فیل اسپنسر، رئیس بخش بازی مایکروسافت، چندین بار در مورد کنسول دستی ایکس باکس صحبت کرده است. اما در مورد کنسول های دستی مبتنی بر ویندوز چطور؟ جیسون رونالد، معاون کنسول های نسل بعدی مایکروسافت، به The Verge گفت که امسال باید منتظر انقلابی در کنسول های دستی مبتنی بر ویندوز باشیم.
رونالد در یک میزگرد در رویداد AMD و Lenovo با عنوان “آینده کنسول های دستی” شرکت کرد. او اشاره کرد که مایکروسافت قصد دارد تجربه ای شبیه به Xbox را به رایانه شخصی بیاورد. وی در این زمینه گفت:
ما برای مدت طولانی در کنسول ها نوآوری کرده ایم، و به عنوان بخشی از صنعت، برای ما بسیار مهم است که بدانیم چگونه این نوآوری ها را به رایانه شخصی و کنسول های دستی بیاوریم.
رونالد تایید کرد که مایکروسافت به دنبال ترکیب ایکس باکس و ویندوز برای کنسول دستی خود است. احتمالاً در آینده شاهد تغییراتی خواهیم بود و این امکان وجود دارد که کنسول دستی مایکروسافت ساختار سنتی نداشته باشد. همچنین، مایکروسافت به دنبال ترکیب عناصر مبتنی بر رایانه شخصی با کنسول نسل بعدی خود است.
رونالد در این مورد توضیح داد:
من می توانم بگویم مایکروسافت در حال ترکیب نقاط قوت ایکس باکس و ویندوز است زیرا ما 20 سال گذشته را صرف ایجاد یک سیستم عامل در سطح جهانی کرده ایم، اما به کنسول قفل شده است. کاری که ما انجام می دهیم این است که بفهمیم چگونه می توان این تجربیات را در اکوسیستم گسترده تر ویندوز برای گیمرها و توسعه دهندگان ادغام کرد.
راستش را بخواهید، ویندوز در مورد کنسولهای دستی مزخرف است، تا جایی که به یک گلوگاه تبدیل میشود و SteamOS میتواند راه بسیار بهتری برای انتخاب و اجرای بازیها باشد. من از مشکلات آگاه هستم و در تلاشیم تا آن را ساده کنیم و آن را به یک تجربه کنسول تبدیل کنیم. هدف ما این است که بازیکنان و کتابخانه آنها را در مرکز تجربه قرار دهیم.
مایکروسافت روی برنامه های ایکس باکس در ویندوز کار می کند تا آنها را برای کنسول های دستی بهبود بخشد، اما به جای رفع مشکلات اساسی، مشکلات جزئی را برطرف می کند. فکر میکنم در اواخر امسال چیزهای بیشتری برای به اشتراک گذاشتن خواهیم داشت.
نحوه مدیریت مایکروسافت با ادغام ایکس باکس و ویندوز کلید خواهد بود. اما به نظر نمی رسد که این شرکت به طور ناگهانی بخواهد یک سیستم عامل Xbox سفارشی را به ویندوز پورت کند. ظاهرا مایکروسافت می خواهد ویندوز را برای بازی بهبود بخشد تا کاربران تفاوت را با ویندوز احساس کنند.
جیسون رونالد ادامه داد:
هدف ما این است که ویندوز را برای بازی در هر دستگاهی بهتر کنیم. واقعیت این است که سیستم عامل Xbox بر روی ویندوز ساخته شده است. بنابراین ما زیرساختهای زیادی را در فضای کنسول ایجاد کردهایم که میتوانیم آن را به رایانه شخصی بیاوریم و تجربه بازی بهتری را در هر دستگاهی ارائه دهیم.
به جای نوار وظیفه، منوی استارت و سایر عناصر ویندوز، مایکروسافت باید روی اصول اولیه تمرکز کند تا ویندوز با کنترلرها و بازی ها سازگارتر باشد. رونالد اعتراف کرد:
چیزهایی در ویندوز وجود دارد که اگر ماوس یا کیبورد نداشته باشید بی فایده است. الگوهای تعاملی اساسی وجود دارد که ما روی آنها کار می کنیم تا مطمئن شویم که نتیجه نهایی، صرف نظر از جزئیات سیستم عامل، بسیار شبیه به یک دستگاه بازی محور و یک تجربه بازی محور است.
جیسون رونالد میگوید هدف تمرکز بر تجربهای شبیه به Xbox است، نه ویندوزی که امروز میبینید.