چند سال پیش، پلی استیشن برنامه های خود را برای عناوین سرویس گرا آغاز کرد که منجر به انتشار بازی های بزرگی مانند Helldivers 2 در اوایل سال جاری شد. اما واضح است که جاه طلبی های این غول بازی های ویدئویی با موفقیت چندانی همراه نبوده است.
با نگاهی به لیست بازی های خدماتی زنده منتشر شده یا اعلام شده توسط پلی استیشن، مشخص می شود که موفقیتی مانند Helldivers 2 استثناست و نه معمول. در واقع، بیش از 50 درصد از پروژه های خدمات محور شکست خورده و یا به طور کامل لغو شدند.
پلی استیشن میلیون ها دلار برای هر یک از این پروژه ها هزینه کرد. به عنوان مثال، کنکورد به تنهایی بیش از 100 میلیون دلار بودجه داشت، بنابراین این شکست ها می تواند در دراز مدت به شرکت ژاپنی ضربه سنگینی بزند.
در ادامه می توانید لیستی از بزرگترین پروژه های سرویس گرا پلی استیشن در سال های اخیر را مشاهده کنید:
- MLB The Show – گذشت
- Helldivers 2 – موفق
- Foamstars – شکست
- Destruction All-Stars – شکست
- کنکورد – شکست خورد
- بازی چند نفره The Last of Us 2 – لغو شد
- بازپرداخت Bungie – لغو شد
- فلز پیچ خورده – لغو شد
- IP جدید بازی های انحرافی – لغو شد
- IP جدید از لندن استودیو – لغو شد
- Spider-Man: The Big Web – لغو شد
- ماراتن
- Fairgame$
- آدرس IP جدید Bend Studio
- بخش چند نفره Horizon
- بازی MMO سری Horizon
بسیاری از این پروژه ها هنوز در حال توسعه هستند یا لغو شده اند. با نگاهی به این لیست، شش بازی بزرگ تاکنون به طور کامل کنار گذاشته شده اند. در میان این عناوین، روند توسعه Spider-Man: The Great Web زودتر از بقیه بازی ها به تلاشی ناموفق تبدیل شد.
بازی سرویس محور Naughty Dog در آخرین مراحل ساخت تعطیل شد و استودیو لندن نیز اخیرا درهای خود را بسته است. Deviation Games تیم دیگری است که با اخراج مواجه شد و منجر به لغو پروژه آنها شد.
همچنین شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه Twisted Metal دیگر در دست ساخت نیست. علاوه بر این، به نظر می رسد که یک اسپین آف Destiny به نام Payback که توسط Bungie توسعه یافته بود، در مراحل اولیه توسعه لغو شده است. در میان بازی های منتشر شده، Concord و Destruction All-Stars در زمان انتشار شکست خوردند.
اگرچه Foamstars یک عنوان یک پلی استیشن شخص اول نیست، اما به طور انحصاری برای کنسول پلی استیشن تبلیغ و منتشر شد. پس از پاسخ نه چندان مشتاقانه بازیکنان، Square Enix تصمیم گرفت این بازی را رایگان کند.
این بدان معناست که از 16 مسابقه 9 بازی شکست خورده است. حال بیایید نگاهی به عناوین آینده سرویس پلی استیشن بیندازیم. مشکلاتی در روند توسعه استودیو Bungie برای Marathon گزارش شده است. همچنین به نظر میرسد که Fairgame$ احتمالاً به سرنوشت Concord دچار خواهد شد، اما پلیاستیشن هنوز زمان دارد تا تغییراتی ایجاد کند و مسیر خود را در دنیای بازیهای زنده ایجاد کند.
وضعیت عناوین Guerrilla Games و Bend Studio همچنان نامشخص است. با این حال، تاکنون برنامه های پلی استیشن در زمینه عناوین سرویس محور موفقیت چندانی نداشته اند. شاید به همین دلیل است که این شرکت اخیرا تصمیم گرفت تا جاه طلبی های خود را کاهش دهد و هدف آن انتشار شش عنوان بزرگ تا سال 2026 باشد.