طی چند سال گذشته، بودجه مورد نیاز برای ساخت بازی های مختلف به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و عناوینی مانند Marvel's Spider-Man 2 حدود 300 میلیون دلار برای توسعه دهندگان هزینه داشته است. اکنون یکی از مدیران سابق پلی استیشن به صنعت بازی های ویدیویی توصیه کرده است که بر خلق عناوین کوتاه و ارزان تمرکز کنند.
در عین حال، اگر یک بازی خوب فروش خوبی نداشته باشد، میلیون ها دلار برای سازندگان هزینه خواهد داشت. بنابراین کاهش هزینه ها با حفظ کیفیت منطقی است.
Shawn Layden در مصاحبه ای با Games Industry.biz گفت که هزینه ساخت بازی او را نگران می کند. او همچنین به توسعه دهندگان توصیه می کند که زمان توسعه عناوین را کاهش دهند و تمام توجه خود را بر حفظ پایداری طولانی مدت متمرکز نکنند.
لیدن پیشبینی میکند که افزایش هزینههای ساخت بازیها در نهایت به صنعت آسیب میزند. شاون لیدن امیدوار بود که پیشبینیاش اشتباه باشد، اما متأسفانه ساخت بازی در سالهای اخیر گران شده است.
او همچنین توصیه های متعددی برای حفظ بودجه ارائه کرد. اولین مورد به کوتاه شدن زمان بازی عناوین جدید مرتبط است، زیرا تنها 32٪ از بازیکنان عناوین طولانی را تکمیل می کنند. علاوه بر این، بیشتر بازیکنان متوجه پیشرفت های تکنولوژیکی نمی شوند، بنابراین نیازی به سرمایه گذاری بیش از حد در این زمینه نیست.
رئیس سابق پلی استیشن نیز بر استفاده از هوش مصنوعی تاکید کرد. به گفته وی، هوش مصنوعی می تواند سنگین ترین وظایف بازی سازی را بدون خطا و کارآمد انجام دهد. وی همچنین با بیان اینکه نیازی به پیاده سازی فوتورئالیسم و رئالیسم در بازی ها نیست، گفت:
شما باید دقیقا بدانید که قرار است چه چیزی بسازید و چگونه آن را انجام دهید.
در نهایت، او به توسعه دهندگان توصیه می کند که یک برنامه منظم داشته باشند. به گفته او، این درست نیست که ساخت بازی های با کیفیت استرس زا است و فقط باید به برنامه های دقیق پایبند بود. سخنان او منطقی است زیرا او مدت هاست که نقش مهمی در صنعت بازی های ویدیویی ایفا کرده است.
اخیرا بسیاری از استودیوها با اخراج و حتی تعطیلی مواجه شده اند. این احتمال وجود دارد که اگر بودجه ها بهتر مدیریت می شد، چنین فاجعه ای رخ نمی داد. امیدواریم در نهایت شاهد ثبات بیشتر صنعت بازی نسبت به گذشته باشیم.