وی درباره روند ارزیابی دستگاه ها در این مدت تصریح کرد: در این مدت 163 دستگاه دولتی مورد ارزیابی قرار گرفته اند و آمارها نشان می دهد که تنها 40 درصد از خدمات ارائه شده توسط دستگاه های دولتی مراحل الکترونیکی شدن را طی کرده است. این آمار نشان می دهد که به دلایل مختلف از جمله پیچ و خم دستگاه های اجرایی، امضاهای طلایی و رویه های سنتی که هنوز در دستگاه های کشور وجود دارد، فناوری در سازمان ها گیر کرده و نتوانسته به جایگاه اصلی برسد.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات 10 دستگاه برتر این حوزه را معرفی کرد و گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرکز توسعه تجارت الکترونیک، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان فناوری اطلاعات ایران سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، زیارت سازمان حج، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان ملی استاندارد، ستاد وزارت اقتصاد و دارایی و پژوهشکده ارتباطات رتبه های یک تا دهم را به خود اختصاص داده اند.
به گزارش روز دوشنبه ICTNN، جلسه ارزیابی هشتمین دوره دولت الکترونیک امروز با حضور رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
باقری اصل افزود: هوشمندسازی دولت الکترونیک زمانی اتفاق می افتد که داده ها (اطلاعات) تنها یک بار از شهروندان دریافت و در یک مکان جمع آوری شود و نیازی به دریافت مداوم اطلاعات یا کپی مدارک هویتی توسط افراد نباشد.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارائه خدمات الکترونیک رتبه اول را دارد
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات تاکید کرد: بیش از 2000 سرویس دولتی وجود دارد که هم اکنون بین 50 تا 90 درصد الکترونیکی است، این آمار خوشایند است زیرا نشان می دهد زیرساخت های فنی برای ارائه خدمات کاملا الکترونیکی آماده است، اما دستگاه ها این فرآیند را نمی خواهند.
رضا باقری اصل درباره این دوره ارزیابی گفت: در این دوره شاخص های سخت گیرانه ای برای ارزیابی سطح اتصال الکترونیکی خدمات دولتی در نظر گرفته ایم تا تجربه دولت الکترونیک برای کاربر بسیار ملموس باشد.
باقری اصل تاکید کرد: وزارت دادگستری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت امور خارجه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و … وزارت نفت از جمله دستگاه هایی است که در فرآیند توسعه الکترونیکی قرار دارند. جای خوبی ندارند.
باقری اصل در پایان از برگزاری جلسه شورای اجرایی با حضور رئیس جمهور خبر داد.
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
به گفته وی، از حدود 6 هزار خدمت ارائه شده به شهروندان توسط دستگاه ها، تنها 161 خدمت وجود دارد که 90 درصد از شاخص های دولت الکترونیک را به دست آورده اند. 2238 دستگاه بین 50 تا 90 درصد در توسعه دولت الکترونیک پیشرفت داشته اند و 3309 سرویس نیز از صفر تا 50 درصد در خدمات دولت الکترونیک موفق بوده اند. همچنین 260 دستگاه تاکنون هیچ اقدامی برای الکترونیکی شدن خدمات خود انجام نداده اند.
باقری اصل تاکید کرد: از 6 هزار خدمت ارائه شده توسط دستگاه های دولتی تنها 161 سرویس می توانند وارد فاز هوشمندسازی شوند. هوش زمانی اتفاق می افتد که افراد دیگر نیازی به جستجوی خدمات الکترونیکی در دستگاه ها نداشته باشند، اما این بار این دستگاه ها هستند که از مردم می خواهند خدمات خود را به صورت هوشمند دریافت کنند.
تحریریه ICTNN شبکه خبری