بر اساس گزارش سازمان فناوری اطلاعات، در سال گذشته بیش از چهار و نیم میلیارد درخواست الکترونیکی بین دولت ها و بنگاه های اقتصادی ثبت شده است.
به گزارش ICTNN، درگاه خدمات عمومی دولت یا به اختصار (PGSB) بستری برای ارائه خدمات سازمان های دولتی و شرکت های بخش خصوصی به یکدیگر برای اینترنت است. در سال 1397 بود که سازمان فناوری اطلاعات ایران پورتال خدمات عمومی دولت را بر اساس مواد 67 و 68 قانون برنامه ششم توسعه راه اندازی کرد. سازمان فناوری اطلاعات کشور به منظور برون سپاری و استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی، پروژه PGSB را با مشارکت بخش خصوصی در قالب پروژه (PPP) و در قالب (BOT) اجرا کرده است. .
اهداف اصلی این پروژه تسهیل خدمات دولتی و عمومی به مشاغل و مشاغل است. همچنین هدف آن ارائه خدمات دولتی به شهروندان در قالب یکپارچه و گسترش این استفاده از طریق ایجاد یک بازار الکترونیکی برای خدمات دولتی است. به گفته متولیان پروژه، در شش ماهه اول سال 1401، هدف اصلی این شرکت طراحی، تدوین و نهایی سازی معماری مورد نیاز در این پروژه (PGSB) و البته تامین زیرساخت و سخت افزار مورد نیاز بوده است. جهت نصب در مرکز داده فناوری اطلاعات سازمان.
این پروژه که در سال 2018 با چهار دستگاه سرور و 68 شرکت و دستگاه مشتری آغاز شد، کمی بیش از یک و نیم میلیون تراکنش ثبت کرد، در سال 2019 با 16 دستگاه سرور و 272 شرکت و دستگاه، مشتری به رقم چشمگیر 193 میلیون رسید. معاملات از سوی دیگر تعداد معاملات این گذرگاه طی دو سال گذشته 394 میلیون تراکنش اعلام شده است و پیش بینی می شود تا پایان سال 1401 این تعداد از 550 میلیون تراکنش فراتر رود که نشان دهنده رشد روزافزون است. تعداد تراکنش های دیجیتال اکوسیستم اقتصادی کشور به این خدمات و توسعه آن.
بیشتر بدانید
چند میلیارد تراکنش در تهاتر ملی ثبت شده است؟
در همین راستا اخیراً سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که هیئت خدمات عمومی دولت (PGSB) سال پرکاری را پشت سر گذاشته است. این درگاه که محل استعلام الکترونیکی بین دستگاه ها و شرکت ها است، در سال گذشته بیش از 4 میلیارد و 500 میلیون تراکنش ثبت شده است.
آمار معاملات عبور خدمات عمومی دولت از ابتدا تا پایان سال 1401 نشان می دهد که خرداد ماه با حدود 63 میلیون تراکنش و بهمن ماه با بیش از 694 میلیون تراکنش به ترتیب کمترین و پرترددترین تراکنش ها را به خود اختصاص داده اند. سال با این حال، سایر آمارهای کمی دقیق تر در بهمن ماه نشان می دهد که در پر تراکنش ترین ماه PGSB در سال گذشته، 346 سرویس ارائه شده، 45 دستگاه خدمات و 677 دستگاه مشتری فعال بوده اند.
بر این اساس سرویس دهندگان اصلی برای دوره فروردین تا اسفند که در مجموع 46 دستگاه را نمایندگی می کنند، وزارت کشور، سازمان فناوری اطلاعات ایران و اداری و استخدامی کشور هستند. همچنین وزارت آموزش و پرورش و دو شرکت اسنپ و تپسی از بین 684 دستگاه عنوان سرویس گیرندگان برتر را به خود اختصاص دادند.
پرکاربردترین سرویسهای مورد استفاده در درگاه عمومی خدمات دولتی که در مجموع باعث شکلگیری بیش از چهار و نیم میلیارد تراکنش در سال گذشته شده است، عموماً شامل خدمات وزارت کشور میشود که از جمله آنها میتوان به سرویس «سایت ایران من» اشاره کرد. سرویس ارسال پیام کوتاه دولت و سرویس ام اس (سامانه رهگیری) یا سازمان اداری و سامانه استعلام استخدامی کشور.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات