وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به همت دولت سیزدهم امروز بیش از ۷۰ درصد خدمات دولت به صورت الکترونیکی از طریق پنجره خدمات ملی هوشمند دولت به شهروندان ارائه می شود.
به گزارش ICTNN، عیسی زارع پور در جلسه علنی امروز شورای اسلامی و در خصوص اجرای دولت هوشمند و شبکه ملی اطلاعات گفت: یکی از سوالاتی که در شهریور ماه سال 1400 پشت این تریبون اعلام کردم. رای اعتماد این بود که تلاش می کنیم تا پایان دولت سیزدهم تمام خدمات دولتی را از یک پنجره واحد به مردم ارائه کنیم. با همراهی و همدلی شما عزیزان و از آنجایی که در قوانین مالی سالانه و لایحه برنامه هفتم توسعه همه دستگاه ها را موظف به ارائه خدمات از طریق فروشگاه یکجا کردیم، باید اعلام کنم که امروز ویترین ملی خدمات دولت راه اندازی شده و بیش از 70 درصد خدمات دولتی از طریق این پنجره به صورت الکترونیکی ارائه می شود و حدود 500 خدمت نیز به صورت هوشمند به مردم ارائه شده است.
وی افزود: نیازی به مراجعه حضوری و ارسال مدارک نیست. به عنوان مثال، امروز اگر دانشجو دارید، می توانید با مراجعه به پنجره خدمات ملی دولت هوشمند، کارنامه دانش آموز خود را مشاهده کنید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت: در پنجره خدمات ملی 500 سرویس به صورت هوشمند به مردم ارائه می شود و امروز 99 درصد دستگاه ها به پنجره خدمات ملی هوشمند متصل هستند به جز یک دستگاه و دستگاهی که متصل نیست. وزارت امور خارجه است که با توجه به ملاحظات ایرانیانی که در خارج از کشور هستند، حتی دستگاه قضایی نیز تمام خدمات خود را از این پنجره به مردم ارائه می کند.
وی ادامه داد: تاکنون 48 میلیون نفر در این واحد تکشاپ احراز هویت شده اند، یعنی 70 درصد افراد بالای 18 سال حداقل یک بار به پنجره خدمات ملی هوشمند دولت مراجعه کردهاند و سه میلیون نفر از طریق این واحد خدمات دریافت میکنند. فروشگاه پنجره هر روز
وی در ادامه خاطرنشان کرد: پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سال گذشته به عنوان بهترین طرح سال از سوی اتحادیه بین المللی مخابرات شناخته شد. برای ارائه خدمات به صورت هوشمند، اتصال دستگاه ها ضروری است. بر اساس قانون داده ها و اطلاعات ملی مصوب شورای اسلامی، عدم ارائه اطلاعات از دستگاهی به دستگاه دیگر جرم انگاری شده است. امروز تعداد ترددهای مرکز ملی تبادل اطلاعات به هشت میلیارد رسیده در حالی که در سال 1398 این رقم 1.5 میلیارد بوده است.
زارع پور افزود: بر اساس برنامه هفتم توسعه سالانه 20 درصد خدمات دستگاه ها باید هوشمند شود. بر اساس روند کاری انجام شده تا پایان سال جاری حداقل 30 درصد خدمات هوشمند و قبل از پایان برنامه تمامی خدمات دولتی هوشمند خواهد شد. تاکنون تنها 20 تا 25 کشور دارای پنجره خدمات هوشمند ملی با این کیفیت هستند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: این پنجره ملی باعث کاهش مراجعات حضوری، حذف طلا امضا و رفع فساد دستگاهی می شود.
وی افزود: اما شبکه ملی اطلاعات بیش از 15 سال است که توسط رهبران مطرح شده است. در دهه قبل از دولت سیزدهم، بر اساس ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی که از سوی مدیران به عنوان ناظر اجرای این پروژه تعیین شده است، این ابرپروژه در ایران حدود 20 درصد پیشرفت داشته است اما با تلاش های انجام شده توسط در دولت سیزدهم، این پروژه اکنون بیش از 65 درصد پیشرفت داشته است، یعنی در کمتر از سه سال، پروژه شبکه ملی اطلاعات بیش از دو برابر پیشرفت کرده است. یکی از زیرساخت های لازم برای این پروژه فیبر نوری است. امروزه 40 درصد کشور دارای فیبر نوری است. یکی دیگر از زیرساخت های لازم برای این پروژه پشتیبانی از پلتفرم های داخلی است.
زارع پور در نهایت گفت: امروز تعداد کاربران فعال در پلتفرم های داخلی پنج تا ده برابر شده است. به عنوان مثال تعداد کاربران حاضر در ایتا به بیش از 30 میلیون و 500 هزار نفر رسیده است که حضور افراد در این بسترهای داخلی 10 برابر شده است پیامرسانی، اما قبلاً برخی از مدیران میخواستند پیامهای داخلی ۲۰ میلیون کاربر داشته باشند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات