اسکایپ در دهه 2000 به عنوان یک سرویس نقطه به نقطه برای چت و پیامهای فوری رونق گرفت، اما از زمان همهگیری کووید، کاربران روزانه خود را از دست داده است.
به گزارش ICTNN، شاید متوجه شده باشید یا نه، اما اسکایپ دیگر مثل قبل نیست. این اپلیکیشن صوتی، تصویری و پیام رسان در دهه 2000 با ارائه قابلیت برقراری ارتباط با دوستان و اعضای خانواده بدون پرداخت هزینه برای تماس های راه دور محبوب شد.
در سال 2005، eBay اسکایپ را خریداری کرد، اما خرید طبق برنامه پیش نرفت و گروهی از سرمایه گذاران به رهبری سیلورلیک اکثریت سهام را خریداری کردند. سپس مایکروسافت وارد عمل شد و 8.5 میلیارد دلار برای این شرکت در سال 2011 پرداخت کرد. اما اسکایپ حتی با حمایت بزرگترین شرکت نرم افزاری جهان نیز نتوانست موفق شود.
در طول همهگیری کووید-19، مصرفکنندگان و کارگران از راه دور به ابزارهایی مانند زوم و واتساپ روی آوردهاند و اکنون گزینههای زیادی برای ارتباط سریع با گروههای دوستان و همکاران از طریق تلفنهای هوشمند وجود دارد.
مایکروسافت از اسکایپ در Outlook و Windows حمایت کرده و به آن کمک کرده است و حتی این برنامه را با ربات چت هوش مصنوعی Bing خود تقویت کرده است، اما اعداد هنوز عالی نیستند.
مایکروسافت در مارس 2020 اعلام کرد که اسکایپ روزانه 40 میلیون کاربر فعال دارد، اما به گفته یک سخنگوی، این تعداد از آن زمان به 36 میلیون کاهش یافته است. از سوی دیگر، محبوبیت اپلیکیشن ارتباطی جدید مایکروسافت تیمز افزایش یافته است و تعداد کاربران ماهانه آن در سه ماهه اول سال جاری به رکورد بیش از 300 میلیون کاربر در مقایسه با حدود 250 میلیون کاربر در جولای 2021 رسیده است.
جان تالین، یکی از مهندسان موسس اسکایپ، گفت که اگرچه بیش از یک دهه از ترک اسکایپ می گذرد، اما این برنامه همچنان گزینه پیش فرض او برای مکالمات است. اگر مردم بخواهند از کانال دیگری استفاده کنند، خوشحال می شوم این کار را انجام دهم.
طبق گزارش CNBC، مشخص نیست که اسکایپ تا چه زمانی دیگر در دسترس خواهد بود، اما در حال حاضر، اینجاست تا بماند. یکی از سخنگویان مایکروسافت در ایمیلی نوشت: «اسکایپ برای افرادی که عاشق آن هستند و میخواهند از طریق پیامرسانی، تماسهای صوتی و تصویری و بینگ چت در ارتباط باشند، گزینهای عالی باقی خواهد ماند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات