مرکز ملی فضای مجازی با هدف استفاده از توانمندی های فضای مجازی در تبلیغات انتخاباتی، ستاد انتخاباتی ایجاد کرد که خدمات مختلفی را به ستاد کاندیداها ارائه کرد.
به گزارش ICTNN، مرکز ملی فضای مجازی به عنوان کانون مقابله هوشمندانه و مقتدرانه در فضای مجازی برای استفاده از فرصت ها و مقابله با بدقولی های این فضا در جریان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، ستاد انتخاباتی را به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تشکیل داد. محمدمهدی تجریشی بود. این ستاد همزمان با ایام انتخابات با حضور تمامی معاونین رئیس جمهور و ستاد مرکزی کشوری طرح ها و اقداماتی را طراحی و طی جلسات متعدد پیگیری کرد.
پیشنهاد از مرکز ملی فضای مجازی تا داوطلبان از مزایای فضای مجازی بهره مند شوند
مرکز ملی فضای مجازی در نخستین روزهای تشکیل ستاد انتخاباتی با هدف استفاده از توانمندی های فضای مجازی در انتخابات نشستی با نمایندگان کاندیداها برگزار کرد. در این جلسه ضمن تشریح کلیه خدمات مرکز ملی در ستاد انتخابات در حوزه های نظارت و رصد فضای مجازی، استفاده از زیرساخت ها و بسترهای داخلی برای ارتباط با مردم و …، دغدغه های ستاد در این حوزه را تشریح کرد. نیز شنیده شده است. که مهمترین مشکل نحوه برخورد با اخبار جعلی و جعلی بود. همچنین سامانه esetad.ir به عنوان بخشی از ارتباط دو سویه ستاد نامزدها با حامیان معرفی شد که خدمات مختلفی را ارائه می کردند.
“آمار و تجزیه و تحلیل”، “ارتباطات میکرو رسانه ای بومی”، “ارتباطات عمومی”، “هواداران”، “پیوندهای مرتبط”، “خدمات مشارکتی”، ربات های چت “از هوش مصنوعی بپرسید”، “مشاور کارکنان” و “مشاور آنلاین منتخب” “اصلاح” ” و ” Popular Help ” از بخشهای سیستم خدمات متمرکز “E-Stad” بودند. ستاد انتخابات مرکز کشور نیز به منظور ساماندهی اطلاعیه نامزدها در فضای مجازی و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی، نسخه به روز آیین نامه فعالیت کاندیداها در فضای مجازی را تهیه و به وزارت کشور ارسال کرد.
مرکز ملی فضای مجازی، اردویی برای مبارزه با اخبار جعلی
در عرصه انتخابات افکار عمومی با تراکم اطلاعاتی بالایی مواجه است که باعث می شود توانایی های شناختی افراد تحت الشعاع قرار گیرد. در میان انبوه اطلاعات، شاهد انتشار شایعات و اخبار کذب هستیم که یکی از دغدغه های اصلی ستادهای انتخاباتی است. مرکز ملی با درک اهمیت این موضوع در دو مرحله به مقابله با اخبار جعلی پرداخت: مرحله اول رسیدگی به اخبار جعلی پس از وقوع و سپس مقابله با اخبار جعلی پیشاپیش. این دو هدف در سه جهت «خدمت به داوطلبان»، «آموزش پیش دبستانی» و «تنظیم» دنبال شد.
همچنین سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در آن زمان اعلام کرد که تعداد زیادی از کاربرانی که در شبکه های اجتماعی به ویژه توییتر به کاندیداها توهین می کنند، ربات هستند و کاندیداها و حامیان آنها باید هوشیار باشند زیرا ربات های توییتر قصد دارند این کار را انجام دهند. نامزدها و طرفداران آنها به شدت علیه یکدیگر واکنش نشان می دهند.
تحویل روزانه گزارش های نظارت بر شبکه های اجتماعی به ستاد انتخابات نامزدها
یکی از خدمات اصلی مرکز ملی فضای مجازی به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که مورد توجه روسای ستادهای فضای مجازی آنها نیز قرار گرفت، رصد روزانه شبکه های اجتماعی بود. مرکز ملی در زمینه مشاهده و داده کاوی امکانات و قابلیت های مختلفی را در اختیار داوطلبان قرار داد تا بتوانند برنامه های خود را ارائه دهند. به عنوان مثال محتوای تولید شده در خصوص هر نامزد در تریبون های مختلف بررسی شد و همچنین تعداد مطالب، ابرکلمات و تعداد مطالب منتشر شده به تفکیک هر استان بررسی شد و مطالب آن به نمایندگان ستاد ارائه شد.
تعیین دستیار هوش مصنوعی در ستاد انتخابات کاندیداها
مرکز ملی فضای مجازی علاوه بر پیامهای هشداردهنده و ارزیابی محتوای فضای مجازی، در راستای توانمندسازی کاندیداها و کارکنان آنها، دستیاران هوش مصنوعی را در اختیار شش نامزد ریاست جمهوری قرار داد. چت ربات «از هوش مصنوعی بپرس» امکان ارتباط عمیق بین مردم و کاندیداها را فراهم کرد و در این چت بات افراد میتوانستند پاسخهای دقیق و دقیقی برای سؤالات خود در مورد هر نامزد دریافت کنند. علاوه بر این، «مشاور ستاد» یکی دیگر از چت بات های سامانه اصطاد بود که خدمات ویژه ای به ستاد کاندیداها ارائه می کرد.
سکوهای محاسباتی با روند انتخابات ریاست جمهوری
یکی دیگر از اقدامات مهم مرکز ملی در ایام انتخابات، هماهنگی با تریبون های کشوری برای ارائه خدمات و تسهیل فرآیندهای فعالیت در بستر ملی برای نامزدها بود. با توجه به تعامل با مدیران پیام رسان داخلی، خدمات ارائه شده به نامزدها به همین صورت انجام شد و هر یک از صفحات و کانال های رسمی نیز در صفحه بحث تریبون ها سنجاق شد.
بسترهای داخلی که برای ارائه خدمات با آن ها هماهنگی و تعامل انجام شد، ورزش سه، آنتن، نماشا، تماشا، آپارات، سینما تیکت، فیلمو، دیوار، کافه بازار، مدیانا، دیوار، بادصبا، نیشان، بلد، اسنپ، تپسی، فیدیبو. ، طاقچه، نبر، حبل المتین، باب النعیم و… به منظور استفاده حداکثری از زمان کوتاه روزهای رای گیری، برای هر سکو یک نماینده ویژه انتخابات تعیین شد تا ظرفیت سکوها برای کرسی تشکیل شود. می توان با سرعت و دقت بیشتری استفاده کرد.
با توجه به اینکه کرسی های انتخاباتی کمتر از ظرفیت تریبون های داخلی بهره برداری می کردند، با برگزاری جلسات متعدد ایده پردازی با حضور 15 نفر از کارشناسان فضای مجازی، ظرفیت بسترهای آماری داخلی و نحوه بهره برداری از این بسترها استخراج و تدوین شده است. در ستاد نامزدها موجود است.
گزارش ویژه صفحات برخی از تریبون ها از جمله روبیکا و روبینو از میزان استقبال، رشد، جست و جو و تعداد اعلام نامزدها نیز منحصراً از طریق تماس های مرکز ملی فضای مجازی در اختیار ستاد قرار گرفت. به عنوان مثال کانال دمسود مدسیان در پلتفرم روبیکا با بیش از یک میلیون فالوور در زمره پرطرفدارترین صفحات این پیام رسان ها قرار داشت و کانال دکتر سعید جلیلی در ایتا با 277 هزار فالوور بیشترین مخاطب را داشت.
هشدار درباره افزایش محتوای مخرب و اخبار جعلی علیه برخی نامزدها
با نزدیک شدن به روزهای پایانی مناظره ها و تبلیغات انتخاباتی، مرکز ملی فضای مجازی شاهد افزایش مطالب مخرب و اخبار انتخاباتی در فضای مجازی بوده است که بر این اساس سخنگوی این مرکز در صفحه شخصی خود به مردم هشدار داده است که آمار تخریب و جعلی است. اخبار علیه نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی افزایش چشمگیری داشته و مردم را به آگاهی از این بداخلاقی های انتخاباتی فرا می خواند.
بیشتر بدانید
تسریع فعالیت مجازی در ایام انتخابات با ارسال پیام رسان های داخلی
با تمرکز بر حفظ آرامش روانی جامعه و جلوگیری از انتشار اخبار جعلی، همزمان با آغاز رسمی رای گیری انتخابات، مرکز ملی فضای مجازی با تولید محتوای جعلی و هدفمند در فضای مجازی مواجه شد و بلافاصله این تصمیم را اعلام کرد. انتشار هرگونه خبر غیررسمی و گمانه زنی در مورد نتایج انتخابات. یا رئیس کاندیداها «جعلی» است و اعتباری ندارد و در ادامه از مردم خواست آرامش روحی جامعه را حفظ کرده و منتظر اعلام نتایج از طریق آنها باشند. مقام رسمی که وزارت کشور است.
اهداف و رویکردهای استانی در ستاد انتخابات مرکز ملی فضای مجازی
با توجه به اهمیت فراوان ایجاد کانون متمرکز و ستاد استانی برای سیاست گذاری، تصمیم گیری و هماهنگی در حوزه فضای مجازی و همچنین هماهنگی و نظارت بر فعالیت های مربوطه در ایام انتخابات، کمیسیون امور استان های ستاد انتخابات مرکز ملی اداره کل امور استان ها کمیته ای را تشکیل و تشکیل داد. ضوابط ویژه فضای مجازی انتخابات در چارچوب شوراهای فضای مجازی استان ها اعلام شد.
«تشکیل شورای دبیران استان ها»، «شناسایی خرد رسانه های محلی» و «تعیین موضوعات اولویت دار استان ها» از جمله اقدامات اداره کل امور استان ها (کمیسیون امور استان های ستاد انتخابات) بود. در گام بعدی با هدف بهره برداری از ظرفیت استان ها در امور انتخاباتی و همچنین لزوم تشکیل کمیسیون های ویژه فضای مجازی انتخابات استانی، ابلاغ سیاست های ستاد انتخاباتی مرکز ملی. برنامه ریزی و طراحی محلی و محلی برای اجرای این سیاست بر اساس شرایط خاص هر استان تکمیل و عملیاتی شده است.
دور اول انتخابات؛ طراحی سایبری دشمن را کشف و خنثی کنید
بر اساس اعلام مرکز ملی فضای مجازی، پس از برگزاری دور اول انتخابات، مرکز ملی فضای مجازی به عنوان فرمانده امنیت فضای مجازی کشور اعلام کرد که اولین دوره انتخابات با امنیت کامل برگزار شد هوشیاری شهروندان کشورمان کارشناسان و دشمن قصد دارند این روند را مختل کنند. برگزاری انتخابات و فرآیندهای امنیت سایبری آن کشف و حذف شد.
دور دوم انتخابات در امنیت کامل سایبری برگزار شد
رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پایان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه انتخابات در امنیت کامل سایبری برگزار شد، اعلام کرد: با تلاش دو هفته ای مرکز ملی فضای مجازی و تجربیات اخیر انتخابات، خوشبختانه دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به سلامت برگزار شد.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات