با نزدیک شدن به زمان برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، قابلیت ها و امکانات پیام رسان های داخلی برای نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم تشریح شد.
به گزارش ICTNN، با نزدیک شدن به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و اعلام اسامی نامزدها از سوی وزارت کشور، پیش بینی می شود این انتخابات 17 تیرماه برگزار شود.
از این رو فضای مجازی بستر بسیار مناسبی برای ارائه دیدگاه ها و برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری است و اخیراً پیشنهاد شده است که هر 6 نامزد از این فضا برای ارائه برنامه های خود استفاده کنند. مرکز ملی فضای مجازی نیز برنامه ریزی بسیار خوبی برای کمک به نامزدها در استفاده صحیح از فضای مجازی انجام داده است.
در همین راستا اخیراً در جلسه ای با حضور معاونت سیاستگذاری و اعتباربخشی رئیس جمهور، نماینده ستاد تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وزارت کشور، نمایندگان پیام رسان های ایرانی، نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری و برخی از مقامات ارشد کشور برگزار شد. توانمندی ها و امکانات پیام رسان های ملی در حوزه تبلیغات به عنوان مهم ترین رویداد سیاسی کشور عنوان شده است.
حامد منکارسی – معاون سیاستگذاری و اعتبارسنجی سازمان فناوری اطلاعات ایران – در این دیدار با اشاره به وجود بیش از 45 میلیون کاربر ایرانی در پیام رسان های ایرانی، این فضا را برای تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری بسیار مناسب دانست و گفت: سابقه تبلیغات نامزدهای انتخابات اخیر شورای اسلامی در حوزه پیام رسان های داخلی نشان می دهد که تجربیات خوبی در این زمینه به ثبت رسیده است. از این رو با توجه به امکاناتی که پیام رسان های ایرانی در اختیار کاندیداها قرار می دهند، انتظار می رود تبلیغات در این دوره از انتخابات برای اولین بار بیش از سال های گذشته در چارچوب پیام های رسانه ملی باشد.
همچنین از 20 گیگابایت تخصیص، دسترسی رایگان به اینترنت توسط وزارت ارتباطات و با همکاری اپراتورها به کاربران ایرانی اختصاص یافت تا بتوانند از این ترافیک برای اطلاع از اخبار انتخابات از طریق پیام رسان های داخلی استفاده کنند و ادامه داد: یکی از مهم ترین نکاتی که پیام رسان ها در تبلیغات انتخاباتی نامزدها باید به آن توجه کنند، رعایت اصل بی طرفی و ایجاد فضای عادلانه برای همه نامزدها است. تا نامزدهای انتخابات نیز از این امکانات بهره مند شوند.
منکارسی از امکان ثبت گزارش های مردمی در خصوص ثبت تخلفات کاندیداها در پیام رسان های داخلی خبر داد که توسط کارگروه متشکل از معاونت فضای مجازی دادستان و وزارت کشور رصد می شود.
در ادامه این نشست نمایندگان پیام رسان های آی گپ، ایتا، بله، ورستی، گپ و روبیکا خدمات و امکانات تبلیغاتی خود را به نمایندگان کاندیداهای ریاست جمهوری ارائه کردند و به سوالات آنها پاسخ دادند.
برخی از مهم ترین خدمات ارائه شده توسط پیام رسان آی گپ عبارتند از دادن نشان تایید یا تیک آبی به کانال کاندید، ارسال پیام های انبوه به کاربران، فعال کردن پوش نوتیفیکیشن به کاربران، ذخیره بنر در قسمت کانال های جذاب و پین مکالمه. .نقل شد.
همچنین پیام رسان ایتا به صورت ویژه این امکان را ایجاد کرده است که طی آن با ارسال کد انتخاباتی داوطلب به وزارت کشور به سامانه پیامکی 5001717، لینک عضویت در کانال همان نامزد برای داوطلب ارسال می شود. برخی دیگر از خدمات تبلیغاتی ITA عبارتند از: دادن نشان تایید یا تیک آبی به کانال تعیین شده، پین رایگان تا 20 میلیون بازدید، اشتراک پیامک خودکار و معرفی کانال با علامت آبی تعیین شده در صفحه کاربری اختصاصی.
از مهمترین خدمات ارائه شده توسط مسنجر بله می توان به دادن نشان تایید یا تیک آبی به کانال داوطلب، پین رایگان تا 10 میلیون بازدید، معرفی کانال رسمی داوطلب در قسمت “ویترین” و ارائه انواع بسته های تبلیغاتی .
مسامراسان گپ علاوه بر موارد ذکر شده، امکاناتی مانند ارائه نشان تایید یا تیک آبی به کانال داوطلب، امکان استفاده نامحدود از ظرفیت پخش زنده گپ برای داوطلبان، ویترین اختصاص داده شده به پخش زنده را نیز ارائه می دهد. اکران کاندیداها در صدا و سیما با مسامراسان گپ، ویترین انتخاباتی اختصاصی برای ارائه کانال ها و گروه ها، ستاد انتخاباتی کاندیداها، ربات ویژه هر نامزد با ویژگی های فوق العاده شامل: لیست و گروه کانال ها، لیست و آدرس ستاد انتخابات، قابلیت برای نمایش تبلیغات مربوطه در محیط چت عمومی و امکان درج بنرهای تبلیغاتی در پنجره چت عمومی یا ویترین اختصاصی انتخابات در نظر گرفته شده است.
همچنین با فعال سازی و اختصاص نشان رسمی به نامزدهای مورد تایید ستاد انتخاباتی، راه اندازی اکانت رسمی ستاد انتخاباتی کل کشور در پایگاه تحریریه و معرفی این حساب با استفاده از ظرفیت پخش زنده تحریریه، نمایش تیزرهای تبلیغاتی کاندیداها در ویراناما، راه اندازی کمپین های مختلف، نظرسنجی های مردمی و نمایش ویژه نسخه های تبلیغاتی کاندیداها در قسمت شتاب دهنده سردبیر از مهم ترین امکانات ارائه شده توسط شبکه اجتماعی ویرایشگر است.
بر اساس اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، پیام رسان روبیکا مانند سایر بسترها دارای ویژگی هایی از جمله اعطای 1.5 میلیارد تومان اعتبار تبلیغاتی به داوطلبان است که از این میزان 500 میلیون برای پین و یک میلیارد تومان برای پیامک قابل استفاده است. ایجاد صفحات فرود جداگانه برای نامزدها. نوع محتوا شامل نمایش تبلیغات نامزدها در قسمت VOD، ارسال گزارش روزانه به نامزدها، پخش زنده، نظرسنجی و ایجاد قسمت پین استانی می باشد.
توجه داشته باشید که اولین جلسه ستاد انتخابات روز گذشته برگزار شد مرکز ملی فضای مجازی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور کارکنان و نمایندگان نامزدهای انتخابات برگزار شد. در این جلسه ماموریت های این ستاد و همچنین کلیه خدمات مرکز ملی فضای مجازی که در این ستاد ارائه خواهد شد تشریح شد.
ستاد انتخاباتی مرکز ملی فضای مجازی کشور با توجه به نقش و اهمیت فضای مجازی، تعامل با بسترها و زیرساخت های داخلی مرکز ملی فضای مجازی، در این جلسه خدمات مختلفی به ستاد کاندیداها در حوزه های توزیع صحیح ارائه شد. برنامه های نامزدها، نظارت و نظارت بر فعالیت های انتخاباتی، استفاده از زیرساخت های فضای مجازی کشور برای ارتباط با مردم و… دسترسی تضمین شده.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات