چند سالی است که طرح تجمیع کارت های بانکی در یک کارت واحد مطرح شده و تابستان امسال اعلام شد که کارت های یک بانک در ابتدا به یک کارت ملی واحد تبدیل می شود که این خبر نیز از سوی مسئولان تکذیب شد.
به گزارش ICTNN، کارتهای هوشمند ملی میتوانند به عنوان کلید ورود مناسب برای برنامههایی مانند هدفگذاری کمکهای بلاعوض، درخواستهای سلامت الکترونیک و انتخابات و سایر خدمات شهروندی و ارائه سه اپلیکیشن «شناسایی»، «تأیید هویت» و «امضای دیجیتال» مورد استفاده قرار گیرند. اجازه می دهد تا از آن به عنوان یک ابزار همه کاره استفاده شود.
از این رو چند سالی بحث تلفیق سایر کارت ها در کارت ملی هوشمند مطرح شد و اعلام شد که ارائه چندین کارت هوشمند توسط دستگاه ها به مردم باعث هدر رفتن بودجه کشور و حتی در مواردی یک نهاد می شود. صدور چندین کارت هوشمند و قدرت تجمیع خدمات. فی نفسه ندارد و نتیجه این اقدام سردرگمی اکثر افراد در تحقیقات اداری است.
به گفته کارشناسان، این موضوع از دو جهت قابل بررسی است: امکان فناوری و امکان اجرا. از نظر فناوری، امکان استفاده از کارت هم برای احراز هویت و هم برای سایر مسائل بانکی یا خدماتی وجود دارد. در واقع، این امکان وجود دارد که تمام کارتهای موجود، از جمله کارتهای مغناطیسی و تراشهای را در یک کارت تراشه واحد تجمیع کرد.
اما از نظر اجرا، واقعیت این است که هر کدام از این کارت های در دست متعلق به سازمان یا شرکت خاصی است و در حال حاضر مدیریت یکپارچه ای برای جمع آوری کارت ها در کشور وجود ندارد. وقتی همه کارتها در یک کارت دستهبندی میشوند، زمانی که دارنده کارت کارت خود را گم میکند، مشکل ایجاد میشود و باید با هر سازمانی که کارتهای خدماتی را ارائه میکند، برای حک و صدور مجدد کارت، انجام مراحل اداری و اخذ تاییدیه تماس بگیرد.
در همین راستا در پایان تابستان امسال رئیس سازمان ثبت احوال کشور از تجمیع کارت های یک بانک در کارت ملی به عنوان اولین اقدام طی سه ماه آینده خبر داد. این مقام مسئول در تشریح روند ادغام کارت های بانکی و کارت های خدماتی در کارت ملی هوشمند، یکی از اهداف مهم تولید کارت هوشمند ملی را جایگزینی کارت ملی با بسیاری از کارت های بانکی و کارت های خدماتی در کشور دانست. به دلیل عدم پوشش کافی، اجرای ویژگی های این کارت جدی گرفته نشد.
کارگر تصریح کرد: برای این ادغام موسسات مختلف نیاز به زیرساخت های متفاوتی دارند، اما با یک بانک به توافق رسیده اند، طی سه ماه طبق کارگروهی که تشکیل شده، نیازهای مربوط به این اقدام را تامین می کنند و ضمن ایجاد زیرساخت های لازم، این کار ظرف سه ماه انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه این موضوع هزینه خاصی برای مردم ایجاد نمی کند، گفت: با تلفیق کارت های بانکی و خدماتی در کارت ملی به عنوان یکی از اهداف این اقدام، هزینه ها برای مردم کاهش می یابد. در حال حاضر شهروندان برای دریافت کارت های مختلف هزینه های متفاوتی را پرداخت می کنند، اما با ترکیب آن ها در کارت ملی، نیاز آنها با یک کارت تامین می شود.
اما با گذشت یک ماه و نیم از انتشار این خبر، این موضوع به نوعی از سوی مدیر اداره نظارت بر نظام های پرداخت تکذیب شد. محمدرضا مانی یکتا – مدیر اداره نظارت بر نظام های پرداخت – در واکنش به این خبر تاکید کرد: بانک مرکزی برنامه ای برای استفاده از کارت ملی تراشه در شبکه پرداخت کشور ندارد، زیرا از نظر فنی امکان پذیر نیست و دلیل اصلی آن است. ساختاری است. این امر جدی و البته عدم انطباق قابلیت های ملی تراشه های کارت هوشمند با استانداردهای بین المللی شبکه های پرداخت کارتی است.
وی همچنین با اشاره به اینکه آنچه به وضوح مورد نظر بانک مرکزی است، تنوع ابزارهای پرداخت و در نتیجه به روز رسانی قابلیت های شبکه پرداخت است و امکان انجام تراکنش های خرید با استفاده از اپلیکیشن های موبایل هوشمند و استفاده از کارت های مجازی به جای کارت های فیزیکی را فراهم می کند. با جدیدترین فناوری های موسوم به پروژه در این بانک، شبکه بانکی و پرداخت در حال انجام است.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات