جایگزین مانند خودروهای شخصی و تاکسی های اینترنتی می افتد. بنابراین شاهد افزایش تقاضا هستیم. همانطور که مشاهده می شود، هم افزایش تقاضا و هم کاهش عرضه رخ می دهد که منجر به عدم تعادل و بالا رفتن قیمت می شود.
اگرچه در چنین شرایطی تاکسی های اینترنتی می گویند که اقداماتی برای کنترل اوضاع از جمله پرداخت مشوق به راننده انجام می دهند، اما نارضایتی مردم از وضعیت نشان می دهد که این مشوق ها هم جواب نمی دهد و رانندگان قیمت داخل خودرو را افزایش می دهند. سفرهای شهری از سوی مسافران در صورتی که در روزهای اخیر با ورود سامانه بارشی به تهران، کاربران تاکسی های اینترنتی بار دیگر از افزایش قیمت ها در ساعات اوج ترافیک غافلگیر شدند.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات