موتور بازی سازی Unreal Engine (5) ممکن است پیچیدگی های زیادی در زمینه بازی سازی داشته باشد، اما استفاده از آن منجر به ایجاد جلوه های بصری خیره کننده و نزدیک به واقعیت می شود. اگرچه یادگیری این موتور بازی آسان است، اما تسلط کامل بر آن کار آسانی نیست.
تقریبا هیچ بازی با این موتور ساخته نشده است که از مشکلات عملکردی رنج نبرد. مسائلی مانند تاخیر آزاردهنده و افت فریم در بازی های ایجاد شده با Unreal Engine 5 به موضوع داغ جامعه بازی تبدیل شده است. تحلیلگران مشهور نیز به این سوالات واکنش نشان دادند.
در گفتگو با Digital Foundry از تیم این رسانه در مورد مشکلات رایج این موتور بازی سوال شد، الکساندر باتاگلیا با ذکر مثالی از STALKER 2 اذعان داشت که از این مشکلات خسته شده است.
من قطعاً کمی از Unreal خسته شدهام، اما شاید وقتی بازیها با UE5.4+ عرضه شوند، اوضاع بهتر شود.
الیور مکنزی نیز به این بحث اضافه کرد و گفت که ضعف های فناوری Lumen در UE5 به وضوح قابل مشاهده است، به خصوص در بازی هایی مانند STALKER 2. اگرچه بازی های ساخته شده با این موتور عالی به نظر می رسند، اما از مشکلات زیادی در عملکرد رنج می برند.
Silent Hill 2، Black Myth: Wukong و STALKER 2 جدیدترین نمونه هایی هستند که از مشکلات این موتور رنج می برند. با این حال، بسیاری از توسعه دهندگان همچنان از این موتور برای پروژه های آینده خود استفاده می کنند.
استودیوی لهستانی CD Projekt Red نه تنها به این موتور مهاجرت کرده است، بلکه در حال همکاری با Epic Games برای بهبود آن است. انتظار می رود این همکاری مشکلات UE5 از جمله تاخیر و افت فریم را در نسخه بعدی Witcher حل کند. همچنین شایعه شده است که نسخه نهایی Final Fantasy 7 Remake و دنباله Stellar Blade می توانند از این موتور استفاده کنند.