گروه اقتصادی ICTNN – طرح ملی فیبر نوری از بهمن ماه 1400 آغاز شد و بر اساس برنامه ریزی های اعلام شده تا پایان سال 1404 تعداد پوشش آن در کشور به 20 میلیون خانوار برسد.
در آخرین به روز رسانی داشبورد آنلاین این پروژه، پیشرفت آن هم اکنون به 41 درصد رسیده و تعداد کل مشتریان 492 هزار کاربر است. 223 هزار نفر از کاربران سرویس vdsl هستند.
الزامات پروژه فیبر نوری
پروژه فیبر نوری الزاماتی دارد و بر اساس آن 80 درصد خانوارهای هر استان باید تحت پوشش باشند. مبنای پوشش خانوار کد پستی یا پلاک ثبت شهری و نقشه های هوایی مورد تایید سازمان در مناطق خدمات شهری است. خانوار تحت پوشش به منزله خانواری است که در شعاع هوایی حداکثر 300 متری یکی از نقاط حضور قرار دارد که ظرف 30 روز از تاریخ درخواست به آن خدمات دسترسی فیبر نوری ارائه می شود.
البته در برخی شهرها مانند تهران کاربران این گلایه را دارند که از زمان درخواست فیبر نوری تا زمان دریافت آن باید مدت زیادی منتظر بمانند که گاهی از 2 ماه هم فراتر می رود. تنها راه اعتراض کاربر، ثبت شکایت در سامانه 195 سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات است.
یکی دیگر از الزامات این است که حداقل 50 درصد کاربران بتوانند از سرویس دسترسی فیبر نوری (FTTP) استفاده کنند و حداکثر نیمی از کاربران بتوانند از سرویس دسترسی پرسرعت از طریق دسترسی سیمی با حداقل سرعت 50 مگابیت بر ثانیه و دسترسی رادیویی مجاز با قابلیت استفاده کنند. حداقل سرعت 30 مگابیت بر ثانیه؛ کاربران خدمات دسترسی فیبر نوری منازل و مشاغلی هستند که از آن استفاده می کنند.
همچنین باید حداقل 10 درصد از کاربران بتوانند از سرویس دسترسی فیبر نوری با حداقل سرعت یک گیگابیت در ثانیه استفاده کنند.
دلایل استقبال کم کاربران از فیبر نوری
در پروژه، وجود یک نقطه حضور (PoP) در هر شهر الزامی است. نقطه حضور به معنای نقطه ای از شبکه است که تجهیزات فعال یا غیر فعال در آن وجود دارد به گونه ای که امکان ارائه سرویس دسترسی بر اساس فیبر نوری به کاربر وجود داشته باشد.
پذیرش اینترنت فیبر نوری به دلایل زیادی کند است. یکی از دلایل اصلی این تاخیر نیاز به تعویض مودم فیبر نوری و هزینه کابل کشی داخل ساختمان است.
در برخی موارد متقاضیان دریافت فیبر نوری با مشکلاتی مانند زمان اتصال طولانی مواجه می شوند. تعدادی از کاربران این نکته را در شبکه های مجازی مورد توجه وزیر ارتباطات قرار دادند و «سید ستار هاشمی» نیز تاکید کرد: اپراتورها وظیفه و تعهد قراردادی دارند که در اسرع وقت اتصال فیبر نوری را برقرار کنند.
تمرکز بر “اتصال” به جای “پوشش”
تا پیش از این تمام تمرکز این پروژه بر روی ایجاد پوشش بود، اما از آنجایی که ایجاد پوشش به تنهایی نمی تواند منجر به اتصال و استقبال کاربر از این سرویس شود، وزارت ارتباطات دولت چهاردهم «اتصال» را در اولویت قرار داده است.
در راستای ایجاد ارتباط بیشتر دولت نیز اقداماتی را انجام داده است که یکی از مهمترین آنها در نظر گرفتن مشوق هایی برای مشارکت بیشتر اپراتورها در ایجاد پوشش و اتصال فیبر نوری است.
مشوق های ارائه شده بر اساس اتصال خواهد بود. به این ترتیب وزارت ارتباطات برای تجهیزات مدرنی که اپراتورها نیاز به اتصال دارند، مشوق های لازم را فراهم می کند تا ارتباط فراهم شود و مردم از آن استفاده کنند.
عقب ماندگی در زمینه اینترنت ثابت
تاخیر در توسعه اینترنت ثابت یکی از مواردی است که حداقل در 2 دولت گذشته بارها به آن اشاره شده است اما نادیده گرفته شده و یا اگر راهکاری برای آن اعلام شده است به نتیجه نرسیده است زیرا رگولاتوری گزارش های فصلی نشان می دهد که توسعه اینترنت ثابت در سه سال گذشته تقریباً در مرز 11 میلیون کاربر باقی مانده و رشدی را تجربه نکرده است.
توسعه اینترنت ثابت اولویت دولت چهاردهم
سید ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها سیاست وزارت ارتباطات در دولت چهاردهم را توسعه اینترنت عنوان کرده است. وی در گفت و گو با خبرنگار ICTNN درباره پروژه فیبر نوری گفت: در گذشته توسعه فیبر نوری بر روی اتصال متمرکز بود نه پوشش.
وقتی صحبت از پوشش می شود به این معناست که توانسته ایم به فیبر تا 300 متری مشترک برسیم که لزوماً به این معنا نیست که ارتباط به این شکل برقرار می شود، بلکه اتصال به این معناست که مشترک ما می تواند از فیبر نوری استفاده کند.
با توسعه بستر فیبر نوری میزان استفاده از آن طبق استاندارد جهانی باید بین 30 تا 70 درصد باشد که در کشور زیر 4 درصد است. به همین دلیل لازم است سیاست های خود را بازنگری کنیم و با توجه به نیاز تغییراتی در آنها ایجاد کنیم، از این رو پروژه فیبر نوری را با اولویت های جدید دنبال می کنیم.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات