وکلای مایکروسافت در دفاعیات خود در برابر FTC خاطرنشان کردند که سرویس Game Pass حتی پس از ادغام Activision Blizzard قیمت نخواهد داشت.
سرویس Game Pass یکی از اصلی ترین استراتژی های بازی مایکروسافت از زمان عرضه آن در شش سال پیش بوده است. این سرویس اشتراک در ژوئن 2017 روی کنسولها و دو سال بعد روی رایانههای شخصی راهاندازی شد و مانند نتفلیکس به عنوان سرویس اشتراک مایکروسافت برای بازیها عمل میکرد، که توسط مقامات برتر از جمله مدیر عامل مایکروسافت ساتیا نادلا تأیید شد.
مایکروسافت به صراحت اعلام کرده است که برنامه ای برای جایگزینی Game Pass با خریدهای معمولی ندارد، اما می خواهد جایگزینی ارائه دهد. هر مرحله از استراتژی آن به وضوح برای پیشبرد خدمات اشتراک طراحی شده است، از تصمیمش برای اتصال XCloud به Game Pass Ultimate تا سرمایه گذاری هنگفتش در عناوین شخص اول برای به دست آوردن محتوا.
از سال 2018، علاوه بر ایجاد استودیوهای The Initiative و World’s Edge، مایکروسافت 15 استودیو و شرکت بازی سازی را خریداری کرده است. تمام بازی هایی که این استودیوها ساخته اند یا خواهند ساخت، اکنون در کتابخانه Game Pass موجود هستند یا در دسترس خواهند بود.
سال گذشته، مایکروسافت خرید اکتیویژن بلیزارد را به قیمت 68.7 میلیارد دلار اعلام کرد. مدت کوتاهی پس از انتشار این خبر، این شرکت تایید کرد که بازیهای Activision Blizzard، از جمله سری Call of Duty و Diablo، در نهایت به Game Pass اضافه خواهند شد. این به تنهایی باعث شده است که تحلیلگران بازی مانند مایکل پکتر ادعا کنند که مایکروسافت می تواند پس از اضافه شدن این بازی های پرفروش به Game Pass، مشترکان خود را چهار برابر کند.
از سوی دیگر، بسیاری از گیمرها به این فکر می کنند که اگر بازی هایی مانند Call of Duty و Diablo اضافه شوند، آیا مایکروسافت قیمت اشتراک Game Pass را افزایش می دهد؟ به نظر می رسد این حدس و گمان با تصمیم اخیر مایکروسافت برای پایان دادن به تبلیغات طولانی مدت 1 دلاری برای مشترکین جدید تقویت شده است.
با این حال، وکلای مایکروسافت در صفحه 25 یادداشت دفاعی از درخواست FTC برای جلوگیری از خرید Activision از Activision، اظهار میکنند که هیچ افزایش قیمتی برای Game Pass بر اساس خرید برنامهریزی نشده است.
FTC در نهایت با نادیده گرفتن گزینه های جدیدی که ادغام برای پخش محتوای Activision ایجاد می کند، متغیرهای مهم در تحلیل اقتصادی را نادیده می گیرد. این خرید با در دسترس قرار دادن Call of Duty در مایکروسافت به نفع مصرف کنندگان خواهد بود.
Game Pass در روز راهاندازی در کنسول (بدون افزایش قیمت برای سرویس بر اساس خرید)، نینتندو و سایر سرویسهایی که استریم ابری را فعال میکنند در دسترس خواهد بود.
در حالی که این بیانیه ممکن است فقط یک بیانیه به نفع قاضی باشد، تصور اینکه مایکروسافت چنین وعده هایی را بدهد و سپس در صورت خرید بلافاصله قیمت Game Pass را افزایش دهد، سخت است. قیمت این سرویس اشتراک باید حداقل برای مدتی ثابت بماند.