به گزارش ICTNN، وزارت بازرگانی موظف شد با همکاری وزارت دادگستری و قوه قضائیه الگوی داوری در دعاوی تجارت الکترونیکی را برای کاهش دعاوی حقوقی با اعمال حداقل استانداردهای حقوقی در حوزه تجارت الکترونیک تدوین کند. و همچنین توسعه یک مدل قراردادی برای حل اختلاف برای دعاوی حقوقی در مدلهای تجارت به تجارت (B2B) و تجارت به مشتری (B2C)، به منظور سادهسازی و شفافسازی فرآیند حل اختلاف. سیزدهمین دستگاه اجرایی و اسفندماه سال گذشته با حضور وزرای صمت، دادگستری، معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، معاون حقوقی رئیس جمهور و رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی کشور رونمایی شد.
در بازه زمانی سه ماهه از تاریخ رونمایی سامانه، علیرغم تعطیلات نوروزی و فعال شدن سامانه قدیم تا ابتدای خردادماه، حدود 500 شکایت در سامانه هوشمند پایش شکایات ثبت شد که با توجه به سازوکارهای خودکنترلی، بیش از نیمی از شکایات در مرحله اولیه. مذاکرات بین مصرف کننده و کسب و کار در سیستم حل و فصل شده و بقیه شکایات حدود 20 درصد قضاوت شده است.
روند سامانه جدید به این صورت است که پس از احراز هویت مصرف کننده و ثبت و تأیید اطلاعات تراکنش بر اساس استعلام سامانه تراکنش پرداخت از بانک مرکزی، شکایت به کسبه شاکی ارجاع می شود و کسبه موظف به پاسخگویی و پاسخگویی است. در یک دوره محدود حل شود. شکایت کنید
در صورت عدم پاسخگویی مناسب از سوی کسبه، علاوه بر امکان ارجاع شکایت به مراجع اداری اعم از سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و اتحادیه صنف، امکان درخواست داوری نیز وجود دارد.
با توجه به اینکه گزارش این سامانه حاکی از عملکرد موفقیت آمیز سامانه هوشمند رصد و رسیدگی به شکایات، توسعه آن در کسب و کارهای فیزیکی اعم از توزیع کننده و تولیدکننده به عنوان یکی از طرح های انتخابی مدیرکل محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت است. تجارت به کلیه ستادها و واحدها. به استان ابلاغ و تقسیم کار بین آنها برای اجرای طرح مشخص می شود. به این ترتیب این سامانه به تدریج برای فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای، واحدهای صنفی منتخب و تولیدکنندگان عملیاتی می شود.
به این ترتیب مصرفکنندگان میتوانند با استفاده از ظرفیت سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات و ثبت درخواستهای داوری در این سامانه، بهصورت کاملاً الکترونیکی و حضوری از طریق تجارت الکترونیک، به نتیجهگیری شکایات و احقاق حقوق خود سرعت بخشند. پنجره واحد (ecsw.ir) و فقط از اطلاعات مبناي پرداخت به خوبي استفاده كنيد.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
داوری حداکثر ظرف مدت سه هفته توسط هیئت منصفه مرکب از اعضای کمیسیون داوری اتاق عالی کارفرمایان صادر می شود.
رای داوری علاوه بر ضمانت اجرایی اداری دارای ضمانت اجرای قضایی نیز خواهد بود و پس از گذشت 20 روز از تاریخ ابلاغ در صورت عدم اجرای آن از سوی کسبه، امکان اجرای آن از طریق مراجع قضایی وجود دارد.
همچنین تاکنون بیش از 10 رای داوری در سامانه صادر شده است و مابقی درخواست ها در مراحل مختلف رای گیری است. اکثر مواردی که به نفع مصرف کننده بوده توسط بنگاه های اقتصادی اجرا شده و مصرف کننده راضی بوده است.
تحریریه ICTNN شبکه خبری