پردازنده سلولی (Cell Processor) منجر به عرضه PS3 با قیمت 600 دلار شد!
نقاط قوت
- طبق گزارش ها، سونی حدود 1.7 میلیارد دلار برای پردازنده پلی استیشن 3 هزینه کرده است.
- تخمین زده می شود که این شرکت در ابتدا 300 دلار به ازای هر کنسول فروخته شده ضرر کرده باشد.
- درآمد سونی در نسل هفتم عمدتاً از فروش نرم افزار به دست آمده است.
پلی استیشن 3 سونی 17 سال پیش عرضه شد. اگرچه به ارقام فروش انبوه مشابه نسخه قبلی خود دست نیافت، سخت افزار آن از چندین جهت انقلابی بود.
پلی استیشن 3 اولین کنسولی بود که از بلوری پشتیبانی کرد و با ویژگی های آنلاین گسترده ای عرضه شد. بر اساس گزارشی که به تازگی منتشر شده، توسعه این پردازنده 1.7 میلیارد دلار برای سونی هزینه داشته است که سال های ابتدایی این کنسول را برای شرکت مورد نظر سخت کرده است.
چرا این مهم است: این پردازنده دلیل اصلی نادیده گرفتن قابلیت سازگاری با عقب عناوین پلی استیشن 3 از سوی سونی است.بنابراین، علیرغم جنبههای مثبت آن، موتور پهنای باند سلولی برای سونی به دور از موهبت بود.
طبق گزارش بلومبرگ، سونی تنها ۱.۷ میلیارد دلار برای توسعه پردازنده پلی استیشن ۳ هزینه کرده است.
bogorad222
پلی استیشن 3 با کنسول پرفروش سونی فاصله زیادی داشت و معماری Cell رشد چندانی را به همراه نداشت. این پردازنده یک سرمایه گذاری عظیم برای پلی استیشن بود و توسط سونی، آی بی ام و توشیبا توسعه داده شد.
این همکاری مطمئناً جاه طلبانه بود، زیرا شرکت ها امیدوار بودند که Cell قطعات مختلف سخت افزار را تامین کند. از جمله تلویزیون، دوربین و غیره با وجود سرمایه گذاری های گسترده، موتور پهن باند سلولی نتوانسته است به اهداف خود دست یابد.
علاوه بر این، پردازنده مورد بحث دلیل اصلی قیمت 600 دلاری پلی استیشن 3 بود. پردازنده سونی ناموفق بود زیرا در آن زمان استفاده از آن بسیار دشوار بود و توسعه دهندگان شخص ثالث ایکس باکس 360 را برای توسعه بازی های خود ترجیح دادند.
سپس سونی به پردازندهی ایدهآلتر x86 که توسط AMD برای پلیاستیشن 4 توسعه یافته بود، روی آورد.
اگر این سرمایه گذاری را با APU معمولی مبتنی بر AMD که در کنسول های امروزی استفاده می شود مقایسه کنیم، متوجه می شویم که سونی چندین برابر بیشتر از آنچه در آن زمان لازم بود هزینه کرده است.
APU هایی که در حال حاضر در پلی استیشن استفاده می شوند، متعلق به خانواده پردازنده های Ryzen هستند که بسیار شبیه به همتایان رایانه های شخصی خود هستند. این امر هزینه های تحقیق و توسعه مرتبط با ایجاد یک فناوری کاملاً جدید مانند موتور باند پهن سلولی را حذف می کند.
سونی در ابتدا از هر کنسول فروخته شده حدود 300 دلار ضرر کرد و امیدوار بود که این مبلغ را از طریق فروش نرم افزار جبران کند. این ضررها در نهایت با تولید ارزانتر پلی استیشن 4 کاهش یافت. بسیاری معتقدند که پلی استیشن 3 در پایان نسل خود بازگشت بزرگی داشته است، اما تا به امروز ضعیف ترین کنسول پلی استیشن باقی مانده است.
نظرت راجع به آن چیست؟ لطفا در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید.