وزیر دیجیتال مالزی روز چهارشنبه گفت که از شرکتهای فناوری جهانی مایکروسافت و CrowdStrike خواسته است تا جبران خسارتهای وارده به کسبوکارهایی را که از اختلالات فناوری روز جمعه گذشته آسیب دیدهاند، در نظر بگیرند.
به گزارش ICTNN، روز جمعه گذشته یک به روز رسانی نرم افزاری معیوب توسط شرکت امنیت سایبری CrowdStrike باعث از کار افتادن رایانه های ویندوزی شد و خدمات اینترنتی در سراسر جهان را مختل کرد و صنایع مختلف از خطوط هوایی گرفته تا بانک ها و بخش خرده فروشی را تعطیل کرد. مایکروسافت روز شنبه این هفته اعلام کرد که تقریباً 8.5 میلیون دستگاه ویندوزی در نتیجه این حادثه غیرفعال شده اند. خدمات در بخش های مختلف به تدریج عصر جمعه به حالت عادی بازگشت، اما مشاغل همچنان با تاخیر سفارشات، لغو پروازها و سایر مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.
طبق اخطاریه ارسال شده توسط “Crowd Strike” به مشتریان، نرم افزار “Falcon Sensor” این شرکت باعث از کار افتادن ویندوز مایکروسافت و نمایش یک صفحه آبی که به طور غیر رسمی به عنوان “صفحه آبی مرگ” شناخته می شود، شد.
گوبیند سینگ دیو، وزیر دیجیتال مالزی به خبرنگاران گفت: «پنج سازمان دولتی و 9 شرکت فعال در بخشهای هوانوردی، بانکی و مراقبتهای بهداشتی از جمله شرکتهایی بودند که فعالیتشان در مالزی به دلیل این اختلال جهانی فلج شد. »
گوبیند گفت که با نمایندگان مایکروسافت و CrowdStrike ملاقات کرد تا گزارش کاملی از این حادثه دریافت کند و از آن شرکتها خواست تا اقداماتی را برای جلوگیری از تکرار اختلال انجام دهند.
وی گفت که از این شرکتها خواسته است که خسارت یا زیان ناشی از این نابسامانی به کسبوکارها را بررسی کنند و ببینند تا چه حد میتوانند به آنها در حل این مشکل کمک کنند و افزود که دولت در صورت امکان به این درخواستها پاسخ خواهد داد.
با این حال میزان خسارات وارده هنوز مشخص نشده است.
بر اساس گزارش رویترز، مدیرعامل Capital E که شرکت هواپیمایی ارزان قیمت ایر آسیا را اداره می کند، روز سه شنبه گفت: خطوط هوایی آسیب دیده از این اختلال فناوری اطلاعات مستحق جبران هستند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات