دزدیده شدن یا گم شدن گوشی همیشه ناراحت کننده و استرس زا است، اما راه حل هایی برای ردیابی گوشی شما وجود دارد.
به گزارش ICTNN، در صورت مفقود شدن یا سرقت گوشی، دو راه حل کلی برای یافتن موقعیت فعلی آن وجود دارد که می توان آن را GPS و استفاده از اینترنت نامید.
استفاده از اکانت گوگل روش دیگری است و برای اینکه بتوانید از Android Device Manager که یکی از عملکردهای گوگل است استفاده کنید، باید یک بار از گوشی اندروید خود وارد اکانت جیمیل خود شوید. اگر گوشی شما گم شد، می توانید با وارد کردن اطلاعات حساب خود، مکان فعلی گوشی خود را شناسایی کنید.
گزینه های دیگر عبارتند از Lock، که می تواند برای قفل کردن دستگاه شما و حتی تعیین رمز عبور در صورت گم شدن تلفن خود استفاده شود.
در کنار این گزینه، Erase برای مواردی است که گوشی شما گم شده است و می توانید از این گزینه برای حذف اطلاعات حساس گوشی خود استفاده کنید. البته در صورت اتصال گوشی به اینترنت می توان از این قابلیت استفاده کرد. دارندگان آیفون همچنین می توانند از Find My iPhone برای مکان یابی دستگاه خود استفاده کنند و اقدامات دیگری را برای محافظت از داده های خود انجام دهند.
همچنین ثبت IMEI ID در همیاب از دیگر روش های توصیه شده پس از مفقود شدن یا سرقت گوشی می باشد زیرا Hamiyab 24 یک سامانه ملی ردیابی گوشی های سرقتی است که در نتیجه اطلاعات موبایل شما به کلانتری ارسال می شود. بازرسی های مرزی، اصناف و اپراتورهای مخابراتی به سراسر کشور اعزام و در صورت مشاهده به اطلاع شما خواهد رسید.
علاوه بر موارد ذکر شده، تماس با موبایل یکی از ساده ترین راه هاست. اگر تلفنتان گم شده است، تماس با آن میتواند باعث شود کسی در نزدیکی آن را پیدا کند و به شما بدهد. سامانه پیامکی اپراتورها به کاربران کمک می کند موبایل گم شده یا دزدیده شده خود را ردیابی کنند.
ردیابی گوشی گم شده یا دزدیده شده از اپراتورهای تلفن همراه
در صورتی که کاربر مشترک اپراتور همراه اول باشد، برای یافتن گوشی مفقود شده یا دزدیده شده، می تواند شماره سریال گوشی درج شده بر روی جعبه تلفن را از طریق خطوط دائمی تلفن همراه اول ارسال و گوشی را فعال کند. خدمات ردیابی
پس از این اقدام سرویس ردیاب گوشی در مدت 10 روز پس از دریافت شماره سریال گوشی گمشده را جستجو می کند و در پایان در صورت موفقیت در مکان یابی گوشی، نتیجه را از طریق پیامک به مشترک اعلام می کند تا مشترک دریافت کند. مراحل قانونی بعدی توسط مراجع ذیربط پیگیری می شود، اما در صورت عدم موفقیت ردیابی، مشترک می تواند مجددا اقدام به ردیابی گوشی خود کرده و مجدداً سرویس را فعال کند.
برای فعال کردن سرویس ردیابی تلفن از کد دستوری *10*2141*سریال تلفن# و برای غیرفعال کردن این سرویس از کد *10*2142# و برای کمک از کد *10*2143# استفاده کنید. مهم است که این سرویس را فعال کنید. این بسته برای مشترکین اپراتور پیشرو تلفن همراه رایگان است.
روش ردیابی گوشی در اپراتور دوم همراه
همچنین در صورتی که مشترک اپراتور دوم همراه باشد و با این مشکل (تلفن همراه گم یا دزدیده شده) مواجه باشد. ابتدا باید سیم کارت خود را مسدود کند که نیاز به تماس با شماره 700 یا 7033 (از خط اپراتور دوم همراه) یا 0937700000 یا 09377033000 (از سایر خطوط) و درخواست مسدود شدن سیم کارت است.
پنج روز پس از مسدود شدن خط، کاربر کد #6101 را از خطی از این اپراتور شماره گیری می کند. سپس پیام هایی در مورد شرایط استفاده از سرویس، تایید کسر هزینه ثبت درخواست از اعتبار موجود در این سیم کارت، سیم کارت فعال در گوشی در زمان مفقود شدن، مراحل و مدت زمان مسدود کردن سیم کارت؛ پس از آن، کاربر فقط باید شماره سریال 15 رقمی گم شده گوشی (درج شده در تلفن پرداخت) را وارد کند.
ذکر این نکته ضروری است که درخواست پیگیری از طریق این سامانه پیامکی فقط باید از طریق سیم کارت (غیر از سیم کارت درخواستی برای پیگیری) انجام شود. ضمناً برای ثبت درخواست رهگیری باید حداقل پنج روز از مسدود شدن سیم کارت گذشته باشد. در صورت اقدام مشترک ظرف پنج روز، شماره تلفن مفقود/ سرقت شده به عنوان سارق به مراجع قانونی اعلام می شود که منجر به رد نتیجه ردیابی می شود.
پس از ثبت موفقیت آمیز شماره سریال گوشی، یک پیامک (درخواست شما ثبت شده است، پاسخ طی 48 ساعت از طریق پیامک ارسال می شود) برای کاربر ارسال می شود که پس از 48 ساعت پیامکی حاوی نتیجه پیگیری کند. این سرویس فقط مثبت یا منفی است. ردیابی و ارائه اطلاعات هویتی مربوط به شخصی که از تلفن استفاده می کند، مستلزم ارائه حکم قضایی است.
در مرحله بعد در صورت مثبت بودن پاسخ، پیامکی بر اساس نتیجه پیگیری شامل تاریخ پیگیری برای کاربر ارسال می شود که در این صورت می تواند با مراجع قضایی تماس گرفته و نسبت به دریافت دستور قضایی مربوطه اقدام کند. . البته کد رهگیری و تاریخ رهگیری باید در نامه قضایی قید شود. حداکثر مهلت ارسال نامه مذکور به اپراتور دوم همراه (ایرانسل) 6 ماه از تاریخ دریافت پیامک می باشد و در صورت منفی بودن پاسخ، کاربر می تواند حداقل پنج روز پس از دریافت پیامک درخواست پیگیری خود را مجددا ثبت کند. اولین اس ام اس
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات