بر اساس آخرین آمار رسمی، بیش از 57 میلیون ایرانی از طریق پنجره خدمات ملی هوشمند دولت به خدمات مورد نیاز خود دسترسی دارند.
به گزارش ICTNN، مدتی پیش آیین نامه اجرایی بند ج ماده 107 قانون هفتم برنامه پیشرفت ارتقای هوشمندی خدمات دولت ابلاغ شد که بر اساس آن دستگاه های اجرایی موظفند سالانه 20 درصد خدمات خود را ارتقا دهند. به طوری که تا پایان برنامه هفتم توسعه 100 درصد خدمات هوشمند. همچنین دستگاه های اجرایی باید تا پایان سال 100 درصد خدمات خود را به صورت الکترونیکی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در اختیار مردم قرار دهند و پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نیز در تلاش است تا تجربه ای متمایز در خدمات ارائه دهد. گیرندگان
بر اساس آخرین آمار، ۱۳۷ دستگاه به پنجره خدمات ملی هوشمند دولت متصل شده است و بیش از ۷۷ درصد خدمات دولتی از طریق این پنجره ارائه می شود و ۱۴ درصد خدمات دستگاه های اجرایی هوشمند شده است.
مسئولان اخیراً بند ج ماده 107 برنامه هفتم توسعه را برجسته کردند و گفتند: وزارت ارتباطات موظف است ظرف مدت سه ماه از زمان ابلاغ این آیین نامه، طرح چهار به روز رسانی سطح فنی پنجره ملی و پنجره واحد را ارائه کند. به صورت خدمات محور با هدف فراهم کردن بستر مشارکت، شخصی سازی و گسترش شفافیت و استفاده از فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی و رعایت الزامات هویت بصری و تجربه کاربری و نحوه ثبت رویدادهای گروه کاری
بیش از 57 میلیون ایرانی از پنجره خدمات ملی هوشمند دولت به خدمات دسترسی دارند
محمد محسن صدر، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، راه اندازی پنجره واحد خدمات دولت هوشمند را یکی از این تلاش ها دانست و گفت: بیش از 57 میلیون ایرانی از این طریق به خدمات مورد نیاز خود دسترسی دارند. شمارنده
صدر معتقد است برخی از دستگاه ها در زمینه به اشتراک گذاری داده ها همکاری نمی کنند زیرا ایده این دستگاه ها این است که با به اشتراک گذاری اطلاعات از طریق سازمان فناوری اطلاعات ایران، حاکمیت خود را بر داده ها از دست بدهند. در حالی که این سازمان تنها نقش تسهیل گر را برای تسهیل دسترسی مردم به خدمات ایفا می کند.
گفتنی است بیش از 2 میلیون نفر به کاربران پنجره خدمات ملی هوشمند دولت اضافه شده اند و در مجموع بیش از 54 میلیون و 500 هزار ایرانی از خدمات پنجره خدمات ملی هوشمند دولت تاکنون استفاده کرده اند. تا پایان نوامبر سال جاری.
پنجره خدمات ملی هوشمند دولت یکی از اقداماتی است که برای تسهیل فعالیت شهروندان و رفع نیاز به تبادل کاغذ در نظر گرفته شده است. این پنجره خدمات دولتی را به صورت یکپارچه، سریع و ساده در دست آماده سازی و بهره برداری در اختیار عموم مردم قرار می دهد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه های اجرایی به پنجره واحد خدمات هوشمند دولت شامل اولویت ها، اصول راهنما و ضوابط سازمانی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور در سال های اخیر تهیه شده است. و طبق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه شد.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات