اینستاگرام به طور رسمی از اپلیکیشن Threads رونمایی کرد که به عنوان رقیب مستقیم توییتر طراحی شده و جدی ترین تهدید را برای این شبکه اجتماعی متعلق به ایلان ماسک ایجاد کرد.
به گزارش ICTNN، در اپلیکیشن Trades افراد می توانند متن و لینک ارسال کنند و به پست های دیگران پاسخ دهند یا فوروارد کنند. این برنامه به کاربران اجازه می دهد تا لیست فالوورها و نام حساب های خود را از اینستاگرام منتقل کنند.
مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا پلتفرم (شرکت مادر اینستاگرام) در پستی در Threads گفت: “باید یک برنامه چت عمومی با بیش از یک میلیارد نفر در آن وجود داشته باشد.” توییتر این فرصت را داشت اما شکست خورد. امیدواریم این کار را انجام دهیم.
به گفته کانر هیز، معاون تولید این شرکت، بسیاری از کاربران بانفوذ اینستاگرام از این شرکت خواسته بودند تا یک اپلیکیشن متنی ایجاد کند. او در مصاحبهای بدون اشاره به توییتر گفت: تولیدکنندگان محتوا به ما میگفتند: ما جایگزینی برای آنچه در بیرون وجود دارد میخواهیم و نمیخواهیم از صفر شروع کنیم و باید دنبالکنندگان را از ابتدا پیدا کنیم.
اینستاگرام و فیسبوک که هر دو متعلق به متا هستند، سابقه طولانی و موفقی در کپی برداری از محصولات رقبای جدید اینترنتی دارند. ویژگی “Rails” این شرکت از برنامه ویدیوی کوتاه تیک توک و ویژگی “Story” نیز از برنامه “Snapchat” شرکت اسنپ کپی شده است. در گذشته، برنامههای متا بهطور غیرمستقیم با توییتر برای کاربران رقابت میکردند، و سردبیران اخبار، سیاستمداران و دیگر چهرههای برجسته اغلب یکی را بر دیگری برای ارسال محتوای خود انتخاب میکردند. با راه اندازی اپلیکیشن Trades، این اولین بار است که متا اپلیکیشنی مشابه توییتر را راه اندازی می کند.
به نظر می رسد متا زمان مناسبی را برای این کار انتخاب کرده است. از زمانی که ایلان ماسک در اکتبر سال گذشته توییتر را به قیمت 44 میلیارد دلار خرید، این شرکت هزاران کارمند خود را اخراج کرد، سیاستهای تعدیل محتوای خود را کاهش داد و کاربران و تبلیغکنندگان را با چالشهای فنی مواجه کرد. توییتر از نظر مالی نیز ضعیف شده است. ماسک در ماه مارس اعلام کرد که درآمد تبلیغاتی این شرکت 50 درصد کاهش یافته است. برای بهبود روابط برند، او اخیراً لیندا یاکارینو، مدیر اجرایی سابق NBC یونیورسال را به عنوان مدیرعامل توییتر استخدام کرد.
همزمان با راه اندازی اپلیکیشن Threads، توییتر تعداد توییت هایی را که کاربران می توانند در روز مشاهده کنند، محدود کرده است. ماسک این اقدام را موقتی برای مقابله با داده ماینرها و ربات ها خواند.
به لطف زیرساخت های موجود اینستاگرام، اپلیکیشن Trades با تمامی سیستم های یک شرکت کاملا توسعه یافته فعالیت خود را آغاز کرد. این برنامه قوانین محتوایی مشابه اینستاگرام را خواهد داشت، با کنترل های مشابه برای مسدود کردن حساب های سوء استفاده کننده.
چهره های عمومی با حساب های تایید شده اینستاگرام می توانند نشان آبی خود را در Trades نگه دارند. توییتر در اوایل سال جاری احراز هویت را به یک ویژگی پولی تبدیل کرد.
هیز گفت که مردم به دنبال تجربه ای هستند که در آن کنترل بیشتری داشته باشند و امنیت از همان ابتدا در محصول ایجاد شود. مزیت دیگر این است که Threads، مانند شبکه اجتماعی Mastodon و دیگر برنامه های شبکه اجتماعی غیرمتمرکز، بر اساس پروتکل شبکه اجتماعی ActivityPub ساخته شده است. این بدان معناست که افرادی که در Threads فالوور ایجاد می کنند، می توانند به طور بالقوه از این برنامه برای تعامل با مخاطبان گسترده تری فراتر از اینستاگرام استفاده کنند.
به گزارش بلومبرگ، اپلیکیشن Trades نیز بدون تبلیغات راه اندازی شد.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات