تماس تصویری در بستر شبکه نسل چهارم سرویس جدیدی است که برای اولین بار توسط اپراتور پیشرو تلفن همراه کشور برای مشترکین مدل های خاص تلفن فعال و ارائه می شود و مشترکین این اپراتور قادر خواهند بود بدون نیاز به تماس تصویری با یکدیگر تماس بگیرند. با استفاده از یک برنامه یا برنامه واسطه .
به گزارش ICTNN، موضوع تماس تصویری از طریق تلفن همراه پس از چند سال برای اولین بار از سوی اپراتور سوم همراه مطرح شد و پس از مدتی با مخالفت هایی این طرح متوقف شد. اگرچه پس از مدتی همواره اعلام می شد که مشکل این سرویس در آینده ای نزدیک حل خواهد شد، اما در طول سال ها مردم برای دسترسی به تماس های تصویری به شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای موجود روی آورده اند.
اما در چارچوب فعالیت اپراتور سوم تلفن همراه در بحث ایجاد امکان مکالمه تصویری همانطور که در دولت های گذشته نیز اشاره شد، بحث فرهنگ سازی و توجه به موضوعات مهم فرهنگی است. اعلام و خط کشی شد. کسانی که اطلاعات دقیقی در مورد نحوه برقراری تماس ویدیویی ندارند، ممکن است نگران باشند.
اپراتور سوم تلفن همراه مدعی شد که پیش از این تدابیر مختلفی در این زمینه اندیشیده بود تا از بروز هر نوع مشکلی در این زمینه جلوگیری کند و حق انتخاب نوع مکالمه صوتی یا تصویری برای مکالمات با سیم کارت رایتل را دارد. آهسته. تدریجی
سرانجام پس از مخالفت ها و توافقات، این سرویس در آن زمان راه اندازی نشد و در این سال ها هیچ بحث و اقدامی در این زمینه صورت نگرفت تا اینکه زمستان سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر جدیدی در این زمینه اعلام کرد و گفت: که به زودی تماس تصویری از آن از طریق تلفن همراه بدون نصب نرم افزاری فعال می شود که هزینه زیادی نخواهد داشت. البته جزئیات دقیق و نحوه فعال سازی و نگهداری این سرویس به طور دقیق اعلام نشده است.
در همین راستا، چند روز پیش وزیر ارتباطات جزئیات جدیدی از این قابلیت را اعلام کرد و گفت: در خصوص تماس های تصویری، تعرفه آن در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب و به تصویب هیات وزیران رسیده و به تصویب رسیده است. به اپراتورها اطلاع داده شود.
به گفته وی، برای راه اندازی این قابلیت به همکاری گوشی سازان نیاز است و برخی از سازندگان گوشی باید این قابلیت را روی گوشی های موجود در ایران فعال کنند. همچنین گفته شد این سرویس بر روی برخی از گوشی ها توسط یکی از اپراتورها به صورت آزمایشی راه اندازی شده و در حال رایزنی با شرکت های سازنده گوشی هستند.
اما بررسی ها حاکی از آن است که این قابلیت پس از گذراندن دوره آزمایشی برای برخی از مشترکین اپراتور همراه اول که دارای گوشی های هواوی و شیائومی هستند فعال شده است و هر کاربری می تواند از آن استفاده کند، اما توصیه می شود قبل از فعال سازی این سرویس، کاربران به یک نکته توجه داشته باشند. چند نکته مهم
بر اساس اطلاعات سایت همراه اول، برای استفاده از سرویس تماس تصویری این اپراتور، دو طرف مکالمه باید تحت پوشش شبکه LTE باشند و سیم کارت هر دو مشترک، مشترک سیم کارت دو مشترک USIM باشد. . ضمناً این سرویس باید برای هر دو طرف گفتگو فعال باشد و تلفن همراه هر دو طرف از این سرویس (ViLTE) پشتیبانی کند.
علاوه بر موارد ذکر شده، تنظیمات مربوط به سرویس تماس تصویری در پلتفرم شبکه نسل چهارم (ViLTE) باید بر روی گوشی های تلفن همراه طرفین اعمال شود.
تمامی مشترکانی که دارای گوشی هوشمند مجهز به ViLTE هستند می توانند این سرویس را از طریق کد دستوری *10*2431# یا اپلیکیشن موبایل من فعال کنند و در صورت تحت پوشش قرار گرفتن شبکه LTE این اپراتور و پس از برقراری تماس صوتی طبق معمول، روی دوربین کلیک کنند. نماد (گزینه تماس تصویری) و لذت بردن از یک تماس ویدیویی با کیفیت.
نکته مهم برای کاربران این است که نرخ تماس تصویری با تلفن همراه اول برابر با یک تماس صوتی معمولی خواهد بود و این ویژگی هیچ هزینه ای برای گیرنده تماس ندارد. بنابراین برای استفاده از این سرویس به غیر از هزینه مکالمه نیازی به پرداخت جداگانه نیست.
برای استفاده از این سرویس، کاربران نیازی به نصب نرم افزاری توسط تماس گیرنده و گیرنده ندارند و تماس صوتی هم برای مشترکین دائمی و هم برای مشترکین اعتباری قابل استفاده است.
توجه داشته باشید که امکان برقراری تماس تصویری با اپراتور دیگر وجود ندارد و تنها امکان تماس تصویری در شبکه همراه اول وجود دارد.
همانطور که توسط اپراتور پیشرو تلفن همراه اعلام شده است، در حال حاضر تنها برخی از گوشی های نسل جدید شیائومی و هواوی قادر به پشتیبانی از سرویس تماس تصویری در پلتفرم نسل چهارم هستند و لیست سایر تلفن های همراه پشتیبانی شده به زودی به روز می شود.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات