زارع پور تاکید کرد: سرعت اینترنت در کشور تابع عوامل متعددی است که در گذشته مغفول مانده و ما را دچار مشکل کرده است. در کشورهای دیگر بیشتر ترافیک مصرف کننده از طریق ارتباطات ثابت تامین می شود اما در کشور ما اینگونه نیست. در گذشته تمرکز اصلی بر توسعه ارتباطات سیار بوده است، ماهیت توسعه ارتباطات ثابت دشوارتر است و نیاز به فیبرهای پر زحمتی دارد که نیاز به عزم عمومی دارد.
حرکت به سمت دولت هوشمند، وعده مهم دولت سیزدهم
زارع پور تاکید کرد: در فاز اول پروژه فیبر نوری سرعت هزار مگابیت بر ثانیه را در شهرهای قم، بوشهر و مشهد آزمایش کردیم و به تمام شهرهای کشور تعمیم خواهیم داد زیرا معتقدیم مردم ما شایسته هستند. چنین سرعت هایی
موانع دولت الکترونیک چیست؟
وی تاکید کرد: در دولت سیزدهم به دنبال همه خدمات الکترونیک و هوشمند عمومی و دولتی هستیم. هر دو سال یکبار مرجع بین المللی کشورها را در این زمینه ارزیابی می کند. ایران در سال 2020 در شاخص دولت الکترونیک در رتبه 89 قرار گرفت و در این زمینه پیشرفت های زیادی داریم. شاخص دیگر میزان مشارکت مردم از طریق ابزارهای دیجیتال است. در این بخش، رتبه 118 را در بین 193 کشور به دست آوردیم که در نظر داریم طی چهار سال 30 پله افزایش دهیم.
3 میلیارد تبادل خدمات بین دستگاهی
زارع پور با بیان اینکه بسیاری از این خدمات از طریق بخش خصوصی در قالب یک خدمت ویژه به مردم ارائه می شود، گفت: با همکاری نمایندگان مجلس طرح «داده و اطلاعات ملی» در مجلس تهیه و هم اکنون در حال انجام است. در دستور کار مجلس قرار گرفت و بر اساس آن تخلف از وظایف تعیین شده در کارگروه تعامل جرم انگاری شده و در صورت عدم همکاری برای بالاترین مقام نظام مجازاتی در نظر گرفته شده است.
وی در خصوص موانع توسعه دولت الکترونیک گفت: یکی از این موانع نبود زیرساخت های مناسب در دستگاه های مختلف است که نیاز به نیروی انسانی و هزینه های بالایی دارد چرا که همه دستگاه ها ظرفیت یکسانی ندارند. موضوع بعدی عدم اهمیت مدیران دستگاه ها به نیاز به خدمات الکترونیکی است. دگرگونی در هر وسیله ای بدون ارائه خدمات به صورت دیجیتال، تحولی بیهوده است.
تلاش برای بهبود کیفیت اینترنت
زارع پور تاکید کرد: همه دنیا به سمت استقرار دولت هوشمند می روند زیرا تنها راه رفع امضاهای طلایی، مبارزه با فساد و روان سازی دولت، ایجاد دولت الکترونیک است. در سال های اخیر قدم های خوبی در این زمینه برداشته شده و باید قدم های مهم تری برداشته شود.
وزیر ارتباطات در خصوص زیرساخت های مورد نیاز برای استقرار دولت هوشمند مانند کیفیت اینترنت، گفت: ارائه هر خدمتی در اینترنت نیازمند یک شبکه با کیفیت است. در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاش می کنیم که هم بحث ارتباطات و هم فناوری اطلاعات که هسته اصلی شبکه ملی اطلاعات است را توسعه دهیم. تلاش می کنیم کیفیت اینترنت را ارتقا دهیم و در بستر شبکه ملی اطلاعات خدمات مختلفی را به مردم ارائه کنیم.
وی افزود: مصوب شد در تمامی دستگاه های اجرایی کشور مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی برای مدیریت تحول در دستگاه ایجاد شود. در خصوص دستگاه های حساس این مرکز باید در قالب معاونت تشکیل شود و از این طریق سازوکار زیرساختی دستگاه ها فراهم شود.
وی گفت: برای اینکه به دستگاه ها نشان دهیم این امکان پذیر است، «پنجره ملی هوشمند» را خود در اردیبهشت ماه و در هفته جهانی ارتباطات به صورت آزمایشی راه اندازی کردیم. اکنون 12 دستگاه اصلی به آن متصل شده است. این امکان را به کاربر می دهد تا یک بار وارد سیستم شود و برای بار بعدی بتواند به خدمات هر 12 دستگاهی که به صورت الکترونیکی با یک احراز هویت ارائه می شود دسترسی داشته باشد.
وی افزود: در مقطعی تصمیم گیرندگان حوزه ارتباطات به سمت توسعه اینترنت رفتند در حالی که فرکانس های این حوزه محدودیت هایی دارد. اقداماتی که ما برداشته ایم ارائه فرکانس های جدید به اپراتورها است. اما راه علاج آن رفع مشکلات مربوط به سرعت شبکه، راه اندازی و تکمیل پروژه ملی فیبر نوری منازل و مشاغل است که در نظر داریم تا قبل از پایان دولت سیزدهم 20 میلیون پورت فیبر نوری برای منازل و مشاغل ارائه کنیم.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه یکی از موانع توسعه نیافتن دولت الکترونیک، همکاری نکردن دستگاه ها در ارائه اطلاعات به یکدیگر است، گفت: در دولت الکترونیک همان خدمتی را انجام می دهند که به صورت سنتی ارائه می شد. آنلاین و در این فرآیند حضور افراد حذف می شود. در دولت هوشمند تصمیمات بر اساس داده های افراد گرفته می شود و نیروی انسانی از آن حذف می شود. در دولت هوشمند، دستگاه ها به یکدیگر متصل هستند و به این شکل و در لحظه به مردم خدمات ارائه می کنند. در اینجا سیستمی است که تصمیم می گیرد این خدمات را به فرد ارائه دهد یا خیر.
وی افزود: یکی از مهمترین برنامه های دولت برای مبارزه با فساد، دولت هوشمند است. در ابتدای این مسیر هستیم و امیدواریم در شهریور ماه شاهد حضور حداکثری دستگاه ها در پنجره ملی هوشمند باشیم.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
افزایش 30 رتبه شاخص های دولت الکترونیک تا پایان دولت سیزدهم
به گزارش ICTNN، «عیسی زارع پور» روز شنبه در گفت و گوی تلویزیونی با بیان اینکه استقرار «دولت هوشمند» در دولت سیزدهم بیش از گذشته در دستور کار قرار گرفته است، افزود: دولت الکترونیک به معنای ارائه خدمات عمومی و دولتی به مردم است. با استفاده از اطلاعات فناوری این امر از دو دهه پیش آغاز شد و در حال حاضر حدود 40 درصد خدمات دولتی به صورت الکترونیکی ارائه می شود، اما کیفیت آن به حدی نیست که مردم را از مراجعه حضوری معاف کند.
وی تاکید کرد: کمیته تعامل دولت الکترونیک برای شناسایی نیازهای این حوزه تشکیل شده است. اما این کارگروه ضمانت اجرایی برای همراهی دستگاه ها در این فرآیند ندارد و در صورت عدم اشتراک گذاری اطلاعات دستگاه ها، نمی توانند برای آنها تصمیم گیری کنند. این در حالی است که اکنون 200 دستگاه از طریق مرکز تبادل خدمات در حال ارائه خدمات هستند. خبر خوب این است که این فرهنگ جا افتاده است و این خدمات مشترک در سال گذشته بیش از سه میلیارد بار استفاده شده است.
زارع پور افزود: مانع دیگر مخالفت با تغییر شیوه کار به دلیل نگاه ها و مقاومت های سنتی است که در برخی دستگاه ها وجود دارد. موضوع مهم دیگر عدم تعامل بین دستگاه ها در تبادل اطلاعات است. اما اطلاعات ثبت شده روی دستگاه ها متعلق به مردم است و باید برای راحتی آنها استفاده شود.
افزایش 20 درصدی سرعت اینترنت موبایل در یک سال
زارع پور افزود: یکی از وعده های ریاست جمهوری حرکت به سمت دولت هوشمند است و یکی از مهمترین برنامه های دولت برای ساماندهی دستگاه ها اجرای این وعده است. یکی از اقدامات انجام شده در این زمینه این است که به تمامی دستگاه ها دستور داده شده تا «پنجره هوشمند» خود را تا شهریور ماه راه اندازی کنند و از این طریق یک سوم خدمات پرکاربرد خود را ارائه دهند. همچنین وزارت ارتباطات تا پایان آذرماه فرصت دارد پنجره خدمات هوشمند ملی را راه اندازی کند.
زارع پور خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم این ارتباطات و ارتباطات را بین دستگاه های مختلف برقرار کنیم، شاهد ایجاد دولت هوشمند هستیم. ما در دوران خدمت در قوه قضائیه با استفاده از هوش مصنوعی این کار را انجام دادیم. اما کلید دولت هوشمند، ارائه خدمات «مبتنی بر داده» است.
آخرین رتبه بندی اسپیدتست نشان می دهد که بر اساس شاخص «میدل» سرعت اینترنت ثابت 10 درصد و اینترنت همراه 20 درصد نسبت به شهریور ماه سال گذشته افزایش یافته است. هدف ما این است که بتوانیم در دولت سیزدهم سرعت اینترنت همراه را 20 رتبه و اینترنت ثابت را 30 پله افزایش دهیم و در نهایت با تکمیل پروژه فیبر نوری به جمع 50 کشور برتر این جدول بپیوندیم.
تحریریه ICTNN شبکه خبری