توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی در سراسر صنعت نگاهی تازه به میزان پول لازم برای ساختن برخی از بزرگترین بازیها مانند The Last of Us Part 2 انداختهاند.
در اوایل این هفته، اسناد ویرایش شده زمان و بودجه اختصاص داده شده به Horizon Forbidden West و The Last of Us Part 2 را نشان دادند. ساخت هر بازی حدود 5 سال و بیش از 200 میلیون دلار طول کشید.
300 کارمند در Horizon Forbidden West از سال 2017 تا 2022 برای ساخت این بازی با هزینه 212 میلیون دلاری کار کردند، در حالی که Naughty Dog طی 70 ماه 220 میلیون دلار هزینه کرد و 200 کارمند توسعه The Last of Us Part 2 را تکمیل کردند.
به ندرت می توان چنین جزئیاتی در مورد هزینه ساخت بازی دریافت کرد. در اوایل سال جاری، گزارش شد که Forspoken علیرغم استقبال ضعیف، 100 میلیون دلار برای توسعه دهندگانش هزینه کرده است. جای تعجب نیست که Horizon Forbidden West و The Last of Us Part 2 بودجه خود را بیش از دو برابر کرده اند، اما واکنش ها به این اعداد در سراسر صنعت بازی طنین انداز شده است و توسعه دهندگان به ما کمک کرده اند تا برخی از این داده ها را تجزیه و تحلیل کنیم.
در یک طرف، سازندگان عناوین AAA قرار دارند. Lisette Titre-Montgomery، توسعهدهنده سابق Psychonauts 2 اشاره میکند که سونی 220 میلیون دلار برای The Last of Us Part 2 طی 6 سال بدون دریافت یک پنی هزینه کرده است.
خانم شانا، تهیه کننده سابق کپکام و ایکس باکس، در صحبت اخیر خود اشاره می کند که سخت افزار بالا به این معنی است که استودیو به طور متوسط 15000 دلار برای هر کارمند در ماه خرج می کند – در مجموع 3 میلیون دلار – که لزوماً به معنای حقوق نیست. اما منعکس کننده هزینه های سربار و اضافی است.
این نرخ در ایالات متحده کاملاً استاندارد است و نشان می دهد که چرا گاهی اوقات نمی توان بازی ها را به تعویق انداخت (هزینه انجام این کار گران است).
در جای دیگر، نایجل دیویس، تهیهکننده Bungie اشاره میکند که این نرخ در واقع کمتر از نرخ بازار برای سایر مشاغل فناوری است و میگوید: «تقریباً همه کسانی که در صنعت بازیهای ویدیویی کار میکنند حقوق خود را کاهش میدهند؛ اگر بخواهیم در زمینههای دیگر فناوری کار کنیم، ما خیلی بیشتر درآمد خواهیم داشت.”
همچنین توسعه دهندگان در مورد هزینه های اضافی صحبت می کنند که مربوط به ارقام اعلام شده در رابطه با توسعه نیست. بعید است که قراردادهای شخص ثالث در حساب های رسمی و بودجه های توسعه گنجانده شود، اگرچه تعداد آنها به صدها نفر می رسد. بودجه بازاریابی – که گاهی به اندازه توسعه خود بازی گران است – نیز در اینجا گنجانده نشده است.
در طرف دیگر این معادله، توسعه دهندگان مستقل قرار دارند که بسیاری از آنها تنها به بخش کوچکی از بودجه هنگفت عناوین AAA نیاز دارند. Chananda Ekanayake، کارگردان بازی Thirsty Suitors، می گوید:
بودجه توسعه بیش از 200 میلیون دلار برای یک بازی AAA در مقایسه با عناوین مستقل بسیار زیاد است!
رامی اسماعیل، توسعه دهنده سابق Vlambeer Studio، گفت:
من به یک دهم این پول نیاز دارم تا 20-30 بازی مستقل شگفت انگیز در سراسر جهان را تامین کنم. این بدان معنا نیست که این بازی ها نباید چنین بودجه ای داشته باشند، اما ای کاش کسی این ریسک را برای توسعه دهندگان مستقل نیز انجام می داد.
نمونه هایی از این احساسات در جاهای دیگر به اشتراک گذاشته شده است. بسیاری از توسعه دهندگان مستقل ادعا می کنند که کسری از درصدی از بودجه Naughty Dog می تواند بازی را برای حرفه آنها تغییر دهد.
بخشی از بحث نیز در مورد ارزش یافت شده در عناوین بزرگتر است. به عنوان مثال، آنچه استودیوهای AAA می توانند از نظر دسترسی انجام دهند، قابل توجه است. اما همانطور که ناشران بزرگ شروع به هشدار در مورد چرخه های توسعه طولانی تر و گران تر می کنند، مطمئناً سؤالاتی در مورد محدوده بودجه وجود دارد.
منبع: Games Radar