نوکیا تنها شرکتی نیست که گوشی های هوشمند سازگار با محیط زیست تولید می کند. شرکت هلندی “Fairphone” نیز گوشی هایی را می فروشد که از قطعات قابل تعمیر و تعویض تشکیل شده اند.
طبق گزارش CNBC، نوکیا کسب و کار موبایل خود را در سال 2014 به قیمت 5.4 میلیارد یورو (5.8 میلیارد دلار) به مایکروسافت فروخت. این واحد بعداً توسط HMD که توسط مدیران نوکیا در فنلاند تأسیس شد، به مبلغ 350 میلیون دلار خریداری شد. نوکیا برای هر گوشی فروخته شده توسط HMD حق امتیاز دریافت می کند.
در ادامه روند حق تعمیر گوشی، نوکیا گوشی هوشمند جدیدی با بدنه پلاستیکی قابل بازیافت عرضه کرده است که در عرض چند دقیقه قابل تعمیر است.
تحت فشار رگولاتورهایی که خواستار لوازم الکترونیکی بادوامتر هستند، سازندگان گوشیهای هوشمند به طور فزایندهای در تلاش هستند تا تلفنهایی با دوام بیشتری بسازند. به عنوان مثال، قانونگذاران در پارلمان اروپا خواستار مقرراتی هستند تا تولیدکنندگان را مجبور کنند که به کاربران حق تعمیر بدهند.
از معایب Nokia G22 این است که فقط از IP52 از نظر مقاومت در برابر ذرات مضر پشتیبانی می کند و ضد آب نیست. به گفته فرگوسن، این ویژگی با قیمت فعلی گوشی امکان پذیر نیست.
حق تعمیر به جنبشی از طرفداران حقوق مصرف کننده اشاره دارد که می خواهند تعمیر دستگاه ها را برای مصرف کنندگان آسان تر کنند.
نوکیا که زمانی بزرگترین تولیدکننده تلفن همراه بود، توسط غولهای الکترونیکی سامسونگ و اپل پیشی گرفته است. این شرکت اکنون به دلیل زیرساخت های مخابراتی که به اپراتورهای تلفن همراه می فروشد، شناخته شده است.
به گزارش ICTNN، گوشی نوکیا G22 ساخت شرکت فنلاندی HMD Global یک گوشی هوشمند استاندارد با صفحه نمایش 6.5 اینچی و دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی است. اما این بدنه بیرونی و درونی گوشی است که آن را منحصر به فرد می کند. قاب پشتی گوشی از پلاستیک قابل بازیافت ساخته شده است که به راحتی باز شده و قطعات معیوب آن را می توان تعویض کرد.
با استفاده از ابزار تعمیر و دستورالعمل های ارائه شده توسط iFixit، کاربر می تواند درب پشتی را باز کرده و درب پشت، باتری، صفحه نمایش و درگاه شارژ را تعویض کند.
آدام فرگوسن، رئیس بازاریابی محصول در HMD Global، میگوید: «این فرآیند میتواند به طور متوسط 30 درصد کمتر از جایگزینی یک تلفن قدیمی و خرید یک تلفن جدید هزینه داشته باشد.»
تعمیر گوشی با این واقعیت که باتری و سایر قطعات با چسب در کنار هم قرار می گیرند، پیچیده تر می شود.
اپل که مدت ها تمایلی به تغییر سیاست های تعمیرات خود نداشت، در نوامبر 2021 تصمیم گرفت برنامه تعمیر آفلاین این شرکت را راه اندازی کند، که به مشتریان اجازه می دهد قطعاتی را برای تعمیر دستگاه خود خریداری کنند.
ICTNN
تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات
تحقیقات شرکت «سی سی اینسایت» نشان می دهد که حدود نیمی از دارندگان تلفن همراه در اروپا در صورت خراب شدن گوشی بدون گارانتی، آن را تعمیر می کنند.
تحریریه ICTNN شبکه خبری