غیر رسمی بودن بخشی از بازار تلفن همراه باعث شده تا دولت امکان دریافت مالیات و کارمزد در کل زنجیره تلفن همراه را از دست بدهد و حداکثر سود نصیب برخی محافل و کارگزاران زنجیره تامین شود که همواره منتظر نوسانات ارزی هستند. در عین حال، هوشمند نبودن این زنجیره نیز فرصت جدیدی را برای برخی دلالان و فروشندگان تلفن همراه فراهم کرده است تا با احتکار و معکوس کردن تلفن همراه، سودهای متعددی کسب کنند. اما مشکل اصلی این سری کجاست و چگونه می توان این روش مخفیانه را بهبود بخشید؟
بازیکنان در بازار تلفن همراه
در حال حاضر بازار تلفن همراه در ایران چهار بازیگر اصلی دارد: در حلقه اول واردکنندگانی هستند که طبق قانون باید فعالیت خود را در سامانه ای به نام «سامانه جامع تجارت» ثبت کنند. این واردکنندگان که برخی از آنها از تولیدکنندگان بزرگ تلفن همراه در ایران هستند؛ کالاهای وارداتی به عمده فروشان مرتبط با زنجیره ای از خرده فروشان بزرگ و کوچک تحویل داده می شود. حلقه نهایی این زنجیره مصرف کننده موبایل است.
طرح «افق» چه شد؟
پیش از آن در سال ۱۳۹۸ وزارت امنیت طرحی به نام «افق» را در سامانه جامع تجارت گنجانده بود که بر اساس آن تمامی واردکنندگان، تولیدکنندگان، عمده فروشان و خرده فروشان باید تمامی کالاهای خود را در سامانه مربوطه ثبت کنند. حتی هشدار داده شده است که در صورت عدم صدور فاکتور الکترونیکی در سامانه جامع تجارت (در قالب طرح افق) برای کالاهایی مانند تلفن همراه، از فعال شدن آن در سامانه همتا و شبکه اپراتورهای دریافت کننده جلوگیری می شود. خدمات
در واقع با اجرای طرح Ogh کد USSD در اختیار خریداران قرار می گیرد که از طریق آن می توانند قبل از خرید قیمت گوشی ها را استعلام کنند. بنابراین هیچ کس نمی تواند به قیمت گران بفروشد و گوشی تنها پس از درخواست مشتری فعال می شود. اجازه دهید مثالی از این موضوع بزنیم. با توجه به انواع مختلف نرخ ارز و پیچیدگی های واردات بر اساس نرخ ارز سامانه های مختلف موجود، در زمان اجرای این طرح، کالاهای وارداتی با هفت مدل ارزی مختلف وارد می شد. اما در طرح افق، واردکننده هنگام ترخیص کالا، دقیقاً نوع ارز و قیمتی را که کالای وارداتی ترخیص می شود، مشخص می کرد. این تجارت در هیچ مدلی به فروش گران نمی رسد. علاوه بر این، مصرف کننده در بازار می تواند با دریافت شناسه بین المللی تجهیزات موبایل (معروف به IMEI) وارد سامانه شده و از قیمت اصلی محصول مطلع شود.
عملکرد سیستم عجیب است
در ایران، طبق قوانین جاری، کاربران تلفن همراه که آخرین حلقه این زنجیره هستند، نمیتوانند بدون ثبت مشخصات تلفن همراه خود در سامانهای به نام «همتا» از خدمات تلفن همراه استفاده کنند. بنابراین امکان فرار از ثبت هویت موبایل در سامانه، اگر صفر نباشد، ممکن است بسیار اندک و در موارد استثنایی باشد. از سوی دیگر، اولین حلقه این زنجیره یعنی واردکنندگان نیز مجبور به ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع معاملات هستند. همچنین طبق قوانین جاری، واردکنندگان مجاز به دریافت سود بیش از 15 درصد نیستند. اما مشکل از جایی شروع می شود که تخمین زده می شود نیمی از عمده فروشان تلفن همراه، کالاهای دریافتی از واردکنندگان را در سامانه کل معاملات ثبت نمی کنند. در عین حال وقتی فروشندگان عمده از آنها گوشی تلفن همراه خریداری می کنند، باید قیمت خرید و خرید را در انبار الکترونیکی ثبت کنند. این امر در سطح خرده فروشی با شدت بیشتری اتفاق می افتد و تخمین زده می شود که تنها 2 درصد از فروشندگان تلفن همراه اطلاعات تلفن همراهی را که قرار است بفروشند در سیستم ثبت می کنند! به نظر می رسد سامانه «افق» از ابتدا با مشکل اساسی مواجه بوده و هنوز هم وجود دارد. این سامانه امکان «فاکتور» تک تک کالاها را ندارد. بنابراین کالاها به صورت عمده توسط خرده فروشان ثبت می شوند در حالی که باید قسمت به قسمت در سامانه شناسایی شوند. این مشکل هنوز وجود دارد و به جو تاریک دامن زده است.
متراکم شدن فضای مبهم در بازار تلفن همراه
چندی پیش انجمن واردکنندگان تلفن همراه از نبود اطلاعات دقیق در مورد میزان، اندازه و ارز اختصاص یافته برای واردات گوشی تلفن همراه طی یکی دو سال گذشته گلایه داشت. این در حالی است که اهمیت واردات تلفن همراه به حدی است که جزو دو سه کالای اول وارداتی در ایران است و هر ساله در بودجه های سالانه دولت تخصیصی برای آن در نظر می گیرد. مثلاً در بند یک تبصره 7 قانون بودجه سال گذشته، ورودی تشریفات بازرگانی واردات گوشی تلفن همراه مشخص شده بود، اما «دستورالعمل اجرایی» آن در 23 بهمن 1402 ابلاغ شد! در واقع یک سال طول کشید تا برای قانونی که در بودجه بود و باید اجرا می شد، راهنمایی بنویسیم!
احمد رضا دستغیب، رئیس دیوان محاسبات (موسسه ناظر بر اجرای قوانین بودجه) شهریورماه امسال در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: افکار عمومی باید در اعمال حقوق گمرکی واردات و ثبت مشارکت داشته باشد. این دادگاه که «افکار عمومی باید در اعمال حقوق گمرکی واردات و ثبت دخالت داشته باشد». تلفن های همراه خارجی، شفاف سازی در این مورد “باید انجام شود.” این در حالی است که اصولاً منعی برای اطلاع رسانی واردات گوشی تلفن همراه یا نحوه و نحوه تخصیص ارز و حتی عمده فروشان عمده و قیمتی که به دست مصرف کننده می رسد وجود ندارد. وجود ندارد زیرا این داده ها اساسا یک سری اسناد محرمانه نیستند. در غیاب سیاست جیبی در حوزه تلفن همراه که سالانه 4 میلیارد دلار ارز کشور را تشکیل می دهد، هجوم زیادی به بازار تلفن همراه نیز شکل گرفته و از این فضای غبارآلود سودهای کلانی به دست آورده است. وجود 25 هزار اتحادیه فروش تلفن همراه در ایران، نظارت بر قیمت ها را با مشکل مواجه کرده و در حال حاضر امکان نظارت منظم بر بازار از بین رفته است. وزارت حراست در ابتدای کار خود در دولت چهاردهم با چالش های بسیار مهمی از جمله فضای نامناسب کسب و کار، رکود شدید صنایع و چالش هایی در حوزه سرمایه گذاری و خودرو مواجه است. اما داستان موبایل خود چیز دیگری است. تلفن همراه در ایران با نرخ ارز بالایی مواجه است که به نفع مصرف کننده نیست بلکه زنجیره تامین در سطح بازار است که با هر نوسان ارز قیمت آن تغییر می کند. در این فرآیند، قاچاق و توقیف گوشی های تلفن همراه کوچک ترین قسمت بازار است.
شفافیت این زنجیره تا حد امکان به نفع مصرف کننده خواهد بود. همچنین برای دولت و سیستم مدیریت فعلی در حوزه تلفن همراه درآمدزایی خواهد داشت. با تغییر عقربه فرمان در چنین بازار آشفته ای می توان با شناسایی موجودی گوشی های وارداتی و فعال نکردن آن در بازار از انحصار و قاچاق گوشی موبایل جلوگیری کرد و دولت نیز می تواند درآمد خود را از این طریق کسب کند. این مکان(اعتماد)
منبع: https://www.itna.ir/report/81098/%D9%BE%D8%B4%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%DA%AF%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D8%AA%D9%84%D9%81%D9%86-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AE%D8%A8%D8%B1
تحریریه ICTNN شبکه خبری