ICTNN/
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
حوزه اصلی کسب و کار اینستاگرام پوشاک است و پس از آن لوازم آرایشی و بهداشتی و در رتبه سوم مشاغل مشاوره و خدماتی و در رتبه چهارم لوازم خانگی و مشاغل مرتبط و دنبال کننده غذا هستند. مصالح ساختمانی و دکوراسیون داخلی و زیورآلات در رتبه بعدی و همچنین در انتهای جدول در لوازم خودرو و مشاغل مرتبط با گل و گیاه و حیوانات و در سه عنوان آخر کتاب و موبایل و الکترونیک و سایر مشاغل که به تنهایی دستی جدی نداشته اند.
مهمتر از آن، با 83 درصد، اینستاگرام در صدر استفاده تجاری قرار دارد، به این معنی که حدود 9 میلیون نفر از اینستاگرام درآمد کسب می کنند.
مشاغل اصلی اینستاگرام
آنچه مشخص است این است که فضای روبروی اینستاگرام نه تنها یک شبکه سرگرمی و سرگرمی است، بلکه بستری برای کسب و کار است. در صورت عدم وجود مرجع قانونی و رسمی برای مدیریت مبادلات انجام شده در اینستاگرام، میزان گردش مالی حاصل از مبادله کالا و خدمات در این بستر قابل محاسبه نیست.
پیش از این تجارت نیوز به نقل از مرکز آمار گزارشی منتشر کرده بود که نشان می داد 65 درصد مردم ایران از شبکه های مجازی و پیام رسان استفاده می کنند و 20 درصد آنها معادل 11 میلیون نفر از طریق شبکه های مجازی کسب درآمد می کنند. به عبارتی درآمد و اشتغال 11 میلیون ایرانی به اینترنت و این شبکه ها وابسته است.
در واقع اینستاگرام و برخی دیگر از شبکه های اجتماعی هزینه هایی مانند اجاره فروشگاه یا فروشگاه، سرمایه گذاری های بزرگ راه اندازی و حتی حذف هزینه های سربار را حذف کرده اند. بررسی های مرکز تحقیقات بتا نشان می دهد که بیش از 1.7 میلیون کسب و کار در سال گذشته در اینستاگرام فعال بوده اند که شامل حداقل 200000 کسب و کار بزرگ و متوسط و 500000 کسب و کار استانی و محلی است که هر کدام منبع هستند. یا افراد بیشتری در این بین میلیون ها صفحه در اینستاگرام وجود دارد که حداقل درآمد را دارند.
یک میلیون و 700 هزار شرکت
آمار و گزارش ها نشان می دهد که اینستاگرام یکی از پرکاربردترین شبکه های اجتماعی در ایران است.
به گزارش ICTNN، روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: مقایسه آمار منتشر شده توسط مرکز تحقیقات بتا نشان می دهد از بهمن ماه سال گذشته یک میلیون کاربر ایرانی به این اپلیکیشن اضافه شده و از 47 میلیون به 48 میلیون نفر رسیده است. اما اهمیت این شبکه اجتماعی به همین جا ختم نمی شود و بررسی ها نشان می دهد که تعداد زیادی از صفحات این شبکه به فعالیت های تجاری اختصاص دارد و این صفحات حرفه ای عمدتا توسط خانگی، محلی و غیررسمی و فضای این پلتفرم اجتماعی به تدریج در حال تغییر است. بازار بزرگی برای مشاغل کوچک و مشاغل خانگی، بنابراین امرار معاش بسیاری از خانوارها اکنون به وجود اینستاگرام مرتبط است.
تحریریه ICTNN شبکه خبری