مایکروسافت میخواهد با ارائه یک سرویس اشتراک مبتنی بر ابر به گیمرها که به گیمرها اجازه میدهد با پرداخت هزینهای معقول، چندین بازی را در چندین دستگاه پخش کنند، این وضعیت را تغییر دهد. این به نفع توسعه دهندگان نیز خواهد بود.
کمیسیون اروپا و تنظیم کننده های بازار در بریتانیا اخیرا تحقیقات گسترده ای را در مورد خرید Activision Blizzard توسط مایکروسافت آغاز کردند. همچنین ادعا شده است که سازمان FTC در آمریکا می تواند با اقدامات قانونی از نهایی شدن این معامله جلوگیری کند.

در خرید تقریباً 70 میلیارد دلاری مایکروسافت از Activision Blizzard، یکی از ملاحظات کلیدی برای ناظران بازار، آینده Call of Duty به عنوان یک فرنچایز چند پلتفرمی است. ماه گذشته، ایکس باکس به نیویورک تایمز گفت که به سونی یک برنامه ده ساله برای حفظ بازی Call of Duty در پلی استیشن پیشنهاد داده است. روز دوشنبه اسمیت رسما این خبر را تایید کرد. او در وال استریت ژورنال می نویسد:
بیشتر درآمد اکتیویژن بلیزارد از فرنچایز Call of Duty در پلتفرم پلی استیشن به دست می آید. با توجه به محبوبیت بازی کراس پلتفرم، این حرکت برای ایکس باکس نیز فاجعه بار خواهد بود و میلیون ها گیمر را تنها می گذارد.
اسمیت گفت شکایت از مایکروسافت برای پایان دادن به قرارداد اشتباه بزرگی است که به رقابت آسیب می زند و بر مشتریان تأثیر منفی می گذارد. فیل اسپنسر، رئیس ایکسباکس نیز گفت که ایکسباکس بدون بازار موبایل نمیتواند رقابت کند و خرید اکتیویژن بلیزارد بیشتر به دنبال دریافت Candy Crush است تا Call of Duty. به نظر می رسد اسمیت با اسپنسر موفق است:
طبق گزارش هفته گذشته بلومبرگ، مایکروسافت آماده است تا در دادگاه برای تکمیل تصاحب اکتیویژن بلیزارد در صورتی که FTC شکایت کند، مبارزه کند. با این حال، روز یکشنبه، نیویورک پست ادعا کرد که رئیس FTC ممکن است خرید Activision Blizzard توسط مایکروسافت را برای جلوگیری از بازی دوگانه تایید کند.
سونی در حال حاضر بزرگترین مخالف این خرید است. آنها به همان اندازه که بلاک باستر درباره رشد نتفلیکس بود، از این معامله هیجان زده هستند. به گفته سونی، اصلی ترین خطر ضد رقابتی حذف Call of Duty از پلی استیشن است. اما این تصمیم از نظر مالی منطقی نیست.
برد اسمیت، معاون مایکروسافت اخیراً جزئیات برنامه 10 ساله خود را برای نگه داشتن بازی Call of Duty در پلی استیشن فاش کرده است. اسمیت گفت مایکروسافت آمده است تا تعهد مشابهی را به سایر پلتفرم ها ارائه دهد و آن را از نظر قانونی امکان پذیر کند.
خرید اکتیویژن بلیزارد به مایکروسافت اجازه می دهد تا با اپل و گوگل در بازار موبایل رقابت کند که به نفع خریداران خواهد بود. در حالی که مصرفکنندگان مدرن میتوانند ویدیوها یا موسیقی را با اشتراکهای ارزانقیمت پخش کنند، تجربه بازی در اکثر پلتفرمها تنها با خرید بازیها به صورت جداگانه در دسترس است.
به همین دلیل، ما به سونی پیشنهاد قراردادی 10 ساله دادیم تا حداقل 10 سال بازی Call of Duty را روی پلی استیشن نگه دارد. ما همچنین مایل به ارائه چنین تعهدی به پلتفرم های دیگر هستیم. تنظیم کننده های بازار در ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا نیز می توانند آن را به صورت قانونی اجرا کنند.