Final Fantasy 7 Remake و Final Fantasy 7 Rebirth ممکن است از نظر فنی بازسازی های همان بازی 1997 باشند، اما گاهی اوقات به نظر می رسد که آنها عناوینی از ژانرهای مختلف هستند.
Final Fantasy 7 Remake از برخی از بزرگترین بازیهای اکشن ماجراجویی نسل هشتم الهام گرفته است. شخصیت اصلی، ابر، فقط گاهی از مسیر خطی خود منحرف می شود تا شهرها را کاوش کند و ماموریت های جانبی را کامل کند. نائوکی هاماگوچی، کارگردان بازی، به مجله Edge گفت که تیم به بازیهایی مانند The Last of Us، God of War و Uncharted نگاه میکند تا نحوه سفر و حرکت در Midgar را بیاموزد.
با این حال، Final Fantasy 7 Rebirth یک اثر کاملا متفاوت بود. ابر و همراهانش دیگر راضی به پیمایش در خیابان های باریک و مراحل خطی نیستند. این بخشی از بازی اصلی است که در آن مهمانی در یک محیط باز و عاری از بسیاری از محدودیتهای قبلی است و میتواند به معنای واقعی کلمه در زمینها، جنگلها و شهرهای مختلف روی نقشه پرسه بزند.
هاماگوچی میدانست که تیم سازنده این بار نمیتوانند از ترفندهایی که در حین ساخت بازسازی یاد گرفتهاند دوباره استفاده کنند. بنابراین این بار او توجه خود را به فیلم های پرفروش جهان باز معطوف کرد و تصمیم گرفت The Witcher 3 و Horizon Zero Dawn را بازی کند تا ببیند توسعه دهندگان دیگر چگونه دنیاهای بزرگ خود را ساخته اند. او توضیح داد:
ما به دنبال بازسازی همان نوع تجربیات و سیستم هایی بودیم که در بازی 1997 داشتیم، اما با عناصر مدرن تر.