هر ساله با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دستگاه های تابعه خدمات و تدابیری را برای تسهیل ارتباط مسافران در نظر می گیرد.
به گزارش ICTNN، راهپیمایی اربعین یکی از آیین های مهم شیعیان است که همه ساله در ایام قبل از اربعین حسینی برگزار می شود، از این رو این مراسم به عنوان بزرگ ترین اجتماع مذهبی سالانه در سال های اخیر در جهان ثبت شده است. . در همین راستا امسال وزارت ارتباطات و دستگاه های تابعه خدماتی را برای زائران در این ایام در نظر گرفته اند.
به عنوان مثال، اخیرا نشست همفکری «با اربعین، با فناوری» با حضور شرکتهای فناوری فعال در این حوزه برگزار شد. در این نشست محمد خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: هر یک از سازمان ها و شرکت های حاضر در این نشست دارای قابلیت ها و توانمندی هایی هستند که می توان از آنها برای برگزاری زیباتر مراسم اربعین استفاده کرد.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: اگرچه ممکن است برخی موضوعات مرتبط با اربعین در دستور کار سازمان فناوری اطلاعات نباشد، اما سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و وزارت ارتباطات تلاش کردند تا کار زائران را تسهیل کنند. جناب آقای دکتر زارع پور طی دو سال اخیر همکاری هایی در این زمینه صورت گرفته است.
خوانساری افزود: شرکت های فناوری که قصد خدمات رسانی به اربعین را دارند ممکن است ملزم به پیگیری از چندین نهاد و سازمان باشند، اما طی دو سال گذشته با تشکیل جلسات متعدد با معاون اول رئیس جمهور، بانک مرکزی، سعی در بهبود شرایط داشته ایم. و وزارت کشور بیایید به سمتی برویم که هر جا نیاز به رفع مشکلات و موانع است راه حل های موجود را بررسی کنیم و بر اساس توانمندی شرکت ها برای حل مشکلات پیشنهاد دهیم.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران بر لزوم ارائه مناسب خدمات ارائه شده به اربعین تاکید کرد و از شرکت های فعلی خواست مشکلاتی را که در ارائه خدمات با آن مواجه هستند اعلام کنند تا پیگیری های لازم توسط کانال های مربوطه در اربعین انجام شود. زمان باقی مانده. .
خوانساری در عین حال بر لزوم استفاده از ظرفیت پیام رسان ها تاکید کرد و افزود: در این زمینه لازم است در خصوص اطلاع رسانی خدمات مربوط به اربعین و با در نظر گرفتن تعداد کاربرانی که روزانه از این پیام رسان ها استفاده می کنند همکاری بیشتری صورت گیرد. . از این بستر برای اطلاع رسانی باید از خدمات اربعین امسال برای زائران استفاده شود.
لزوم تجمیع خدمات اربعین در بستری یکپارچه
حامد منکارسی – معاون سیاستگذاری و اعتبارسنجی سازمان فناوری اطلاعات ایران – نیز در بخشی دیگر از این جلسه گفت: برای برگزاری هر چه بهتر مراسم اربعین امسال از ابتدای امسال هماهنگی های مختلفی انجام شد. در سطح سازمان فناوری اطلاعات ایران و وزارت ارتباطات و علاوه بر بحث ارائه خدمات ارائه شده توسط شرکت های فناور، موضوع اپراتورهای ارتباطی و خدمات آنها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: یکی از چالش هایی که وجود دارد بحث زیرساخت های ارتباطی در عراق است که در برخی موارد برای زائران دسترسی به خدمات با مشکل مواجه می شود. برهمین اساس سال گذشته به لطف هماهنگی های انجام شده با اپراتورها شاهد ثبات خوبی بودیم که امیدواریم امسال نیز این ثبات برقرار شود.
منکارسی افزود: در حوزه خدمات ارائه شده بر روی پلتفرم فاوا و بسترهای فعال در این حوزه نیز خدمات زیادی ارائه می شود، اما گاهی اوقات برخی از خدمات تنها در ایران قابل دسترسی است، اما زائران در عراق نیز به این خدمات نیاز داشته اند. باید راضی شود برای رفع این نیازها باید همکاری و نظارت لازم صورت گیرد.
معاون سیاستگذاری و اعتبارسنجی سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به خدمات ارائه شده در سال گذشته در حوزه لجستیک، فین تک و ارز اربعین، ابراز امیدواری کرد که امسال این خدمات و همچنین کیفیت مضاعف جدید خدماتی به زائران اربعین ارائه خواهد شد.
وی همچنین از دستگاه های خدمات رسان خواست تا در اسرع وقت مشکلات پیش روی خود را در ارائه خدمات اربعین اعلام کنند تا پیگیری های لازم برای رفع این مشکلات انجام شود.
بر اساس اطلاعیه سازمان فناوری اطلاعات ایران، منکارسی سایت طراحی شده برای ارائه خدمات اربعین را برجسته کرد و از ایجاد یک ابر اپلیکیشن برای ارائه خدمات قابل استفاده زائران خبر داد و گفت: یکی از مشکلاتی که در سال گذشته شاهد آن بودیم این بود. انواع نرم افزارهای ارائه شده این ارائه دهنده خدمات بود که اگر همه در یک پلتفرم یکپارچه قرار می گرفتند، استفاده از آنها آسان تر می شد، به همین دلیل امسال نیز به ارائه خدمات بهتر به زائران در این بستر ادامه می دهیم.
گفتنی است اخیرا جلسه ستاد اربعین وزارت ارتباطات با حضور عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – و تعدادی از معاونان وی به منظور بررسی و برنامه ریزی ارائه خدمات ارتباطی برگزار شد. به زائران حسینی در ایام اربعین امسال.
وزیر ارتباطات در این دیدار بر اهمیت برگزاری آیین اربعین حسینی و ارائه خدمات مناسب به زائران تاکید کرد و گفت: الحمدلله در سال گذشته اقدامات جهادی انجام شد و زائرین عزیز از کیفیت خدمات رسانی در شهر رضایت داشتند. حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و خدمات خوبی با استفاده از بسترها ارائه شد. بومی به بازدید کننده تحویل داده شد. امسال با توجه به تغییرات و تحولات دولت باید کارها با جدیت دنبال شود تا زائران اربعین تجربه بهتری نسبت به سال گذشته در حوزه خدمات ارتباطی و پذیرایی داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی نباید خللی در نظارت بر کارها ایجاد شود، افزود: امور مربوط به اربعین باید به صورت هفتگی رصد شود و اقدامات انجام شده به اطلاع مردم برسد. اقدامات و پیگیری ها باید تا آخرین لحظه حضور این دولت انجام شود تا با یک مسیر خوب بتوان با حضور سایر مردم کارها را به بهترین نحو انجام داد.
در این جلسه معاونان و مدیران سازمان ها و شرکت های تابعه گزارشی از نظارت ها و اقدامات انجام شده در حوزه ماموریت خود برای ارائه خدمات بهتر به زائران اربعین ارائه کردند.
وزیر ارتباطات پس از دریافت این گزارش ها دستوراتی در خصوص برخی موارد از جمله نرخ صوت، پیامک و اینترنت برای زائران اربعین صادر کرد.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات