تمرکز مایکروسافت بر روی صنعت بازی تنها به کنسول های خانگی محدود نمی شود، بلکه شامل رایانه شخصی، موبایل و ابر نیز می شود.
نقاط قوت
- مایکروسافت می تواند رویکرد متفاوتی نسبت به رقبای خود داشته باشد که بر انحصار تمرکز دارند.
- بر اساس شایعات اخیر، مدیر عامل مایکروسافت به این موضوع اشاره می کند که یک رویکرد گسترده تر بین پلتفرم برای ایکس باکس راه رو به جلو خواهد بود.
- عناوینی مانند Call of Duty اولین مورد از این رویکرد هستند، اما میتوان انتظار بیشتری داشت.
انحصار محصولات همیشه یک راه محبوب برای افزایش فروش کنسول بوده است و به کاربران مختلف اجازه می دهد از عناوین انحصاری بر روی پلتفرم خود لذت ببرند. IP هایی مانند God of War، Mario و Halo رویکرد مورد بحث برای سه قطب اصلی صنعت را نشان می دهند، اما به نظر می رسد که Xbox رویکرد متفاوتی را امتحان خواهد کرد.
بر کسی پوشیده نیست که ایکس باکس در تلاش است تا پلتفرم بازی خود را به اکوسیستمی برای گیمرها در سراسر جهان تبدیل کند. شایعات اخیر حاکی از آن است که میتوان انحصاریهای Xbox بیشتری روی پلتفرمهای رقیب منتشر کرد و به نظر میرسد ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، به رویکرد مشابهی اشاره کرده است.
از آنجایی که ایکس باکس برای رقابت با پلی استیشن و نینتندو تلاش می کند، باید راه های جدیدی برای نوآوری و تکامل پلتفرم خود بیابد. ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، در مورد آینده ایکس باکس می گوید:
ما معتقدیم که اکنون توانایی انجام کاری را داریم که همیشه می خواستیم انجام دهیم، یعنی ایجاد بازی های عالی و ارائه آنها به کاربران در همه پلتفرم ها: ایکس باکس و کنسول ها، رایانه شخصی، موبایل و ابر.
در طی مصاحبه اخیر، از مدیرعامل در مورد تجارت و آینده ایکس باکس سوال شد. او پاسخ داد که ادغام با Activision Blizzard ایکس باکس را در مسیر رسیدن به اهداف خود قرار داده است. به گفته ساتیا نادلا، هدف نهایی ارائه بازی در همه پلتفرم ها است.
اظهارات مدیرعامل در این زمینه بسیار جالب است. استفاده از عبارت “Xbox and consoles” نشان می دهد که مورد دوم به پلتفرم های رقیب مانند پلی استیشن و نینتندو اشاره دارد.
مایکروسافت قبلاً این روش را آزمایش کرده است. سال گذشته، در حالی که محصولات انحصاری مانند Starifeld و Hi-Fi Rush برند ایکس باکس را تقویت کردند، عناوین شخص اول مانند Minecraft Legends در پلی استیشن منتشر شدند.
شاید در آینده شاهد باشیم که ایکس باکس بیشتر بر این رویکرد تکیه کند. با این حال، علیرغم اشاره مدیرعامل مایکروسافت به خرید Activision Blizzard، میتوانیم تأثیر بازیهایی مانند Call of Duty را برجسته کنیم که ایکسباکس را به یک ناشر چند پلتفرمی تبدیل میکند.
با توجه به اینکه ایکس باکس به ظاهر قادر به جبران موقعیت از دست رفته پلی استیشن نیست، مایکروسافت احتمالاً به دنبال برنامه ریزی برای آینده است.
پیشکسوتان صنعت مانند نائوکی یوشیدا معتقدند کنسولها در چند سال منسوخ میشوند و مصرفکنندگان جذب بازیهای ابری میشوند. ایکس باکس در حال حاضر پیشرو در این بخش است و رویکرد آن می تواند به آن کمک کند تا جایگاه خود را به عنوان یک نیروی مسلط در آینده حفظ کند.
طبق افشای اخیر، Hi-Fi Rush یکی از بازی هایی است که برای پلتفرم های دیگر در نظر گرفته شده است. عناوینی مانند Call of Duty نیز در پلی استیشن بسیار محبوب هستند، بنابراین ساتیا نادلا احتمالاً محتوای غیر انحصاری را برای آن IP ها در نظر می گیرد.
با این حال، چنین اظهاراتی و ابهام در برنامه های انحصاری ایکس باکس، بسیاری از مردم را منتظر بیانیه ای روشن گذاشته است.
نظرت راجع به آن چیست؟ لطفا در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید.